Godis & present butik
Key Info:

Med noggrann planering kan du framgångsrikt starta din egen godis & present butik verksamhet. Denna typ av produkter kan vara mycket lönsamma, särskilt på stora helgdagar som Julen, Mors dag eller Alla hjärtans dag. Godis & present butik kan öppnas oberoende av plats, oavsett om du bor i ett storstadsområde eller en liten stad.
Info
Vem passar som butiksägare?
Vill du arbeta i detaljhandeln bör du vara sällskaplig och gilla att träffa människor. Driva en godis & presentaffär kan innebära mer samspel med kunder, eftersom kunderna som besöker butiken för att köpa gåvor ofta behöver idéer eller uppmuntran om vad de ska köpa.
Din grundläggande roll som en butiksägare kommer att bli att driva butiken i vardagen, ansvara för inköp och förhandla om köp av lager från leverantörer, visa upp produkterna i din butik och sälja dem till kunderna. Det låter enkelt, men hur väl du hanterar de olika områdena i din butik kommer att vara skillnaden mellan framgång och misslyckande.
För det första kommer du att ansvara för varupåfyllning i din butik. Du kommer att köpa in produkter från en rad olika leverantörer och kanske även olika länder, men du måste se till att allt du köper är i linje med försäljningen i butiken. Kunderna kommer förvänta sig att hitta vissa typer av produkter beroende på din butiks image - oavsett om det är högkvalitets produkter eller enkla leksaker och skämtobjekt. Detta kräver ett skarpt öga för detaljer och mycket kunskap om de artiklar du köper.
Speciellt designade eller lyxigare godis & present butikerna som kanske säljer konstföremål, drivs av människor som är väl intresserade av produkter - hur dem fungerar, vad dem gör, hur dem ser ut och hur dem passar in i butiken som helhet.
Innan du börjar
Bestäm vilken typ av godis och presentbutik du startar. Det finns flera möjliga nischer, bland annat lyxigt godis/presenter, bara choklad, godis och blommor eller anpassbart godis och personliga gåvor. Bestäm om du kommer att köpa godis och presenter hos grossister, skaffa varor på egen hand eller göra det själv.
Om du ska tillverka ditt eget godis, behöver du förmodligen att ha tillgång till ett godkänt kök i din butik eller hyra en lokal efter behov. Att hitta present produkter är i allmänhet inte problem. Det finns massor av leverantörer där ute, du ska kunna hitta röd tråd, ställa de olika produkterna i en sammanhängande rad - vara selektiv och noggrann med produkter, att veta vad du vill och hålla dig till din vision. Det kan vara bra att köpa in en del produkter som inte kan hittas någon annanstans, på så sätt minskar du konkurrensen.
Välj en bra plats
Den viktigaste faktorn för din slutliga framgång, bortsett från bra produkter och trevligt bemötande, är att välja en bra och attraktiv butiksplats. Har du möjlighet ska du finnas i en shoppinggalleria eller i ett område med etablerade små butiker som redan har visat sig fungera väl.
Komma i gång
Hitta sätt att finansiera din butik. Planera ytor, gör urval av varor och samla ditt lager. Detta kommer att vara en av dina största investeringar. Inledningsvis kommer du också att spendera extra mycket pengar på montrar, tabeller och hyllor, såvida du inte köper en befintlig butik.
Köp presentmaterial du behöver, inklusive korgar, förpackningar, ballonger och små emballage detaljer. Du får köpa godis eller choklad från en etablerad leverantör alternativt från mindre kända namn som levererar kvalitets produkter. Presentmässor med försäljning hålls runt om i landet under hela året, och kan hjälpa dig hitta spännande produkter och få inventeringen du behöver. Du kan även beställa från kataloger, importera eller köpa presentartiklar på nätet.
Kom ihåg att presentverksamhet styrs av trender, precis som modeindustrin. Håll koll på vilka objekt som är "heta" och vilka som är omoderna. Köp detaljhandeln tillbehör för din butik, inklusive shoppingväskor, skyltar, en kassaapparat, hyllor och displayer. Ta inte på för mycket skuld för tidigt. Sakta anställa personal som verksamheten blommar.
Marknadsföring
Marknadsför din nya godis och present butik genom att placera ditt företagsnamn i tryck och online kataloger, dela ut kuponger, visitkort och flygblad. Lansera en informativ webbplats eller blogg, sätt upp annonser i lokala tidningar.
Gå in i handelsnätverk och samarbeta med florist och gravyr butiker. Nätverka. Umgås med medlemmarna i de lokala handelsorganisationer, torg- och företagsföreningar. De kan ge dig marknadsföring tips, samt råd om bra leverantörer och bra försäljningsplatser.
Fokus på reklam, särskilt i början, är avgörande för att du ska få en lyckad start. Om du kan komma med en rolig marknadsföring för din invigning, inklusive tidningsannonser, presentkorg tävlingar eller andra förmåner får du folk se på din butiketablering med spänd förväntan. När du får dina kunder i dörren, håll dem komma tillbaka med bra erbjudande i butiken och utmärkt kundservice.