Print

Prenumeration på hygienartiklar


100 000 kr - 200 000 kr
target

Details

Starta en "prenumerera och spara miljön" tjänst och sälj hygienartiklar på prenumerationsbasis. En fördel är att sälja produkter som alla behöver.

Prenumeration som affärsmodell

Dessa dagar alla prenumerera på något. Oavsett om det är en konsument eller ett företag, de varor och tjänster som man är beroende av eller njuter regelbundet finns ofta tillgängliga genom prenumeration. Prenumeranter föredrar låga initiala kostnaden för en prenumeration, de hanterbara månatliga eller periodiska betalningar och en tydlig förståelse av varor, tjänster, och support som finns tillgänglig, vilket också förenklar processen att förnya, uppgradera eller nedgradera sin prenumeration.

Det är ganska klart vad den största fördelen med abonnemang modellen är. Du får alltså betalt på återkommande basis. Med en ständig inkomstkälla har du en summa pengar som kommer varje månad som du kan bl.a. använda för att förbättra service du ger till dina medlemmar. Vilket i sin tur skapar en trevlig cirkel, förbättrar kvaliteten på det du levererar och bidrar till fler kunder som följd. Du bygger ett kundsamhälle som ökar organiskt.

Vad är en prenumeration på hygienartiklar?

Exakt vad det låter som. Man prenumererar på hygienprodukter som används till vardags för att hålla kroppen frisk och fräsch som man sedan får hemskickade på regelbundet basis. Man går igenom önskelista ungefär en gång i månaden, väljer produkter, trycker på köp knappen på de objekt man vill, väljer leveranstider och sedan glömmer det. Automatiskt och säkert. 

Prenumerationer inkluderar diskmedel, deodorant, sköljmedel, tandkräm, schampo och balsam, rakhyvlar, toalettpapper, och mycket mer. Det är bekvämt. Man är aldrig utan och man behöver aldrig komma ihåg för att få något. Eftersom du inte har den typ av kostnader en stormarknad gör, erbjuder du mycket bra, grossist liknande priser. Shopping på nätet håller kundernas inköp korta och fokuserade så att de inte ger efter för impulsköp. Ända man betalar är naturligtvis avgift för frakt. 

Priserna blir kanske inte alltid mycket som ett fynd. Men här kommer de miljömässiga fördelar – vid en prenumeration får man oftast större volymer men mindre förpackningar. Den stora 12 st. pack toalettpapper ser bättre miljömässigt ut än när varje rulle kommer individuellt förpackad. Dessutom kan det faktiskt vara bättre för miljön att ha levereras av en lastbil som gör en rutstopp varje halv mil eller så, snarare än att göra en 2-mil tur och retur till affären själv.

Så går det till

Förberedd en arbetsplats. Om du säljer via telefon, behöver du en lugn plats att prata medan du säljer. Du kan skriva samarbetsavtal med leverantörer, dvs. ta emot beställningar och låta dem sköta leveranser eller välja att köpa in, lagra och leverera artiklar själv. Kunden går in på hemsidan för att bli medlem. Produkterna kan vara toa- och hushållspapper, tandkräm, schampon, duschbad, tvål etc. Konceptet går ut på att kunderna ska prenumerera på de artiklarna de behöver som levereras varannan månad eller ett antal gånger per år.

Säljer man in ett abonnemang så är det lätt att det rullar på sedan, när man vänjer sig. Fördelar är att de flesta av hygienartiklar är basvaror som alla människor behöver. Det gör att de är relativt lättsålda. Nackdelar är att det krävs en hel del arbete till en början innan det flyter på.

Plats att lagra pallarna på måste finnas om du inte kan köra ut till kunderna direkt från butiken. Om man beställer under en viss mängd tillkommer en fraktavgift per leverans. Över en viss mängd betalar man ingen fraktavgift alls. 

Skriv noggrant alla ord i ett avtal mellan kunden och prenumerationstjänsten så att villkoren är juridiskt bindande. Se till att kunden förstår allt innan en prenumeration tecknas.

Marknadsföring

Nyckeln till att nå din högsta intäktspotential är att se till att du förstår processen att sälja abonnemang. När du bygger din kundbas, kan du förvänta dig att se vinsterna inom några månader. Beroende på din personlighet och kompetens kan du sälja din tjänst via telefon, online eller dörr till dörr. Be vänner, grannar och arbetskamrater att rekommendera dig.

Annonsera din prenumeration i din lokala tidning. Du behöver också flygblad och broschyrer. Fråga ditt lokala bibliotek, postkontor och företag om de kan placera ett infoblad i sina lokaler. Var noga med att inkludera alla uppgifter och telefonnummer för att ta emot beställningar. 

Det finns en rysk fras som säger: jag är inte rik nog för att kunna köpa något billigt. Frasen gäller även för din verksamhet. Satsa på att erbjuda en högkvalitativ tjänst som specialiserat sig på prenumeration. Om du inte gör det kommer du förmodligen att spendera mycket mer pengar för att rätta misstag och bygga lösningar för saknade funktioner. 

Marknadsför dig via sociala medier. Byt annonser med andra webbföretag och undersök vilka affiliate system som passar bäst i dina affärsplaner. 

Kontrollera att du har en god förståelse hur en abonnemang modell fungerar. Förutse de frågor som dina kunder kommer att ställa och var beredd att besvara dem.


Location