Starta en bröllopsbutik

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Starta en bröllopsbutik är perfekt för dem som har en känsla för mode och passion för bröllop. Vem som helst kan vara en bröllopsbutiksägare oavsett utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet. Vad som är viktigt är att ha tillgång till en lämplig lokal, startkapital och hjärtat för handeln.

Details

Vad ska du sälja?

En bröllopsbutikens lager består typiskt av klänningar, skor och tillbehör för brudparet och bröllop. Du kan få din inventering direkt från grossister eller tillverkaren. De håller ibland modevisningar för att visa sina varor. Se till att du tittar på dessa så att du kan välja (före andra) vilka klänningar och objekt som du vill beställa och satsa på.

Bortsett från modevisningar, kan du skura också på webben för de eventuella leverantörerna eller använda kataloger. Håll dig från att köpa för mycket. Tricket är att köpa precis rätt mängd av objekt för att fylla ditt lager, varken mer eller mindre. Välj inventering och prover du vill ha.

Tala med tillverkaren om populära storlekar på beställningar. Brudklänning tillverkarna kräver i allmänhet att du köper ett minsta antal klänningar varje år. Bestäm vilka varumärken och hur många brudklänningar du köper. Börja i liten skala, med fem till sex linjer inom varje kundgrupp, är mer än tillräckligt.

Öka så småningom din inkomstpotential genom att erbjuda kläder och tillbehör till brudtärna, blomflicka och mor till brud klänningar, och även smoking för brudgummen och marskalkar.

Var ska du sälja?

Sök efter en plats för butiken. Var säker på att det finns gott om ytor för klänning och tillbehör, provrum, lager och displayer. Välj en plats som speglar den bild du har för din butik, men du kan behöva göra en del kosmetiska anpassningar (målning, golv, justera väggar) för att anpassa den till din smak. 

Välja rätt plats är en av de viktiga beslut du måste göra. Konsultera en fastighetsmäklare för att ta reda på var den bästa tillgängliga utrymmet finns. Naturligtvis måste du välja en plats som har en hel del gångtrafik eftersom volymen av gångtrafik är inte sällan direkt proportionell antalet kunder. Andra saker du behöver tänka på när man väljer en lokal är huruvida eller inte golvytan kan rymma ditt lager. Kom ihåg att de flesta bröllopsklänningar är ganska skrymmande. Du måste ha flera rader av ställningar och hyllor för att visa dem. Se till att du hyr ett utrymme med gott om plats så att din bröllopsbutik inte ser proppfull och trång.

Försök att checka ut så många platser som du kan innan du gör din slutgiltiga beslutet. På så sätt kommer du få fler alternativ och platser att jämföra. Beställ andra förnödenheter såsom en dator, kassaregister, kreditkortmaskin, kopieringsmaskin, mappar, kuvert och papper.

Hur ska du sälja?

Framgången för ditt företag är beroende på hur många kunder du lockar... och behåller! För att locka kunder måste du marknadsföra din butik.

Bortsett från de vanliga reklammedia, annonser, visitkort och flygblad, kan du också använda andra alternativ som ex. att ordna olika händelser som intresserar pressen ex. olika visningar. 

För att behålla dina kunder måste du se till att kvaliteten på ditt lager är utmärkt och du måste ge dina kunder exemplarisk service. Du måste göra det till ditt uppdrag att se till att din kund lämnar din butik helt nöjd. Vara glad och hjälpsam även om bruden blir nervös och hysterisk. Bara påminna dig själv om att någonstans i denna kundens omgivning, finns en kusin eller kvinnoförening, eller bästa vän eller en annan kontakt etc. som vid ett annat tillfälle kan bli din kund. 

Nätverka med andra för att hålla sig à jour om vad som händer i branschen. Etablera nära samarbete med dem som kan leverera tjänster du kan behöva. Bröllopskonsulter som arbetar med bröllop, en stylist som hjälper bruden att välja den perfekta klänningen och tillbehör, en administratör som hjälper till med pappersarbete och en sömmerska som kan göra ändringar i klänningar på plats. Du kanske också vill anställa en webbdesigner, grafisk formgivare eller inrednings konsult för kortsiktiga projekt.

Designa en skylt för ditt skyltfönster som är representativ för din butik image. Om din budget tillåter, ordna shoppingkassar, magneter och pennor tryckta med ditt butiksnamn. 

 


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se