Öppna en snowboard butik

Key Info:

500 000 kr + uppåt
Image Two

Sedan införandet av snowboards för drygt ett decennium sedan, har denna sport gått från att vara en ny sportgren till att bli rival till skidåkning i popularitet och en gren som appellerar till alla åldersgrupper. 

Är du planetens vassare snowboardåkare? Har du erfarenhet inom skidsport och vet hur en bra snowboardutrustning ska se ut? Du kan aktivera denna kunskap och entusiasm i en riktig verksamhet. Från att vara en person som kan sport, kan du också vara en butiksägare.

Details

Snowboard är en specialsport där din passion, entusiasm och omfattande kunskaper är ett stort plus. Snowboard kan säljas på grossistmarknaden, till lokala och nationella återförsäljare, eller direkt till konsumenterna via Internet, sport och rekreationsmässor och butiker. 

Starta en snowboardbutik är hårt arbete och kräver startkapital, men det kan vara roligt, lönsamt och något som ger en värdefull service till dem som har ett liknande intresse.

Planera för en bra start

Om du ska investera i snowboard verksamhet, måste du starta genom att planera saker som du måste göra för att nå framgång. Skriv en affärsplan. Varje företag börjar med en bra plan, eller åtminstone skulle det. Affärsplanen kommer att identifiera dina mål samt ge dig en tydlig bild för hur du ska lägga upp verksamheten för att uppnå dessa mål. Det kommer också att identifiera eventuella problem som du kan förvänta dig att möta, och beskriva hur du kommer att möta dessa utmaningar. 

Nästa steg blir att finna sätt att finansiera din verksamhet. De flesta nya företagare får sin start kapital från sina besparingar eller genom att låna pengar från familj och vänner. Du kan också ha möjlighet att få ett lån från din bank. Om du har en god kreditvärdighet, bör du också kunna få en kredit från några av dina leverantörer för att mildra startkostnader i din budget.

Typer av snowboard butik

Det finns tre typer av snowboard butiker som du kan starta: en lokal butik, en butik inom en ski resort eller en online shop. Det beror på vilka resurser som är tillgängliga för dig.

Om du är i ett område där snowboardåkning är populär, kan du sälja till de lokala snowboardentusiasterna. Om du känner någon som äger eller jobbar på en ski resort med många snowboardåkare, kan du öppna en butik där för att sälja till deras besökare. Om den möjligheten inte finns, kan du starta online försäljning.

Vad du kan sälja är snowboard, bindningar, snowboardkläder och tillbehör som lås, hjälm, skyddsglasögon och mycket annat. Om du kommer att etablera en lokal butik, är du i en bättre position att verkligen hålla relationer som kommer att värderas av klienter. Ditt produktsortiment kanske skiljer sig inte mycket från andras, men du har fördel av att kunna visa utrustning till kunder och låta dem få den rätta känslan genom bra tips och dialog.

Om du arbetar i en resort, kan du lägga mer tillbehör på lager för många som kommer där kanske redan har utrustningen men kommer sakna lite andra artiklar.

Att välja en plats

Snowboard är mycket populär sport naturligtvis framför allt på platser där det finns snö under en längre tid på året, så om du befinner dig på någon av dessa platser att starta ett snowboard företag kan vara extra passande. Konkurrensen kan dock vara tuff på vissa ställen, så kanske du behöver söka efter en plats där det finns begränsat antal andra snowboard företag. 

Din butik kommer bli idealiskt belägen nära ett snowboard område. Om det inte finns några platser tillgängliga på sluttningarna, eller inga inom din budget, en snowboard butik i stan eller i närheten av ett köpcenter är i högsta grad acceptabelt. Den viktigaste punkten är att ha en plats som är lätt för dina kunder att hitta, samtidigt som den ligger i ett område med en hyfsad mängd gångtrafik, så att potentiella kunder kan enkelt upptäcka ditt företag när du öppnar.

Leta leverantörer

Du måste hitta företag som tillverkar och distribuerar snowboards, snowboard kläder, tillbehör och andra redskap som du tänker sälja i din snowboard butik. Du måste inte bara hitta dessa leverantörer, kanske också öppna ett återförsäljarkonto hos dem och ansöka om en kredit. Som ett nytt företag, kan de eller inte kan bevilja kredit till dig, men det skadar aldrig att försöka. Åtminstone bör du ha ett konto hos dem för att kunna göra order till grossistpriser.

Planera hur du kommer att organisera lagerhållning av dina produkter och hur stor lager du behöver för att komma i gång. Att köpa bra kvalitetsprylar bör vara ditt mål när du letar leverantörer. Du måste lära dig att undersöka och jämföra priser för att komma fram till det bästa valet. Du kan använda internet för att söka efter en leverantör som du kan lita på och som är beredd att ge rabatter.

Skaffa duktig personal

I denna typ av företag behöver du ofta hjälp av andra personer. Du bör helst välja dem som också älskar sporten så att det skulle vara lätt för dem att hantera dina kunder. Som i alla företag är kundservice av yttersta vikt för din snowboard butik och din personal bör vara vänliga och helst leva ett aktivt snowboardliv. Det är därför en bra idé att rekrytera personal som består av ivriga snowboardåkare. Detta gör att du kan ha en stab av människor som kan svara på eventuella frågor som en kund kan ställa ex. vilken snowboard är bäst för dem osv., så att du kan fokusera på andra saker i ditt snowboardföretag. Dessa människor kommer att tala rätt jargong och vara mer benägna att vara uppdaterade på den senaste snowboard utrustning. De skulle troligen få ansökningar om reparationer, så personal bör kunna göra justeringar och mindre reparationer.

Marknadsföring

Annonsera din snowboardverksamhet. Sätta reklam för din verksamhet, särskilt vid invigningen, är en viktig del av att driva din snowboardbutik. Marknadsföring är allt vad du gör för att låta kunder veta att du är där. Eftersom du redan har en reklambudget, behöver du bara hitta reklam metoder som passar inom din budget. Tidningar, lokal radio och reklam direkt på backarna är alla användbara metoder för att få ordet ut inledningsvis. Dessutom bör du kunna upprätthålla en god visuell presentation av varorna i butiken. Om du gör ditt jobb rätt och behandlar dina kunder väl, bör mun till mun referenser bidra mest till din utveckling. 

En viktig aspekt som inte bör förbises är att skaffa en talesman för snowboards. Talesmannen bör vara en erkänd person i snowboard världen. Bygga denna typ av offentliga exponering kommer vara en av de bästa marknadsföringsverktyg som kan genomföras. Du kanske vill utöka din verksamhet i framtiden och bortom snowboard erbjuda även skidutrustning till försäljning och uthyrning.

Starta en snowboard klubb

Har du några bekanta som du kan fånga med för en gemensam åktur till berget? Starta en snowboard klubb, det är enkelt! Du kommer att träffa nya snowboardvänner, åka med dem, dela resan i en van eller buss, ordna grupprabatter, kanske ta några videos, kort sagt, ha kul! Kolla om det finns möjlighet att sponsra din snowboardklubb. Många av dem skulle hoppa på en chans att få en T-shirts med din logo på. Eller fråga dina leverantörer om de kan lämna reducerat pris på snowboard utrustning för dina klubbmedlemmar mot exponering.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo