Göra hemsidor åt småföretag och föreningar

Key Info:

Liten
Image Two

Internet har blivit ett nytt effektivt sätt för föreningar och idrottsklubbar att presentera sina aktiviteter på, och ett forum för ledare och spelare att kommunicera med varandra. För småföretag betyder en hemsida en bra marknadsföringskanal som gör det möjligt att pröva sin affärsidé utan att behöva lägga ut stora pengar på det.
Men det är långt ifrån alla som har en hemsida. Ofta inser man inte vilka fördelar det innebär att ha en hemsida eller så har man inte råd med dyra webbdesignbyråer. 

Info

Har du goda kunskaper om hur man bygger en hemsida och förmågan att presentera viktiga budskap på ett intresseväckande sätt kan det finnas en plats för dig i denna bransch.

Affärsidé:

Bygga upp funktionella hemsidor åt småföretag, klubbar och föreningar, som vill presentera sina verksamheter eller sina produkter på webben, och hjälpa dem att föra ut sina budskap på ett lättförståeligt och lockande sätt.
Tillstånd: krävs. F-Skattsedel
Åldersgräns: ingen/16 år

Så gör du

Tänk igenom hur din kund vill att hemsidan ska se ut och vad den ska innehålla. I de flesta fall har du möjlighet att utgå från den grafiska profil som redan existerar. Det kan till exempel vara lämpligt att bygga vidare på broschyrer, brevpapper, visitkort och logotyper som redan finns. Till att börja med behöver du också texter samt eventuella bilder som kunden önskar ha med på sidan, och veta om det finns önskemål gällande färger och design. Om inte, så sätter du igång och gör ett utkast till hemsidan som du använder som utgångspunkt för fortsatt dialog. När arbetet kommit halvvägs träffas du och kunden igen så att denna kan tycka till. Efter detta kommer justeringsarbete, och när dina kunder är nöjda med designen går du vidare och bygger klart hemsidan efter lämplig struktur. Sedan är det bara att se till att hemsidan hamnar på någon av de stora sökmotorerna som finns på internet, exempelvis Google eller Yahoo. Detta för att så många som möjligt ska komma och titta på den.

Vilka är dina kunder?

Dina tjänster riktar sig till nystartade och befintliga småföretag, klubbar och föreningar som saknar hemsida men är i behov av en. De flesta småföretag och föreningar satsar på dem som kan jobbet och som kan erbjuda lägst pris. Så länge du gör proffsiga hemsidor spelar det ingen roll för dem om det är skolungdomar eller väletablerade datakonsulter som utför jobbet. Börja med din kommun. Leta igenom kommunens föreningsregister och kolla vilka föreningar och idrottsklubbar som inte har någon www.adress. Besök ortens Nyföretagarcentrum och företagarföreningen och lämna erbjudanden om att göra hemsidor åt alla företag som inte finns på nätet. Markera fördelar med hemsidan, kvalité och lägre kostnader, och jämför gärna dina priser med konkurrenternas. För dig som är en ny aktör med begränsad budget kan det ta lite tid att etablera sig och locka kunder. En egen snygg och välgjord webbsida kommer att bli den bästa marknadsföringskanalen för dina tjänster. Som referens kan du använda några hemsidor som du redan har gjort.

Detta behöver du:

• Kunskap om webbdesign och om hur man bygger upp en hemsida
• Dator med internetuppkoppling
• Programvara, exempelvis FrontPage

Så mycket tjänar du

Hur mycket du tjänar beror så klart på hur mycket arbete du lägger ner på design och utformning, om kunden har speciella önskemål, antal undersidor m.m. Som ett
introduktionspris kan du ta 1 500 kronor för föreningar och 2 500 kronor för mindre företag.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg