Skapa och sälj din egen App

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Att ladda ner appar har blivit allt vanligare och det finns en mängd med olika appar att välja och vraka mellan. Har du en idé till en ny app eller finns det redan en app som du vet att du kan göra lite bättre och lite snyggare?

Details

Att göra en app för Iphone eller Android mobiler är både enkelt och svårt. Att göra själva appen är ganska enkelt då det finns gott om verktyg att ladda ned eller som du kan använda dig av direkt på Internet för att utveckla din app. Det svåra ligger snarare i planeringen då framgångarna för att lyckas med din app ligger i hur väl den tas emot på marknaden. Oavsett hur bra din app är så kommer du inte att få någon större framgång om du inte marknadsför den.
De flesta appar är tillverkade av ensamma hobbyutvecklare. Att göra en seriös app som ska säljas i butiker som Itunes Store och Android Market kräver en Mac med Xcode installerat och programmeringskunskaper i språket Objective-C.

Innan du börjar

För det första måste du veta vem du vänder dig till, vad har du för målgrupp. För det andra så är det viktigt med en snygg och enkel design och för det tredje så är det viktigt med att marknadsföra sig. Innan du börjar utveckla din app bör du tänka på en del saker. Vad ska appen göra och varför skulle en sådan app vara attraktiv på marknaden?

Innan du beslutar dig för att gå vidare med utveckling är det viktigt att du dels funderar igenom men även gör en undersökning som kan ge information om det finns något intresse för den app som du vill utveckla. Ett vanligt misstag är att du öser in en massa funktionalitet och struntar i att göra en undersökning för att få reda på målgruppen.

Appen får heller inte vara för dyr för vad den egentligen är värd för då kommer ingen till att vilja köpa den.

Undersökning

Titta dig runt! Vad finns det för appar på marknaden, nationellt och internationellt? Kontrollera om den app som du vill utveckla redan finns på någon av app marknaderna eller sök på nätet för att se om det finns någon som redan har utvecklat något liknande. Studera de appar som är framgångsrika. Vad har de för grundidé, funktioner, design och hur har de marknadsförts? Vilka appar har inte lyckats så bra? Vad kännetecknar de idéerna, designen och sättet att nå ut till kunder?

Lär dig av andras misstag. Av de appar som det har gått bra för, vad är det som folk har verkat vilja ha? Du behöver inte uppfinna hjulet själv, det kan vara en idé att koppla ihop ett par tre olika app idéer och av dem göra en egen. Bli inte ledsen om du upptäcker att ”din idé” redan finns på marknaden. Se om du kan göra den ännu bättre, enklare, fräckare, billigare, snyggare osv.

Målgrupp

Först och främst måste du veta vad det är du vill uppnå med din app och vem det är du vänder dig till, så som målgrupp och vilken marknad som du vänder sig till. Du måste alltså göra en ordentlig titt på målmarknaden och göra en analys. Gör du ingen analys så är det stor risk att det går dåligt.

En annan faktor som spelar stor roll är designen, har du en snygg och enkel design så är det till stor hjälp. Vem tror du kommer att behöva/vilja använda din app. Är det slutkonsumenter eller företagskunder? Män eller kvinnor eller båda delar? Yngre, äldre, personer med särskilda behov? I vilka åldrar är användarna och var bor de? Ju mer du vet om din kund desto lättare blir det att hitta rätta marknadsföringskanaler. 

Din apps främsta fördelar ska märkas i alla led, när du säljer in din idé, presenterar den och självklart även när den används av kunden. Skala bort och tänk enkelt. Pedagogisk och enkel prestanda är bäst för att vanligt folk ska kunna använda den. Testa gärna på nybörjare. Förstår de hur du ska göra och vad den går ut på?

Skapa ett team

Slå dig ihop med människor som kompletterar dig med annan kompetens än du själv har för bästa resultat. Om du inte är en designer, hyr en. Om du inte är en utvecklare, leta efter utvecklare. Kan du programmera men är inte så bra på att marknadsföra så erbjud en person som är bra på att sälja och nå ut med saker en andel i ditt appbolag. Du kan också köpa arbetskraft på nätet. Det finns webbsidor där du kan få specialister som är jätteduktiga på vissa områden till ett bra pris.

Komma i gång

Har du kommit så långt att det är klarlagt att appen inte redan finns i någon form och att det skulle finnas ett intresse för den app du utvecklar så behöver du skissa på dels hur appen ska fungera och dels med vilken design som den ska presenteras. När du utvecklar en app ska du satsa på nyttig funktionalitet före häftiga effekter. Appen ska täcka det behov som användaren önskar och det är viktigare än att den innehåller rätt funktioner. Eftersom appen presenteras i ett litet fönster på mobilen så är det viktigt att inte funktionaliteten störs av designen. En bra app har en stilfull men lågmäld design som på ett bra sätt förpackar in de funktioner som appen har. 

Se till att testa appen noga innan du släpper den, bättre försäkra sig om att allt är på plats än att få dålig kritik på grund av de mest uppenbara felen. Detta bör du göra själv i flera omgångar men du kan även bjuda in några vänner som får prova appen med olika telefoner så att du helt säkert vet att appen fungerar så som det är tänkt. 

För att hitta köpare av appen så krävs att du aktivt marknadsför den. Detta kan du göra på Internet eller genom olika nätverk. Skicka in appen till några av de marknader som finns och sätt ett rimligt pris som står i paritet till den nytta som appen ger användarna. Ta rätt betalt. För att få betalt för din applikation finns det flera olika sätt. Lägger du ut den hos Apple så betalar du en procent av intäkterna på applikationsförsäljningen till Apple. Det finns inga riktiga gränser för hur mycket du kan ta betalt för en applikation men ju billigare de är desto större chans är det att många köper dem.

Viktigt med marknadsföring

För att lyckas med sin app så måste du kunna marknadsföra dig ordentligt. Även om du tycker att du har världens bästa idé så är app marknaden som ett stort hav och det kommer att vara svårt för användarna att hitta just din app. När du ska marknadsföra din app räcker det inte med en kanal utan det krävs en mängd olika kampanjer under en längre tid för att appen ska lyckas. Skapa relation med din målgrupp. Hur vill de bli introducerade till nya produkter? Vad får dem att bli intresserade? Studera deras agerande i sociala medier och för dialog med dem.

Skapa intresse kring din produkt och berätta om vad du har på gång. Låt intressenter komma med feedback och synpunkter innan produkten är klar. Skapa möjlighet till att anmäla intresse. Gör appen enkel att sprida. Skapa en blogg om din app antingen på din hemsida eller separat. Be vänner att kommentera och starta bollen i rullning. Lägg upp och dela appen på sociala medier och aktivera ”tipsa en vän” funktionen i appen så att användarna enkelt kan skicka den vidare till andra som kan vara intresserade.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo