Till restaurangerna kommer gästerna ändå, för att representera, äta lunch med en vän, för att fira en bra affär eller helt enkelt att man just den dagen har tid och lust att gå och äta ute. Syftet med rabattkort är att fler skall komma till restaurangerna och äta oftare. Om det skulle bli 20% eller 30% billigare att äta då skulle säkert flera vara intresserade av det som lunchalternativ.
Att gå på restaurang är för dyrt för många människor. Samtidigt är många restauranger halvtomma. Denna affärsidé är enkel: introducera rabattkuponger för luncher och sälj dem till privatpersoner och företag som inte har egen lunchmatsal. Använd små annonser i dagspress för att nå privata personer, sätt samman broschyrer och upprätta personliga kontakter för att bearbeta ledningspersonalen inom företag. Gå runt till olika restauranger och fråga dem om de vill finnas med på din lista. Du ska bearbeta ett geografiskt område och ta reda på om det finns personer och företag som är intresserade av din idé. Alla har nytta av den här idén: restauranger kan sänka priserna eftersom marknaden växer, konsumenterna äter billigare och du får pengar genom att sälja dessa kort.
Du kan även introducera annorlunda rabattkort. Gör en enkät bland människor som bor i området för att få in förslag på intressanta förmånsställen. Kontakta sedan affärerna för att få godkännande från dem och när du har samlat tillräckligt intresserade på båda sidor kan du producera rabattkort. Det viktigaste är att du får tag i de affärerna som i vanliga fall inte är tillgängliga för målgruppen. På så sätt skaffar du nya kunder åt affärer samtidigt som kunderna får bättre priser. Om man skulle ge rabatter till befintliga kunder skulle man inte tjäna någonting på detta. Lyckas du ordna många affärer på din lista då kan du erbjuda olika företag att köpa ditt rabatthäfte som en förmån till de anställda.
På samma sätt kan du introducera vilket rabattkort som helst. Det kan gälla rundturshäften med rabatter och förmåner för turister, idrottsrabatter eller rabatthäften med erbjudanden till pensionärer och arbetslösa. Principen är alltid densamma, bara förmånsställena och målgruppen ändrar sig.