Sälja kontorsmaterial online

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Ställa in en butik på nätet är ett av de smartaste sätten att bli företagare i dessa dagar, och kontorsmaterial är alltid en produkt i hög efterfrågan från företag över hela landet.

Details

Hitta rätt grossisterna att samarbeta med

Den första frågan du måste svara är "Varifrån ska jag få mina produkter?" Du kommer inte att kunna gå över till första butik som säljer kontorsvaror köpa grejer där och skaffa ett lager av produkter. Istället måste du undersöka partihandel och kontorsvaror grossister för att räkna ut vem som är rätt leverantör. När du har valt din partner, är det dags att gå vidare till nästa steg och skapa en funktionell hemsida.

Välj din webbsida klokt

Marknaden är utbredd med webbsidor programvara, olika verktyg och kundvagn lösningar, men vilken som är den som passar bäst? Kolla runt vad som finns och vad konkurrenterna använder - och ta reda på vilka lösningar som är mest anpassningsbara, dynamiska och funktionsrika. En bra faktor att ta hänsyn till är supporttillgänglighet, inte alla webbsidor på marknaden erbjuder telefonsupport. Dessutom, eftersom du kommer att sälja en hel del förbrukningsartiklar, automatiserade marknadsföring funktioner är ett utmärkt sätt att påminna kunderna om att det är dags att byta eller återbeställa vissa produkter. 

En bra verksamhet på nätet behöver en plan. Du måste bland annat veta hur din prisstruktur kommer att påverka din vinst, vilka är de bästa kanalerna för online marknadsföring, vilken typ av omkostnader du drabbas av och hur många produkter och beställningar du kan hantera. Planering för framgång är det bästa sättet att uppnå den, så se till att du får alla dina lösningar klara innan du sätter igång.

Så funkar det

Du säljer kontorsmaterial på nätet för de såväl stora som små företagen, föreningar, församlingar, organisationer, skolor och offentlig sektor. I din webbshop visar du de artiklar som finns på lager. Du kan också erbjuda ett sortiment av toner och bläck, skrivare, trycksaker, datatillbehör m.m. Kunder handlar de varor de önskar och sedan anger de sin adress. Du levererar med egen bil eller med postens företagspaket, beroende på var beställaren finns. Skulle köparen inte vara på plats lämnas en avi och kunden får då hämta paketen hos postens ombud. 

Du säljer bekvämlighet och service. I stället för att sitta i telefonkö för att beställa varor här beställer dina kunder enkelt när dem har tid via din webbshop dag som natt eller skriver sin förfrågan, snabbt och enkelt. På det sättet blir du ett företags flitigaste vaktmästare. Du ersätter "någon" som finns eller borde finnas på varje arbetsplats.

Ibland kan det finnas knepiga behov, men det spelar ingen roll. Du kan också hjälpa kunder att montera upp tavlan, byta ljusrör och glödlampor, köra grejor till tippen eller att ordna med snittblommor till kontoret. Du ser alltid till att lösa kundens behov och att leverera ett mervärde.

Prioritera e-post för snabbast svar och försök hålla kontakt med samma person på företaget vare sig det gäller order, returer eller andra frågor. Det gör lättare att erbjuda snabba beslut och hög service.

Marknadsföringsstrategier

Att sälja kontorsmaterial online innebär att det finns större marknad och fler möjligheter för dig att få kunder. För att få fler besökare till din webbplats måste du främja och marknadsföra den väl. Din webbplats som säljer kontorsmaterial bör optimeras för sökmotorer för att få fler besökare. Din bästa designad hemsida är inte till någon nytta om internet-användare inte kan hitta den på det översta sökresultatet. 

En typ av strategi för att överväga är att ge rabatter och incitament utanför normala dagliga eller veckovisa försäljningserbjudanden. Dessa kan omfatta någon överraskning, en extra rabatt, bonus, inbjudning till en händelse eller andra incitament som en del av ett lojalitetsprogram för kunder som upprepade gånger köper produkter eller som regelbundet hänvisar andra till ditt företag. 

En annan strategi för att sälja kontorsmaterial riktat till en målgrupp. Till exempel, du kan fokusera enbart på studenter eller företag som regelbundet använder pappers- eller liknande produkter i sin verksamhet exempelvis florister, bagerier och storkök, bröllopsrelaterade butiker, fest butiker eller hotell. 

Använda kundnöjdhet till din fördel för att bygga upp ditt rykte är också en marknadsföringsstrategi som kan öka försäljning. Till exempel, istället för att vänta på en positiv feedback från dina kunder kan du begära återkoppling genom direktreklam från dina vanliga kunder eller be kunderna att fylla i ett feedbackformulär innan de lämnar din butik. När du har synpunkter, publicera positiva citat om dina produkter eller företag inom områden där dina befintliga och potentiella kunder kan se dem, till exempel i tryck eller elektroniska nyhetsbrev, din hemsida, partners hemsidor eller broschyrer. 

För att marknadsföra och sälja dina kontorsprodukter via e-post, utveckla en lista med kunder i din e-databas. Ett sätt att göra detta är genom att skapa ett nyhetsbrev som kunderna kan registrera sig för på din webbplats. Skicka veckovis eller månadsvis e-post till dessa kunder, och erbjuda rabatter och användbara tips för att hålla dem intresserade.

Kommunicera med kunden

Många företag misslyckas med att ansluta och kommunicera effektivt med kunder. En enkel strategi är att upprätthålla en dialog med dina befintliga och potentiella kunder. Om du får negativ feedback, kontakta kunden och fråga hur du kan lösa problemet eller förbättra framtida kundupplevelser. Dessutom använd sociala medier som sociala nätverk, online chat, webbsändningar och forum för att ansluta till din målgrupp. Till exempel skapa en blogg och uppdatera den regelbundet med innehåll som dina kunder får något värde, t.ex. en video instruktion serie om kalligrafi eller en artikel om historien om stämpling och inkopiering enheter. När besökarna kommenterar bloggen, svara på dem.

Marknadsföring offline

Offline marknadsföringsstrategier för att sälja kontorsmaterial produkter inkluderar bl.a. direktreklam, tidningsannonser, reklam tidningen och affischer. Direktreklam är när du skickar post utskick till en riktad lista av kunder för att sälja dina produkter. Detta kan vara ett effektivt sätt att visa upp dina kontorsprodukter för företagskunder. Har du speciella varor på lager kan du skicka prover till flera lokala företag som säljer liknande produkter, såsom presentshops, bokhandlare och bröllops och festbutiker. Tidningar och tidskrifter reklam är andra offline taktik som gör att du kan marknadsföra dina produkter. Placera en annons i en företagstidning eller facktidskrift.

Trender

Liksom många andra marknader, det finns vissa trender som kommer och går i kontorsvaror industrin. En trend som har fått grepp i många branscher genom åren går "grönt". Om du säljer kontorsmateriel som är miljövänliga och gjorda av återvunnet material, dra nytta av denna trend genom att främja denna aspekt i ditt marknadsföringsmaterial.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo