Bokhandel för barn

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Stora bokhandlare och nätbutiker blir allt vanligare, men vissa konsumenter föredrar att handla på en lokal bokhandel för en mer personlig upplevelse. Många som kommer till bokaffären vill ha tips och goda råd om bl.a. vilka böcker de ska sätta i händerna på sina barn och barnbarn.

Details

Om du gillar barnböcker, kan du förvandla din passion till ditt levebröd genom att öppna en bokhandel för barn. Att öppna en bokhandel kan vara utmanande, men specialisering på barn böcker gör att du kan stå ut bland andra bokhandlare i staden.

Öppna en bokhandel kräver naturligtvis mer än kunskap om böcker. Förutom att veta vilka titlar bör lagras på hyllorna, bör du också ha en god förståelse för inköp och lagerstyrning, marknadsföring och bokbranschen i allmänhet eftersom marknadstrenderna kommer att påverka din bokhandel.

Trenderna

Med webben har många bokhandlare fått det tuffare, men när man vill titta på böcker och hitta något roligt, så är det en bokhandel som gäller. Kunderna har ett stort behov av att bli guidade till rätt ålder och få rekommendationer.

Bokhandel säljer mest böcker men inte enbart dem utan också leksaker och pyssel. Gratulationskort för alla tänkbara tillfället, almanackor, presentpapper är annat som tillhör bokhandeln. Största delen av böckerna som säljs är presenter.

Många små bokhandlare erbjuder extra aktiviteter - inläsningar, gästförfattare samt kulturarrangemang som t ex årligen återkommande barnbokdagar, utställningar, musikarrangemang, författarbesök mm.

Innan du börjar

Se till att du har en bra grund att stå på när du drar igång ditt projekt. Gör din research. Delta på mässor och prata med barnbokförlag och författare om de senaste trenderna i branschen och samla alla tips och råd du kan. Läs också artiklar och webbsidor.

Har du inte tidigare jobbat inom bokhandel bör du börja med att arbeta upp kontakter i ditt område. Lär känna bokmarknaden, skapa kontakter med förlag, grossist- och bokdistributörsföretag och skriva kundavtal. Skaffa kunskap om inköp, marginaler och hur man skriver en bokorder. Det finns också många förlag där du som bokhandel kan handla direkt utan att gå via grossister. Både inom Sverige och utomlands.

Kolla in marknaden och se om det finns plats för din idé. Skriv din affärsplan. Planen bör inkludera din målgrupp beskrivning, möjliga etableringsplatser, startkapital du behöver, marknadssegmentering, produkter du säljer och personalfrågor.

Innan du skriver under ett hyreskontrakt bör du göra en grundlig målgruppsundersökning. Räkna hur många barnfamiljer bor i närheten, kolla statistiken eller helt enkelt hur många barnvagnar passerar ditt ställe.

Hitta rätt lokal

Kolla runt olika områden i staden där du planerar öppna din bokhandel för att leta efter lediga lokaler att hyra. Eftersom du öppnar en barnbokhandel, bör du leta efter en plats med gott om parkeringsplatser och i ett säkert område av staden så att du kommer att kunna locka familjer.

Det ska vara en vänlig, inbjudande plats med fönster, plats för montrar och massor av hyllutrymme för bläddring. Du behöver också ha bra belysning och utrymme för att lämna barnvagnar i lokalen. Välj en synlig plats så mycket det går eftersom detta kommer att hjälpa dig att marknadsföra butiken till fler potentiella kunder.

Finns det barncentral i närheten eller skola/dagis blir det perfekt.

Komma i gång

Välj ditt sortiment. Planerar vilka barnböcker, videofilmer för barn, ljudband och pedagogiska leksaker du ska ha. Det blir mycket Astrid Lindgren men satsa också på smalare författare på ett sätt som man inte kan göra i en större bokhandel. Lägg order på böcker från förlagen du är intresserad av att hålla. Varje förlag kan ha olika ordervillkor, prissättning, vinst och förfallodatum.

När du utvecklar planritningen i din butik, måste du tänka på hur du kommer att ordna dina hyllor, hur du ska placera dina storsäljare och mest populära sektioner, hur mycket belysning du behöver och hur mycket dagsljus din butik redan har. Även tankar kring sittplatser och gångbredd är viktiga.

Fundera om du ska förutom ett barn område inreda en vuxenhörna så att föräldrar kan sitta ner och ta en fika. Du säljer inte bara böcker utan ordnar bl.a. sagostunder och utställningar. Ta fram en lista med alla tillgängliga författare och illustratörer inom barnboksområdet, kontakta dem och berätta om din bokhandel. Bjud in till invigningen.

Koncept

Konkurrensen från näthandeln är ett faktum, men det behöver inte vara stort problem. Du kan inte hålla så låga priser som de på nätet, men du ger dina kunder något annat.

Nät bokhandlare tjänar pengar på volym – du tjänar pengar på upplevelse. Runt den tanken bygger du hela konceptet. Besökarna ska kunna få kunnig hjälp med att välja bok, men också för att vara med om något roligt. Du vill inte bara sälja böcker utan också försöka göra barnboken levande i sagostunder, utställningar, vernissage och annat.

Strategin är att skapa en bokhandel som gör något mer än att bara sälja böcker.

Din bokhandel bör fungera som ett barnkulturellt centrum. Bjud in både författare och illustratörer att komma för att berätta om sina böcker. Att barnen får träffa och prata med de som gör böckerna är förstås både roligt och inspirerande. Det finns många barnboksförfattare i landet och med deras besök lägger du grunden till dina aktiviteter.

Det är klart att du måste sälja böcker också. Du driver ju en bokhandel och inget bibliotek. Begränsa inte böcker bara till kända titlar och författare, utan se till att barn får välja mellan både högt och lågt när läslusten kommer. Ett litet sagokafé kanske också kan få plats.

Marknadsföring

Dekorera insidan av butiken för din invigning när du har fått lager från förlagen. Utformningen av din butik är lika viktig som din kunskap om böcker och vilka böcker på hyllorna, så kunskap om butikens design och varuexponering är goda färdigheter att förvärva.

Annonsera öppningsdatum på utsidan av butiken och i lokaltidningen. Att sätta kuponger i din reklam eller berätta en speciell historia i samband med etableringen är ett sätt att skapa intresse.

Besök din lokala tidning och radio och fråga om de vill publicera en artikel om din nya butik. Skapa färgglada flygblad som beskriver bokhandeln, ange kontaktinformation och inkludera ett kort stycke om dig själv. Ta flygblad till skolor, förskolor, barnbutiker i ditt område, och barn och föräldrar föreningar i din stad.

Bli partner med lokala skolor, förlag och tryckerier för att skapa speciella program som drar uppmärksamhet till din bokhandel. Starta och bli värd för en lokal barnbokklubb och bjud in både kända och okända författare och illustratörer för att bygga upp ditt varumärke.

Att bli en ny mor- eller farförälder är en livsförändrande upplevelse, ungefär som att bli förälder. Erbjud en föreläsning om hur det är att vara en morfar/farmor med en relevant bok som gåva.

Skapa en hemsida för din bokhandel för att låta kunderna veta om speciella evenemang, öppettider och andra happenings. Om du inte kan skapa webbplatsen på egen hand hyr en webbdesigner. Självklart håller du hela tiden ögonen på vad som händer på marknaden och tar in sådant som du tror att dina kunder gillar.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo