Butik som säljer musikinstrumenter

Key Info:

500 000 kr + uppåt
Image Two

Om du har drömmar om att äga en egen musikaffär och området där du bor saknar liknande försäljning kan du öppna en butik som säljer musikinstrument. En musikaffärer kan erbjuda värdefulla instrumenter till studenter, föräldrar och dem som vill ha tillgång till kvalitativa musikaliska produkter.

Details

Öppna en butik som säljer musikinstrument kräver kapital, lämplig lokal, kunskap om instrument och musikindustrin. Planera noga innan du öppnar.

Marknadsundersökning

Du kan starta en framgångsrik butik som säljer musikinstrument med rätt planering och genomförande. Vem är dina närmaste konkurrenter och vad är deras styrkor och svagheter? Var går kunderna för att köpa sina instrument? Ta reda på och få fram användbar information om dina konkurrenter kan vara en av de viktigaste uppgifterna. Det är viktigt att du vet om vad andra gör, eftersom det hjälper dig bli konkurrenskraftig och välja din egen nisch.

Vad gör dig annorlunda än den konkurrensen? Urval av musikinstrument, service, speciella kunskaper och färdigheter? Närheten? Du måste veta (och marknadsföra) det som gör dig unik från andra som säljer liknande produkter.

Till vem ska du sälja dina musikprodukter och tjänster? Vilka specifika personer eller företag är kunder för vad du erbjuder? Vilka är deras särskilda egenskaper? Denna information hjälper dig att fokusera dina kampanjer på ett effektivt sätt.

Dessutom, fråga dig hur du ska marknadsföra dig själv? Vilka särskilda PR-strategier kommer du göra – annonser, artiklar i tidningen, PR, säljsamtal, Internet och så vidare? Det enda sättet att uppleva framgång i dagens musikvärld är att behärska branschen och att hitta nya kunder och övertyga dem att köpa det du säljer, och framför allt få dem att köpa igen.

Fokusera dina kampanjer på att nå största möjliga antal människor som gillar och behöver det du säljer. Bestäm det bästa sättet att kontakta dem, bland annat genom vilka medel och när.

Bestäm dina startkostnader, pengar du skulle behöva för hyran, redskap, möbler, professionella tjänster, inlåning, licenser och så vidare.

Starta egen butik

Välj ett skyltfönster som har hög gångtrafik och tillgänglig parkering. Det kan vara bredvid en etablerad, kompletterande verksamhet som en populär bokhandel, teater eller dansstudios.

Om du måste anställa andra- rekrytera personer med goda kunskaper i musikinstrument som kan hantera försäljning, reparationer och order. Anställa gärna människor med musikalisk bakgrund för att kunna ge expertis och kunskap till dina kunder.

Du kommer att sälja nya och begagnade musikinstrument och tillbehör. Dina främsta produkter kommer att vara band och orkesterinstrument, elektriska och akustiska gitarrer, förstärkare och elektroniska tangentbord m.m. Du kan köpa instrument direkt från tillverkaren eller grossister för att erhålla lägsta möjliga pris. Hitta två eller tre försäljare och jämför priser från dessa distributörer för att säkerställa att du får det bästa möjliga pris per styck.

Marknadsföring

Du kan bygga en stark lokal kundbas genom partnerskap med lokala kyrkor, skolor, högskolor, klubbar, föreningar och företag. Detta kommer att förbättra dina chanser att marknadsföra ditt företag till ytterområdena, vilket leder till en starkare kundkrets bas. Se till att dina beställningar från skolor och högskolor tas särskilt om hand, eftersom de kommer att spela en viktig roll i din försäljning.

Många musikaliska tillbehör som sångböcker, nothäften, stativ m.m. bör också tillgodoses tillsammans med musikinstrument, som en extra morot för dina kunder.

Utveckla relationer med lokala musiker. Detta kan tjäna en mängd syften. Artister kommer köpa instrument men också att ge tillgång till ett nätverk av andra musiker. Detta är ett viktigt steg eftersom det kommer att generera den specifika kundkrets som frekventerar butiken. Att försöka konkurrera med musikjättar om kändisar är inte det bästa draget. Sök underjordiska konstnärer i rock, R & B, country, jazz och hip hop.

Om detta inte är en tilltalande väg, bli ledande inom klassisk musik eller latinska artister. Nyckeln är att bygga en nisch med en profil som inte är lätt tillgänglig i samhället.

Leta efter grossister och återförsäljare för att bygga upp ett lager av instrument inom genren som väljs.

Hyr en inredningsarkitekt för att skapa en övertygande fönsterskylt och entrén.

Använd en strategi för kunder som vill prova vissa instrument. Sälj tillbehör nära kassan. Bjud en lokal musiker för att göra en gratis en timme uppvisning i butiken under hög trafik, eller sponsra en konsert i en lokal park.

Värva frivilliga att hjälpa till med musik program och band på lokala skolor. Ge en samhällstjänst och bli känd som en "allt i ett" musik resurs. Utveckla goodwill med kunder och musiker.

Bygg en webbplats med försäljning, utskrivbara kuponger, lokala konsert tidtabeller och musikinformation. Ladda upp bilder och nyheter om musikvärlden och recensera lokala band.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se