Öppna en bok- och pappershandel

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Öppna en pappershandel tar planering, förberedelser och undersökning. Dessa butiker är ofta specialiserade på att sälja tidskrifter, inbjudningar, handgjort papper, kort, stämplar, fotoalbum och mycket mer. Många människor använder mallar för viktiga händelser i deras liv, som födelsedagar, semester och bröllop – det ger efterfrågan på olika typer av brevpapper. Starta en pappershandel innebär en marknadsplan, noggrann sortiment och pålitliga leverantörer.

Details

Den typ av företag du startar beror på dina önskemål och startkapital, eftersom du kan välja att driva din verksamhet som en detaljhandel, online-verksamhet eller en kombination. Bestäm om du vill erbjuda särskilda beställningar och vilken kundbas är mest sannolikt. Papper leverantörer som tillgodoser företagskunder är annorlunda än dem vars försäljning riktar sig till konsumenter.

Innan du börjar

En bok och pappershandel kan ha många olika kundkategorier. När du planerar din butik kom ihåg att din målgrupp omfattar alla från läsare och författare till studenter och elever som behöver skolmaterial. Starta en pappersbutik kan vara en lönsam affär om den finns på rätt plats och marknadsförs på rätt sätt.

Bestäm om du vill öppna en allmän brevpapper butik eller en som riktar sig till en nisch publik. Nischer kan inkludera bröllopspappersvaror, skräddarsydda brevpapper, hemgjorda papper, miljövänliga produkter, humoristiska brevpapper, brevpapper för barn eller med regionala eller religiösa teman. 

Du behöver startkapital för att betala för leveranser och reklam. I kostnader ingår också butikshyra och lager. Ett dataprogram för att hantera lager inköp, försäljning och kundregister är också bra att skaffa. För att använda kortterminal behöver du först ha ett inlösenavtal med din bank.

Hitta din nisch

Bok och pappersbutiker säljer mer än bara pocket och tackkort. Du kan välja mellan ett antal affärsmodeller när du öppnar en brevpapper butik, så du måste först besluta om produkter och tjänster du vill erbjuda. Konsument butiker säljer förtryckta, anpassade eller blanka brevpapper och inbjudningar, pyssel, pocket, sällskapsspel m.m. Företags inriktade butiker säljer anpassade tryckta brevpapper och liknande föremål för yrkesmässig användning. Båda typer av handel brukar erbjuda tryckeritjänster på plats eller via avtal med en extern leverantör exempelvis ett tryckeri, men varje inriktning kräver olika marknadsföring och reklam, lager inventering och prissättning. 

Kolla konkurrenter. Du kan vara den enda specialiserade pappersbutik i köpcentrum eller köpgallerian, men du är sällan den enda butiken som säljer brevpapper, kort, pennor och liknande. Granska typer av kort de andra butikerna har och försök erbjuda dina kunder något lite annorlunda tillsammans med dem förväntade artiklar. Det kan vara speciella importerade kort, bröllopsartiklar, samarbete med papperskonstnärer eller en kalligraf som arbetar på frilansbasis i din butik, originella presentartiklar, inspirerande böcker eller ljus och potpurri.

Skaffa förråd

Köp ingående lager från dina pappersleverantörer. Bli partner med leverantörer i din region för att säkerställa snabbare leveransgång för specialbeställningar. Detta kommer att spara pengar genom att begränsa ditt lager och gör att du kan förnya varor snabbt som dem börjar ta slut. Vissa leverantörer kommer att donera kataloger, affischer, marknadsföringsartiklar och andra hjälpmedel gratis eller till en lägre kostnad. 

Papperna finns i många olika format och går att använda till allt från inbjudningar till lampskärmar, collage, bokbinderi, presentpapper, inramningar eller tavlor, diplom, fönsterskydd, osv. Dessa kan också vara underlag för egen korttillverkning om du inte vill köpa alla varor av andra. Leverantörer kan vara distributörer, grossistförsäljare eller tillverkaren. Du väljer dina partners utifrån priser och kvalitet, men håll villkor och fraktkostnader i åtanke. Tänk på minsta inköpsvolym, som en del av den urvalsprocessen. Leverantörer kan ha en gräns för minst inköp. Om det enda sättet att köpa den söta anteckningspapper med tryckta nallebjörnar är att beställa hundra lådor, kanske du inte har lagringsutrymme. 

Sök online och off-line att hitta de bästa priserna och kvalitetsprodukter. Ofta kan grossister på webben erbjuda ett bättre pris eftersom de inte har stora omkostnader som fysiska butiker. Inkludera ett brett utbud av varor och produkter i ditt lager. Du kan också erbjuda ett utbud av färdiga kort liksom dina egentillverkade handgjorda kort och anpassade brevpapper och kuvert i olika kvalitéer.

Använd din egen kreativitet och talanger för att skapa unika mönster från din egen dator. Om du skriver ut från hemmet, måste du ha högkvalitativ skrivare, bläck och papper. Köp programvara som innehåller mallar, grafik och andra anpassningsverktyg för att skapa dina egna mallar. Skapa andra objekt, till exempel anpassade inbjudningar, placeringskort, fotoalbum och visitkort. Många gummistämplar och stämpeldynor ger dig möjligheten att göra dina inbjudningskort personliga. 

Hitta ett tryckeri som kan göra högkvalitativt arbete och etablera en relation med dem. Be dem om pappersprover och en prislista. Ta reda på om de är villiga att sätta ihop en beställning och transportera brevpapper till kunder direkt.

Hitta en butik

Kolla runt för att hitta en plats för din butik. Välj en butikplats som finns i en högtrafikerat och synligt område. Områden som köpcentrum och gallerior är idealiska butikslägen för en pappershandel. Det brukar kosta extra att vara där, men detta kommer att hjälpa din butik uppnå maximal exponering för allmänheten. Du behöver inte absolut ligga i ett stort köpcentrum, men din butik behöver ha insyn till dina potentiella kunder. Du kan öppna en fysisk butik, e-handel butik, sälja på en loppmarknad eller i en kiosk på ett köpcentrum.

Det billigaste alternativet är att öppna en webbutik. Detta alternativ ger dig möjlighet att bygga en kundbas och senare flytta till en fysisk plats när ditt företag växer.

Komma i gång

Skriv en distributörs- eller grossist avtal med pappersleverantörer, tidningsgrossister och bokförlag. Gör din första beställning för att varorna ska komma fram i tid så att du kan ställa in allt i butiken och vara redo att öppna. Sälja tidningar i din butik kan vara bra sätt att skapa inkomst under hela året. Du kan använda din egen bil för att transportera papper från en plats till en annan. 

Bestäm en plats för din butik. Rita en planritning för din butik när du har din plats och vet den exakta storleken på det säljande golvet. Du kan använda ett online-verktyg rum planerare att göra detta snabbare. Köp hyllor, display, stativ och skåp för att ställa in butiken efter din plan. Definiera och dela ut utrymme i olika temaområde för olika varor för att göra det enklare för kunder att hitta vad de behöver när de går in i din butik. Lägg upp en skylt i dörren lista dina öppettider. 

Lägg presentations böcker, kontorsmaterial, annonser och affischer i ditt butikfönster för att locka förbipasserande. Ställ en invigning datum för att öppna din butik när du är nära slutföra förberedelserna. Skapa ett ordnat system i ditt butiksförråd som gör att du snabbt kan lagra och hämta böcker och pappersvaror när det behövs. Ställ in en försäljningsdisk för att bemöta kunder och ta emot betalningar. Köp en kassaapparat och upprätta ett konto om du vill acceptera kreditkort.

Marknadsföring

Du kan börja med flygblad och skyltar i fönstret på din butik. Om du är i en hög trafikerat område, kommer folk att se att du öppnar och sprida ordet. Tidningsannonser och artiklar är också en bra insats, speciellt de i lokala tidningen som kommer ut i ditt område. De flesta företag använder någon typ av papper, oavsett om det är skrivarpapper, anteckningsblock eller något annat. Det är en bra idé att marknadsföra den produktsegment till företag. 

Planera en invigning firande. Erbjud gratis ansiktsmålning för barnen. Ta deras foto och e-posta den till föräldrarna. Använd e-postlista för att meddela specialerbjudanden, tips och råd för att uppmuntra människor att komma tillbaka till din butik. Dela ut gratis pennor med butikens namn. Paketera snygga presenter bestående av brevpapper, kuvert, blanka korrespondenskort, tackkort och sådant.

Anordna en papperstillverkning demonstration. Visa egna produkter, och eventuella konstverk som produceras av lokala konstnärer. Dela ut flygblad med rabattkuponger.

Starta en hemsida och blogg för ditt företag. Skapa en tryckt katalog och dela ut den genom vänner, familj och grannar. Gå på mässor och lämna små brevpapper prover till företag, inköpare, distributörer och press. Semester, födelsedagar och andra säsongbetonade festligheter kräver ballonger, servetter och liknande varor.

Marknadsför dig till föreningar, event lokaler och skolor. Fråga din leverantör om populära produkter och trender för att hålla dig ajour med den ständigt föränderliga marknaden. Erbjud alla medlemskap i din nya bok och pappershandel när du är redo för ett öppet hus evenemang. Lova rabatter på populära titlar och bra priser på skolmaterial till studerande särskilt om tiden närmar sig skolstarten.

Bjud in lokala författare att komma signera böcker regelbundet för att dra uppmärksamhet till din nya butik.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo