Öppna en smyckebutik

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

En smyckebutik passar särskilt om du är en kunnig juvelerare och har nödvändig kunskap och kapital. Lokala smyckebutiker bygger ofta en lojal kundbas, av kunder som uppskattar den personliga service som inte erbjuds av online- eller massmarknad återförsäljare.

Details

Full service smyckebutik kan dessutom behålla befintliga kunder med reparationer och storleksändrings tjänster. Den anpassade smycken marknadssegment också är på väg upp, vilket leder till möjligheter för kvalificerad juvelerare som kan hantverk och ovanliga design.

Lär av andra i branschen

Nästan alla smyckebutiker ägs och/eller drivs av erfarna återförsäljare eller juvelerare. Mest framgångsrika juvelerare har mångårig erfarenhet, som till stor del lärt sig på jobbet i- och nära smyckeindustrin. Om du är obekant med hur branschen fungerar bör du lära av andra.

Viktigt att tänka på; vem ska köpa dina smycken, vilket pris ska du ta, och hur du ska planera din verksamhet. Börja med några besök och prata med lokala juvelerare. Få så mycket information som möjligt. Har du särskilt intresse eller intresseområde? Besök smyckebutiker i din stad och omgivande städer. Undersök butikers storlek, utseende och smyckesortiment. Till exempel, notera om butikerna är främst inriktade på billigare smycken eller visar mer exklusivare smycken och designer. Fråga om andra tjänster, såsom värderingstjänster och reparation. Observera personalens samspel med kunder.

Hitta din nisch

Analysera dina konkurrenters smyckeprodukter och identifiera deras marknadssegment. Vissa smyckebutiker specialiserar på vissa typer av produkter. Till exempel kanske du vill specialisera dig på att sälja klockor eller förlovningsringar. Ju fler typer av smycken du tar in, desto större lager och personal kommer du att behöva.

Titta runt din marknad för att se vad de andra juvelerare i ditt område specialiserar sig i. Leta efter linjer som andra butiker inte har. Finns det behov som inte uppfylls av dina konkurrenter? Nya målgrupper? Det finns idag väldigt många som köper in massproducerade smycken för att sedan sälja under eget namn till andra återförsäljare. När du säljer ska du vara fokuserad på originalitet, på att utveckla din egen stil. Inte bara efterlikna vad som säljer bra för andra.

Kunder som handlar smycke letar ofta efter ovanliga handgjorda bitar som inte kan hittas någon annanstans, de är alltid på jakt efter nya, högkvalitativa hantverk. Om du bara kopierar andras sortiment och samlingar - så småningom kommer detta att hålla dig tillbaka. Du kan också överväga hitta en nisch och specialisera dig på ett tema, material eller epok som kännetecknar dina smycken. Till exempel, om du gillar glaspärlsmycken, starta en shop som fokuserar på glaskonst.

Leta efter en lämplig plats

Leta efter områden nära shoppingområden som köpcentrum, damkläder butiker, restauranger, banker och andra detaljhandelsföretag för att locka kunder som redan finns i närheten. Ett skyltfönster är perfekt eftersom det lockar förbipasserande och kan visa prydligt objekt genom ditt fönster.

Beställ dina smyckeprodukter

Köp dina smycken från grossister. Beställ ett urval av diamant ringar, armband, örhängen och halsband. Välj partier med olika storlekar och inriktningar, traditionella och moderna stilar. Forska grossister noggrant för att se till att fylla din butik bara med kvalitetsvaror. Magasinera korrekt dina varor. Det inkluderar att köpa eller leasa hyllor byggda speciellt för att visa smycken. Ju mer smycken du visar desto mer kommer du att sälja. Om du säljer guld, silver, diamanter och andra smycken tillverkade av dyrbara material, se till att dina varor verkligen är äkta.

Skaffa smyckeproffs

Ordna kunnig personal. Alla framgångsrika smyckebutiker har erfarna och duktiga juvelerare. Det är också en bra idé att hyra en designer, guldsmed, eller alla tre, om du inte är en själv. Det är konstnärerna i branschen, yrkesverksamma inom konstruktion och reparation. De kommer också att hjälpa dig med vilken typ av smycken du ställer i din butik. Det rekommenderas att du har minst ett smyckeproffs på personalsidan för att göra tekniskt arbete bakom kulisserna och åtminstone en för att hjälpa kunderna. Erbjud inte tjänster du inte är kvalificerad att ge. Om du inte har reparationspersonal eller kunskap om vissa smycken, hänvisa kunder till andra som gör det. Som en juvelerare, är det mycket lätt att förstöra ditt rykte. Människor vårdar sina smycken.

Marknadsföring

Julen är en av de mest populära tider när smycken ges som en gåva. Många män tenderar att köpa någon form av smycken för deras fruar, föräldrar köper för sina barn, eller ens barn för sina föräldrar. Födelsedagar är ett annat vanligt tillfälle där någon form av smycken kan ges som en gåva. Örhängen, halsband och armband är vanliga födelsedagspresenter. Många individer kan också få en födelsedagspresent med sin månads sten i den. Förutom julen är alla hjärtans dag en annan populär högtid där smycken kan ges som en gåva.

Sälj smycken från konstnärer

Sälja handgjorda konstnärliga smycken är förmodligen en konstform i sig. Många smyckekonstnärer saknar förtroende när det gäller att sälja sitt eget arbete. Det krävs helt andra färdigheter för att växla från hobby smyckedesigner till professionell? Även de bästa handgjorda smyckena kommer inte att sälja sig själva. Varför inte sälja dem i din butik?

Hur hittar du säljbara konstsmycken?

Det första du bör tänka på när du funderar på att sälja handgjorda smycken är hur du hittar bra smycken. Visst de flesta människor kan dra några pärlor på ett snöre och lägga ett spänne och få ett vackert halsband. Men det är bara problemet, de flesta människor kan. Om du vill att dina smycken säljer måste dem vara exceptionella. Arbetets kvalitet måste vara bra och komponenter måste vara av god kvalitet också. Din design måste vara tilltalande för ögat, färger och texturer måste vara balanserade. Ja, dina smycken måste sticka ut och vara unika.

Se hur andra gör

När du reser runt, se dig om och var på jakt efter gallerier som verkar originella och kompatibla med din smyckestil. Kliv in, plocka upp ett visitkort med webbadressen, gör några sökningar på internet. Hur gör de? Vilken typ av reklam gör de? Köper de konstnärers arbete och säljer vidare, eller accepterar kommission? Och om det är på kommission, hur stor andel av detaljhandelpris betalar galleriet konstnären? Hur ofta galleriet skickar ut betalningar till artisterna? Kommer de att ha specialerbjudanden eller utställningar av ditt arbete? Flera webbplatser erbjuder också en plats för konsthantverkare att sälja sina varor utan att behöva en fullskalig hemsida själva.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo