Sälja frukt och grönt från en skåpbil

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Om invånarna inte kan komma till frukt- och grönsakshandlaren, inga bekymmer - de färska produkter kommer till dem. Starta mobil frukt och grönsaksförsäljning! En kyld bil full med färska och prisvärda produkter som säljs på plats och som kan stanna på olika ställen.

Info

Mobil frukt och grönsaks försäljning ger tillgången till frukt och grönsaker för människor som lever i områden med begränsad tillgång till butiker som säljer dessa varor. Bilen kan du antingen leasa eller köpa. De start- och löpande kostnaderna för en mobil frukt och grönsaks bil varierar beroende på dina målsättningar.

Innan du börjar

Finns det företag som har receptioner för personal och besökare, allaktivitetshus och stora arbetsplatser i ditt område? Finns det årliga event eller firanden? Bor du i en turistort eller nära turistattraktioner? Finns det andra platser som skulle behöva en tillfällig eller regelbunden tillförsel av frukt? Det finns även vanliga bostadsområden som inte har enkel tillgång till butiker som säljer färska frukter och grönsaker. Genomför en kartläggning av butiker i områden och identifiera tillgång till detaljhandeln som säljer frukt och grönt.

Så fungerar det

Du köper frukt och grönsaker från en grossist marknad eller lokala odlare och säljer från en bil på gatan på utvalda och i förväg annonserade platser. Du kan välja ett antal platser under dagen och göra ett schema. Det är viktigt att du finns på olika platser. Målet är att du ska kunna leverera ett brett sortiment och skapa goda relationer med lokala leverantörer. Dina priser ska kunna täcka driftkostnaderna, bränsle, frukt och grönsaker inköpspris, spill och vissa personalkostnader. Du kan också välja erbjuda dyrare och ekologiska produkter som kommer lägga till variation till frukt och grönsaker som erbjuds till försäljning. 

Skaffa eller hyr en skåpbil eller van och installera stor portabel kylbox. Du kan också sälja enskilda fruktburkar fyllda med fruktsallad från tropiska och standard frukter eller erbjuda ett begränsat sortiment av bakverk, konserverad frukt och grönsaker, sylt och honung. Förbered varor och fyll dina hyllor med frukt och grönt från din egen gård och/eller från lokala bönder. Gör en plan för lagring av frukt och grönsaker du inte säljer. Du kan inte tjäna pengar med en lager som består av dåliga eller ruttna varor, de måste hållas fräscha tills du får dem tillbaka till lager. Frukt och grönsaker är ömtåliga, så du behöver tillgång till en stor kyl eller frys. 

En av fördelarna med mobil försäljning är att den hjälper till att eliminera mellanhanden. Du köper direkt från odlare och behöver inte oroa dig för att köpa halvfärska produkter från grossister.

Välj en plats för din bil

Ännu bättre, plocka flera platser, i fall ditt första val är inte tillgängligt. Hur mycket frukt och grönsaker du säljer beror till stor del på var du placerar din bil. Du vill vara synlig för dina kunder, företrädesvis i ett område med massor av trafik. Du vill att dessa människor ska köpa dina produkter, så det är en bra idé att stå där människor redan brukar stanna för att shoppa livsmedel, nära en stormarknad eller en bondens marknad.

En bra idé är att besöka kontorsfastigheter, industriområden, fabriker och sedan expandera och täcka lokala evenemang. Parkeringsplatser och frekventa turistområden är andra utmärkta platser. 

Kom ihåg, lokala regler tillåter inte att du kan stå precis där du vill det, men du kan köra runt och få en uppfattning om var du vill och kan placera bilen.

Organisera din försäljning

Oavsett var din bil ligger, kan du använda dekorationer för att locka kunder. Det går bra att sälja dina produkter ur kartonger, men du får ett bättre svar från kunder om du lägger lite möda på hur dina produkter ser ut. Folk gillar rena, attraktiva displayer för sin mat. Skapa ordning med lite hyllor och gruppera produkter enligt färg för att göra det mer attraktivt. Ljusa, färgglada skyltar kan omedelbart locka kunder då de närmar sig eller kör förbi din mobila vegetabiliska butik. Skriv namnen på de grönsaker du har tillgängliga för försäljning och deras priser på skyltarna, tillsammans med bilder som representerar varje objekt du säljer.

Du kan också använda tecken för att ange namnet på din firma, information om din gård och dina öppettider. Placera skyltarna minst tio meter framför din monter och skapa mindre skyltar som ska ingå i varje korg av grönsaker du säljer. För ett dekorativt intryck, istället för att använda kartonger, köp lantliga korgar i olika former, storlekar och färger från lokala hantverkare eller gårdsförsäljare och använd dem för att hålla dina grönsaker istället. Dessa korgar kan fungera både som förvaringskärl samt dekoration för ditt vegetabiliska sortiment. 

Kunder som besöker din mobila monter kommer att vilja veta vilka typer av frukt och grönsaker du har tillgängliga, och vilka typer av specialerbjudanden du erbjuder. Du kan presentera denna information på en medelstor tavla satt på framsidan av stativet, det kan också fungera som en färgstark samlingspunkt för hela ditt sortiment. Använd färgglada krita för att skriva "Välkommen" på tavlan och rita bilder av de objekt du säljer för dagen. 

Du kan dela recept till dina kunder genom att placera dem i en låda som kunder kan lätt se när dem närmar sig. Recept som naturligtvis kräver frukt och grönsaker för att skapa. För extra uppmärksamhet, måla receptet med olika bilder av grönsaker eller frukt. 

Använd skapelser från lokala hantverkare eller konstnärer för att dekorera ditt utställningsutrymme. Farm-tema konst och hantverk, såsom handgjorda ugn vantar, träblommor, trädgårdshandskar och sked och grytlappar kan hängas längs framsidan eller på sidorna av din grönsakstativ som säljbart dekor. Inte nog med att dessa poster kan lägga till färg och konsistens till din vegetabiliska monter, du kan också ge lokala konstnärer en andel av varje försäljning du gör på de objekt som du presenterar på din monter som en extra form av intäkter.

Vilka är dina kunder?

Medan stormarknader omfattar ett stort antal marknadssegment, en liten frukt och grönsaks försäljning är avsedd för en nisch grupp av konsumenter med särskilda intressen och behov. Även vanliga konsumenter som vill laga mat åt sina familjer kan handla produkter i din butik. Många av dem föredrar ofta färska frukter och grönsaker framför frysta eller konserverade versioner. 

En stor restaurang eller ett matställe som är en del av en kedja eller franchise kanske inte köper varor från din butik, men en lokal delikates butik, kaffehus, eller smoothies bar kan köpa frukt och grönsaker som de kan använda till beredning av matvaror och drycker på sina menyer. Ekologiska produkter är en favorit bland eko medvetna kunder som vill begränsa mängden bekämpningsmedel och andra kemikalier deras livsmedel kommer i kontakt med.

Individer som har naturliga livsstilar gillar att köpa lokalt producerat och kan också vara dina kunder, för de vill stödja småföretag och lantbruk i sina områden. De köper hellre säsongs frukt och grönt som du köper från gårdsbutiker, snarare än vandra till avlägsna matbutiker och stora stormarknader för att göra inköp. Dessa kunder vill gärna sätta pengar tillbaka till sina samhällen, samt uppskatar bekvämlighet.

Att tänka på

Kraven för lagring av frukt och grönt kräver specialkunskaper. Du kommer att behöva någon som har denna kunskap eller lära dig själv, för att minimera allt slöseri. På vintern blir förlust med frukt o grönt mycket låg men produkter kan behöva skyddas med trädgårds fleece eller liknande över natten. På sommaren svinn kan vara mycket högre. 

Se till att frukt o grönsaker och förpackningar återanvänds, återvinns eller komposteras. 

Om du kan sälja hela veckan eller flera dagar i veckan blir det mindre svinn på grund av en ständig rotation av lager. Dessutom minskar dina kostander i grossistleden när du köper större mängd samtidigt. Om din bil endast kan sälja 2-3 dagar ökar risken för spill. 

Nästan alla platser utomhus där alla kan gå är offentliga platser. Oavsett om du vill stå på gatan, torget eller parken eller sälja i samband med något evenemang måste du skaffa polisens tillstånd för tillfällig försäljning.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg