Uppdragsförmedling för unga artister

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Att marknadsföra och ”sälja sig själv” i underhållningsbranschen är inte det lättaste. Speciellt inte om det handlar om unga oerfarna artister som just påbörjat sin karriär, och försöker slå sig in i den tuffa nöjesvärlden.

Info

Affärsidé:

Att starta en uppdragsförmedling för okända grupper och artister, och hjälpa dem att etablera sig genom att förmedla kontakter med företagskunder och privata uppdragsgivare.

Tillstånd: krävs inget, eller F-Skattsedel om kunderna är företag.

Åldersgräns: ingen, eller 16 år om kunderna är företag.

Så här gör du

Du jobbar varken med Rolling Stones eller Per Gessle. De är upptagna för tillfället. Du jobbar med unga talanger inom olika genrer, exempelvis pop och rockband, solosångare, clowner, ståuppkomiker, cirkusfolk, trollkarlar och alla andra skickliga men okända virtuoser. Alla dessa vill ju visa upp sig och uppträda inför publik och samtidigt tjäna lite extra pengar. Bra uppträdanden kan dessutom ge upphov till rena dominoeffekter, och resultera i många nya bokningar.

Utvärdera noggrant alla du värvar, för de bör ha viss scenerfarenhet och en hygglig repertoar som är tillräckligt lång.

Så funkar det

Din uppgift är att etablera kontakt mellan uppdragsgivare och artister. Dina beställare kan vara företag, föreningar, restauranger eller organisationer, men också privatpersoner som vid ett enstaka tillfälle – exempelvis ett bröllop, ett 50-årskalas eller liknande – vill ha någon form av underhållning.

Arrangörer av olika slag får kännedom om din förmedling via dina annonser, din webbsida eller genom dina kontakter. De ser dig som en god resurs i sin egen verksamhet och som en genväg till duktiga talangfulla artister som inte kostar skjortan.

Du blir kontaktad av någon som vill ha ett uppträdande, antingen via telefon, där ni i ett samtal kan komma överens om passande artister till evenemanget, eller via internet där arrangören själv via text, ljudprov och bilder kan klicka sig fram till de artister som verkar intressanta.

Marknadsföring

Etablera direktkontakt med arrangörer och samarbeta med alla scener som finns i din region. Sprid information om din artistförmedling till press och andra musik- och kulturorganisationer och -föreningar som ordnar olika events.

Tillverka trycksaker, brevpapper, affischer och flygblad. Ta fram en webbsida där dina artister presenteras med foto, text och eventuell ljudfil eller film fil där dina kunder kan leta sig fram till de artister de är intresserade av.

Du fungerar som kontaktperson och ger tips, prisuppgifter, artistförslag och annan information. Uppdatera regelbundet din artistlista och var beredd att skicka presentationsmaterial direkt på förfrågan. Skicka periodiska utskick och uppmärksamma arrangörer om artisterna.

Detta behöver du:

• Kunskap om hur en artistförmedling fungerar

• Ett antal duktiga musiker och artister

• Ett hemmakontor med dator, e-post och telefon

• En webbsida

Så mycket tjänar du?

Alla bokningar och programplaneringar går via dig, och för din aktiva förmedlingsinsats får du en procentsats, cirka 20 % av gaget. Resten går till artisterna.

Om exempelvis ett företag betalar 2 000 kronor för ett par timmars underhållning, tjänar du 400 kronor medan den som uppträder får 1 600 kronor.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg