Prenumeration på barnartiklar

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Denna idé bygger på e-handel, där man erbjuder sina kunder en prenumerations lösning på barnlivsmedel. Det vill säga kunden ska kunna prenumerera på olika typer av paket, innehållande blöjor, barnmat, hygienartiklar. Paketen kommer att innehålla olika saker och olika kvantiteter beroende på kundens önskningar.

Details

Du kommer då att skicka dessa paket med posten eller med annat logistikföretag, och kunden kommer att kunna hämta ut sitt paket på närmaste uthämtningsställe. Paketen kommer att skickas ut i två omgångar, alternativt 1 gång i månaden.

Bakgrund

Vad tjänar kunden på detta, istället för att handla i affären? Ja, det som kunden tjänar på detta är givetvis att slippa den press & stress det är att alltid se efter att det finns tillräckligt med blöjor, barnmat, hygienartiklar hemma. Att slippa hålla räkningen och planera nästa köp, och ändra sin ekonomi efter det. För kostnaderna för dessa varor, oavsett om man prenumererar eller köper i affären, måste göras. Barn måste ha mat, blöjor och hygienartiklar. Du beställer dessutom från grossister som kommer kunna leverera dessa artiklar till dig med 20-40% mindre kostnad än i butik. Du kan därför hålla lägre priser på samma artiklar, jämfört med dem i affären.

Så fungerar det

Barn är naturligtvis olika och har varierande behov. Du lämnar därför kunderna möjlighet välja mellan färdiga paket, eller att kunna skräddarsy sina egna paket. Äter ens barn bara välling under en viss period, så kan man välja hur många välling-paket man vill ha. Byter man blöjor 4 gånger per dag, så kan man skräddarsy hur många paket blöjor man vill ha.

Ditt erbjudande kommer alltså att vara flexibelt, allt för att underlätta för kunden. För de kunder som måste skräddarsy sina paket blir det mer som en vanlig e-handels sida, och inte en prenumerations tjänst. Men det man vinner på det är fortfarande att priset är lägre, stressen är mindre och man slipper trängseln i affären, där man måste trängas med människor, vagnar och barn. Men för de människor som väljer att hålla sig till dina färdiga paket, blir det självklart ännu enklare. Då väljer man att man skriver upp sig på antagligen 3,6,12 månader.

Självklart får man inte samma blöjor och mat under hela tiden. Ditt system kommer att uppdatera utbudet automatiskt efter hur gammalt kundens barn är. Är barnet nyfött när man skriver upp sig så utvecklas paketet med blöjor och mat ju äldre barnet blir. Du kräver inga bindningstider. Känner man att man efter 3 månader redan har tillräckligt med blöjor hemma, och att man då inte behöver ett nytt paket, så kan man gå in och ändra sitt kommande paket. Då väljer man bort blöjor och kostnaden blir då mindre. Man kan även välja att avbryta tjänsten, när som helst.

Skriv noggrant alla ord i avtalet mellan kunden och prenumerationstjänsten så att villkoren är juridiskt bindande. Se till att kunder förstår allt innan dem ingår ett avtal. Kontrollera att din webbplats är säker så att kunderna kommer att känna sig bekväma att prenumerera och ge sin betalningsinformation. Betalningen ska ske via Kortbetalning på sidan, postförskott eller insättning på bank-giro.

Leverans

En viktig uppgift och utmaning är att hitta ett transportföretag som kan hålla rimliga priser på transporten. Dina paket som kommer att skickas månadsvis kommer att väga mellan 5-15 kg och ha olika dimensionerna. Finns det transportföretag som ger mängdrabatter? För din tjänst kommer att skicka väldigt många paket i månaden. Och kostar frakten för mycket i kronor tjänar inte kunden mycket pengar på att handla hos dig. Kolla med mindre lokala fraktbolag.

Det optimala för dina kunder vore att få leverans efter kontorstid. Små fraktbolag med b eller c-klass bilar lägger en budget baserad på bilens användning per dag (8-10h). Om de kan sälja ytterligare frakter utanför denna tid så är den enda kostnaden de har personal relaterad då bilen i sig redan betalt sig för dagen.

Tänka på

Prenumeration på barnlivsmedel är en idé som kan fungera. Speciellt för barnfamiljer som inte har bil om man kan få allt hem till dörren. Ett tips är att noga kolla upp vilka regler som gäller för dig i och med att du kommer hantera livsmedel. Kommer du ex. ha ett lager som har livsmedel så behöver du förmodligen ha en registrering och tillstånd. Det kommer däremot inte att krävas några speciella tillstånd om maten är av "koloniall art" dvs. inte kylt, fryst eller färskt. 

Tänk på dina standardiserade erbjudanden. Du kan lämna en fraktfri gräns vid beställning över 1000 kr. Detta gör att du kan köpa in exakt det som dina kunder väljer och alla är nöjda. Du kommer också kunna styra kunderna att välja produkter som leverantörerna vill bli av med genom priskampanjer osv. Detta kommer att hjälpa dig att pressa priset ytterligare.

Marknadsföring

Innovativa abonnemangsmodeller dyker upp över olika områden, ofta av goda skäl. Gjort rätt, prenumerationer är en win-win möjlighet för handlare och deras kunder - företag vänder ett engångsköp till en återkommande intäkter och abonnenter få något extra som värde i gengäld för deras engagemang. 

Det är viktigt för en abonnemangswebbplats att få en unikt och originellt innehåll för att dra läsare till webbplatsen och få dem prenumerera. Erbjudanden bör fokusera på betydande besparingar för kunden när du erbjuder prenumeration-baserade tjänster eller produkter. Motivera kunder genom att visa hur mycket pengar och tid dem sparar genom att åta sig en långsiktig abonnemangsmodell, i motsats till ett engångsköp. 

Du kan utforma e-postkampanjer till din målgrupp där du som argument använder de unika egenskaperna hos din prenumerationsmodell. Designa visitkort. Skicka ut ett pressmeddelande om din webbplats till tidningar och online nyhetskällor. Tryck t-shirts, bildekal, pennor och annat marknadsföringsmaterial som visar ditt webbplatsnamn och webbadress. Sök upp webbsidor som kan vara villiga att länka till din hemsida eller kan du lämna in en artikel eller någon annan form av innehåll i utbyte mot din förmåga att referera din webbplats. 

Utnyttja sociala nätverk och forum som används av barnfamiljer. Dessa är bra ställen att nätverka med andra som kan vara intresserade av din prenumerationsmodell och kan uppskatta att ta en titt på vad din webbplats har att erbjuda.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo