Butik som säljer kontorsmaterial

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

När du förbereder att starta din kontorsvara leverans, måste du bestämma din start fokus. Du kan antingen fokusera på kontorsmaterialförsäljning med leverans som en bestående del eller göra leveransen till din kärnverksamhet. Ditt beslut kommer att påverka allt från din startkostnad och marknadsföring till din prissättning och intäktsmodell. Att leverera varorna till kunderna är ett konkurrensmedel.

Info

Du besöker regelbundet dina kunder och går igenom vilka kontorsvaror de behöver. Sedan levererar du varorna. Det här kan bli välkommen service för många mindre företag. Om de inte får denna service skulle de troligen mest köpa från detaljhandelsbutiker och betala mer. Entreprenörer kan hitta här en lönsam verksamhet som erbjuder nödvändiga kontorsprodukter till andra företag, välgörenhets organisationer, utbildningsinstitutioner och individer. Kontor behöver en jämn påfyllning av olika kontorsvaror dag för dag som papper, bläck, gem, och många andra saker. Skolan är också stora användare av kontorsmaterial, så även dem kan vara bland dina kunder.

Innan du börjar

Uppskatta startkostnader. En butik kommer att medföra betydande startinvesteringar inklusive men inte begränsat till hyra, detaljhandelskyltar, kassasystem, programvara, kontorsmaterial, lager och möblemang. När du startar ditt företag kontorsmaterial, se till att ditt utrymme har tillräcklig lagringskapacitet för de olika kontorsmaterial som du måste hålla i lager för dina kunder. Ditt lager måste vara skyddat av alla vädertyper, vilket innebär att dina leveranser, särskilt papper, inte kan bli våt även om det finns starka vindar och regn som kan drabbas ditt område då och då.

Du bör också ha en stängd skåpbil som du kan använda för frakt av kontorsmaterial från din leverantör eller för att leverera dem från ditt lager till dina kunders kontor. En pålitlig och försäkrad bil, lastbil eller skåpbil, är viktig.

Hitta dina leverantörer

Som leverantör av kontorsmaterial bör du identifiera din egen källa till kontorsmaterial, ett pålitligt företag som kan ge dig alla kontorsartiklar du behöver för att leverera vidare, när dina kunder och klienter kräver dem. Kontakta grossister av kontorsmaterial och begära en ny återförsäljare informationspaket att skicka till dig. Också be om en prislista som ska ingå. Om du kan få leverantörer villiga att leverera till din plats de objekt som du behöver, kan du avsevärt minska på dina egna transportkostnader.

Alla leverantörer du kommer att arbeta med måste ha lämpliga kommunikationskanaler så att du enkelt kan kontakta dem när du behöver. Köp direkt när det är möjligt. Det kan vara mer praktiskt att köpa från en grossist, i allmänhet gäller desto färre mellanhänder, desto billigare kan du få dina varor. Så försök att köpa direkt från tillverkaren eller importören om du kan möta deras volym.

Uppdatera ditt sortiment kontinuerligt. Detaljhandeln är en dynamisk verksamhet och du måste alltid vara på jakt efter nya objekt att sälja. Du bör också vara beredd att följa upp försäljningen och avbryta beställningar av artiklar som inte säljer tillräckligt bra.

Hitta en lämplig plats

Kom ihåg att skolan och kontorsföretag kommer att vara dina viktigaste kunder men de kommer att köpa från närmaste återförsäljare som säljer till ett rimligt pris. Din position måste vara nära dina potentiella kunder, så att ligga nära skolor och kommersiella anläggningar är en fördel. Även köpgallerior och shoppingcentra är bra platser men det kan bli svårt för en nystartad verksamhet att betala dyr hyra. Se till att det finns tillgång till parkering. 

Planera din inredning och layout i lokalen. Studera liknande butiker och se var de placerar de olika kategorierna av varor. Planera var du ska placera dina varor för att motivera den största försäljning och vinst. Välj därför bästa platsen för de mest eftertraktade artiklar så att konsumenterna ska kunna se dessa objekt först. 

Förbered en plan för visning av dina varor. En plan är en ritning som visar den idealiska placeringen av varor. Det kan göras manuellt eller med ett datorprogram. Med denna mall kan du maximera exponering i ditt fönsterskylt. Inte bara kommer din butik se mer ordnad ut utan detta kommer hjälpa lagerstyrning och underlätta att hitta ett beställningsobjekt.

Marknadsföring

Du måste göra din butik känd för allmänheten, särskilt för de kunderna som du planerar att leverera till. Placera dina flygblad på strategiska platser. Du kan börja sprida information när du har utfört din undersökning av området för att avgöra hur många kontor och skolor är det som kan vara en marknad för dina varor.

När du äntligen har bestämt var att lokalisera butiken, gå runt kontor och skolor en andra gång, denna gång med ditt visitkort och ge dem mer detaljer och information om din nya butik. Om du har din egen hemsida, ska ditt visitkort inkludera denna information för dem som kan välja att beställa kontorsmaterial från dig online. Köp en reklamdekal med ditt företagsnamn och kontaktuppgifter för att placera på din bil.

Erbjud utmärkt kundservice. Enligt en undersökning 70 procent av kunderna som byter leverantörer lämnar eftersom de känner att de inte behandlas väl. Se till att din kundtjänst är oöverträffad. Sälja kontorsmaterial kan vara en konkurrensutsatt marknad, men att hitta rätt marknadsföringsstrategier för ditt företag kan hjälpa dig att stå ut från dina konkurrenter.

Det finns dock ingen säker strategi när det gäller marknadsföring av kontorsvaror. Välj flera marknadsföringsstrategier, mäta och testa resultaten och håll fast vid dem som fungerar bäst för ditt företag.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg