Rabatthäfte för ungdomar

Key Info:

Liten
Image Two

Idén att använda gratiskuponger vid marknadsföring av mindre företag har visat sig vara framgångsrik. De uppskattas både av de ungdomar som behöver spara pengar och av de företag som vill synas.

Info

När du säljer reklamplatser i ditt rabatthäfte vill företagen som köper ofta att du har en F-skattsedel – detta för att kunna göra egna avdrag som uppstår i samband med inköp av tjänsten.

Affärsidé:

Att marknadsföra lokala småföretagare genom att ge ut gratis rabatthäften att dela ut till ungdomsföreningar, idrottslag, skolklasser, gymnasieungdomar med flera.
Tillstånd: krävs. Troligtvis behöver du en F-Skattsedel
Åldersgräns: 16 år

Var hittar du företag?

Bearbeta ett geografiskt område i taget, och ta reda på om det finns företag som är intresserade av din idé. Ditt rabatthäfte kan vara ett effektivt marknadsföringssätt för små företag som saknar pengar till stora annonser. Eftersom du är i ungefär samma ålder som företagens målgrupp vet du vilken typ av reklam som uppskattas, men också vad som är mindre uppskattat.

Dina tilltänkta kunder är framför allt lokala företag som har ungdomar som målgrupp. Ditt rabatthäfte kan innehålla exempelvis rabatter i vissa affärer, till gympapass och simhallar, på hamburgare och pizzor eller möjlighet att testa golf och bowla till ett billigare pris. Fråga de du umgås med och andra du träffar för att få ytterligare förslag på intressanta förmånsställen. Be dem skriva ner de ställen där de vill ha rabatter; det blir din hjälp när du sen vänder dig till företagen.

Så gör du

När du har samlat tillräckligt många som vill annonsera via dig, kan du börja producera din broschyr. Häftet kan vara i A5-storlek, alternativt i fickformat, som man lätt kan ta med sig i plånboken eller i bakfickan. Antalet sidor bestämmer du beroende på intresset och antal företag och annonser som du har fått in. Undersök också med tryckeriet om det finns några begränsningar. Reklamplatserna kan variera från ca 5x5 cm till en hel A5- sida. 

Se till att du har allt material och den kunskap som behövs för att göra annonser: texter, bilder, logotyper och annan information. Du kan också stå för design och upplägg av företagens reklamplats, om de inte själva har en egen logga eller ett färdigt annonsunderlag. Presentera alla företag på ett proffsigt sätt och gör ett fyrfärgsomslag som är intresseväckande för mottagarna. Tryck och bind häftet på tryckeriet, så du får bra kvalité.

Tryckkostnaden beror på vilket papper du väljer, antal sidor och vilken färg du vill ha. Kan du göra förarbetet själv och leverera tryckfärdiga PDF -filer till tryckeriet minskar du kostnaderna. Tänk dock på att häftena finansieras av de företag som erbjuder rabatter i dem och satsa hellre på kvalité än på lägre pris. 

Distributionen sköter du med hjälp av dina klass- och föreningskompisar och alla andra som du känner som har kontakt med ungdomar. Lämna dessutom ett antal häften på alla de ställen som erbjuder rabatter samt på biblioteket, simhallen, gymmet och andra populära inne- och uteplatser där ungdomar rör sig.

Marknadsför dig genom skolans monitor och skoltidning. Det är viktigt att häftet finns på många ställen, men inte överallt! Använd därför bara de platser som är avsedda för information: befintliga broschyrställ, anslagstavlor och liknande.

Detta behöver du:

• minst 10-15 företag som annonsörer
• Dator och program som klarar att göra annonser

Exempel på hur du räknar:

Tryckkostnader:
Upplaga 1 000 häften
Format 120 x 120 mm
Antal sidor omslag 4-sidig
Antal insidor 16-sidig
Bokbinderi häftklamring
Pris att betala: 5 000 kr

Annonsintäkter:

Omslagets framsida: 2 000 kr
Omslagets baksida 1 200 kr
Omslagets insidor
800 x 2 = 1 600 kr
Vanliga svart-vita
sidor 500 x 10 = 6 000 kr
Hela mittuppslaget 800 kr
Intäkter totalt: 11 600 kr

Förtjänst: 11 600 – 5 000 = 6 600 kr

Har du 15-20 företag som annonserar kan du räkna med minst 4 000-6 000 kronor i provision. Finns det intresse kan du lansera dina kampanjer flera gånger.

Så mycket tjänar du?

Din vinst beror på hur mycket arbete du lägger ner på framtagande av broschyr och hur mycket tid det krävs att distribuera den. Principen är enkel: företagen betalar ett belopp till dig i förhållande till annonsens storlek, placering och planerad upplaga. Ju större annons och upplaga, desto dyrare blir det. När du vet hur många företag som annonserar, upplagans storlek och vad det kostar att trycka broschyren kan du också kalkylera din förtjänst.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg