Tvätt- och kemtvätt service

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Om du älskar doften av sköljmedel och finner att strykning och vikning är trevliga sysslor kan en tvätt verksamhet vara det perfekta jobbet för dig. I dagens hektiska kultur, är det inte bara de rika som lämnar sin tvätt till tvätterier. Studenter och upptagna yrkesverksamma använder tvättservice. Företagen har inte sällan ett behov av att lägga ut sin tvätt. De kan behöva uniformer, lakan eller tvättade handdukar.

Details

Om du vill göra en heltidsinkomst från en tvätt verksamhet, kommer du behöva mer än en tvättmaskin och torktumlare. Du behöver också ett högkvalitativt järn, mangel, en professionell pressanordning och en strykbräda. Denna verksamhet är konkurrensutsatt, så du måste skilja dig från dina konkurrenter för att vara framgångsrik.

Innan du öppnar butik, se till att du har hittat ett utmärkt läge och studerat priser och kostnaderna för leveranser. Kemtvätt används på material som inte bör tvättas i vatten, exempelvis läder, mocka, ylle och päls. Vanligen utförs kemtvätt i speciella maskiner som både tvättar och torkar.

Tillstånd - tvätteri

Kemtvätt bör i princip inte nyetableras i ett hus där lägenheter finns. Det finns särskilda regler för dig som har tvätteriverksamhet, som kemtvätt, vattentvätt, mattvätt, gardintvätt. Exakt svar om vilka verksamheter som fordrar tillstånd och vilka som kräver en anmälan till Miljö & Hälsoskydd kan du hitta på nätet.

Startkostnader

Eftersom många behöver tvätta och rengöra kläder regelbundet kan entreprenörer som startar en tvättstugeverksamhet förvänta sig en viss efterfrågan på sina tjänster. Emellertid kan uppstartskostnader vara betydande beroende på ditt läge, dina val för utrustning och hur stor del av utrustningen du tänker hyra eller leasa. Om din byggnad inte ursprungligen var ett tvätteri kan du behöva installera nya vattenledningar, eluttag och avlopp för att kunna köra ditt tvätteri. Om du köper en redan fungerande tvätt företag, dina kostnader är helt enkelt värdet av verksamheten, som varierar beroende på framgång och plats.

Innan du börjar

Du behöver inte ha på plats allt på en gång, så börja litet. De flesta delar av tvättstugeutrustningen kan hyras och om du köper dina rengöringsvätskor och kemikalier på grossistbasis, kommer du troligen att kunna förhandla fram en rabatt med din återförsäljare. 

Studera branschen genom att arbeta på ett tvätteri innan du öppnar ditt eget. Även om detta inte är ett krav, särskilt om du köper en franchise, kommer detta ge dig nödvändiga förkunskaper som behövs när du bestämmer vad du behöver och inte behöver köpa. 

Gör marknadsundersökningar. Se hur många konkurrenter finns på din marknad, vad de erbjuder och vad de tar betalt för sina tjänster. Studera vilka platser kan vara tillgängliga. Finns det lämpliga lokaler som ligger nära dina potentiella kunder som kan använda dina tjänster, såsom kontorsbyggnader, shoppingcentra eller kliniker. Detta kommer att spara på leverans kostnader och kommer att göra dina tjänster mer tillgängliga. 

Dessutom kommer du behöva hitta leverantörer för den utrustning du vill använda samt för de olika kemikalier du kommer lagra för att starta en tvätt verksamhet. Du behöver också anlita minst en eller två personer som kan hjälpa till när du startar din tvättstuga - med tanke på att dina klienter kommer att ha höga krav, kan det bli svårt hinna med, exempelvis att stryka en stor mängd kläder i tid för att träffa en utlovad deadline.

Skriv en affärsplan

När du startar ett tvättstugeföretag kan du välja att erbjuda så många eller så få tjänster som du väljer. Till exempel kan du välja att begränsa dina tjänster till tvättning, torkning och vikning. Om du vill göra andra tjänster tillgängliga - och eventuellt bredda din kundbas - det finns flera att välja, bland annat plock upp och leveransservice, fläckborttagning, användning av miljövänliga tvättprodukter och strykning. 

Beskriv hur ditt företag kommer att köras i skrift. Ange de tjänster du kommer att ge, även specialiserade sådana som tvätt-och-vikning, hämtning och leverans. Bestäm din målgrupp - studenter, lägenhetsinvånare, upptagna yrkesverksamma - och försök ta reda på hur väl andra tvätt företag i ditt område möter behov hos denna grupp. Brainstorma sätt att du kan skilja ditt företag från konkurrenterna, till exempel att erbjuda lägre priser, specialiserade tjänster eller en annan mer lockande service för kunderna. Beskriv dina marknadsföringsplaner, prissättning och förnödenheter du behöver, till exempel tvättmedel, tvättmaskiner, torktumlare och fällbara bord.

Komma i gång

Beställ torktumlare, tvättmaskiner, tvätt vagnar och rengöringsmedel. Sök webbplatser för erbjudanden på begagnad utrustning. Välj den utrustning som passar dina behov. Tvätterier måste vara konkurrenskraftiga. Skaffa därför stora industriella maskiner som är både kostnads och energieffektiva. Köp utrustning från en seriös återförsäljare eller ta över inventeringen från ett företag som avslutas. Tänk på att ny utrustning är normalt mycket mer energi och vatteneffektiv och kommer att uppfylla moderna miljökrav. Köp förnödenheter såsom väskor, galgar och hyllor. 

Kontakta tillverkarens representant och be om lämplig utbildning. Hyr erfaren personal som vet hur man avlägsnar fläckar från olika tyger. Köp eller hyr en liten lastbil för att leverera tvätt. Utrusta den med sidomonterade klädstänger och stöd för att skydda kläder under transport. Skaffa ansvarsförsäkring som reglerar ex. problem som kan uppstå såsom förlorade eller skadade plagg samt egendomförsäkring för att skydda din lokal och utrustning.

Hitta en lämplig plats

En av de viktigaste framgångsfaktorerna för en kemtvätt är plats. Välj ett område som är tillgängligt eller befolkas av din målgrupp. Hyr ett utrymme nära flerbostadshus för att locka kunder som inte har tvättmaskiner hemma. Undvik att öppna en butik med närliggande konkurrens. Välj en plats med bra parkeringsmöjligheter, för kundens bekvämlighet. Du behöver tillräckligt stora arbetsytor. En plats att hålla smutstvätt före tvättning utan risk för att det blandas upp med smutsiga kläder.

Du kommer också att behöva någonstans att sortera objekt innan du kan tvätta dem, en vikningsstation, rum att stryka om du planerar att erbjuda strykningstjänster och en plats att lagra ren, pressade och vikt tvätt.

Priser

En annan viktig del i planeringsfasen är att avgöra hur mycket du tar betalt. Bestäm dina priser beroende på vad du erbjuder och dina kostnader, inklusive slitage på utrustning, vatten och elkostnader för att använda tvättmaskiner och torktumlare, samt bränsle om du använder ditt fordon när du planerar att tvätta kläder på en annan plats. Räkna också in förbrukningsvaror som tvättmedel, fläckmedel, tvålar och mjukgörare. Du kommer också att behöva bestämma hur mycket att ta betalt för din tid. Ring andra tvättservice i ditt område och begär offerter. Det kan hjälpa dig avgöra ett rättvist men konkurrenskraftigt pris.

Nästa fråga är hur kommer du att få betalt? Kommer dina kunder betala innan tjänsterna utförs eller efter? Vill du ta emot endast kontanter eller bankkort också? Många kunder föredrar att betala via kreditkort så du behöver nog fundera på att acceptera kortet som betalningsmedel. Kontrollera med din bank och skaffa en betallösning som passar dig bäst.

Marknadsföring

Nästa sak du behöver göra är att få kunder. Till att börja med lista din tvättstuga i din lokala företagskatalog. Marknadsföra dina tjänster till företag och organisationer i din kommun. Erbjud kuponger, särskilt på sociala medier, för individer att prova din tjänst. Annonsera lokalt genom att hänga flygblad på anslagstavlor och stoppa in det i postlådor. Ha som innehåll en förteckning över dina tjänster och erbjud kuponger till nya kunder. Skilj ditt tvätteföretag från dina konkurrenter genom att betona dina specialiserade tjänster eller förmåner. 

Visitkort är ett annat verktyg för marknadsföring du behöver för de tillfällen då du pratar med en potentiell kund. Gör en lista över lokala företag som kan använda din tjänst (Spa, läkare kontor, dagis, restauranger) och kontakta dem antingen via telefon eller personligen. En snabb introduktion om dig själv och din tvättstuga, tillsammans med hur din tjänst kan gynna deras verksamhet är allt du behöver göra. 

Ett sätt att marknadsföra din tvätt verksamhet är att placera en annons som erbjuder gratis tvätt till en viss mängd kunder som är de första under en introduceringstid. Fokusera på kundservice. Denna verksamhet växer bäst med mun till mun referenser.

Om du erbjuder utmärkt service, har du en bättre chans att lyckas.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo