Gourmetkorvshop

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Intresset för kvalitetskorv ökar och alltfler vill ha koll på innehåll, kötthalt och kryddning. Det finns ett mycket större utbud nu och producenterna är stolta över sina produkter som kryddas med färska kryddor och örter.

Details

Specialbutiker med kvalitetskorv, gourmetkorvar i korvkiosken, råkorvar i delikatessdisken, korvveckor på finrestaurangerna – korven har gått från sunkig snabbmat till hetaste mattrenden.

Gourmetkorv, det låter kanske motsägelsefullt. Kan verkligen snabbmatens nummer ett också anses som gourmetmat? Ja, varför inte! Korv be­höver inte bara vara något man tar till när det skall gå snabbt, utan denna idé bygger på att du kom­binerar snabbhet med kvalitet. Redan idag finns en del små restauranger som serverar kvalitets­ luncher snabbt.

Affärsidén är att servera kvalitetskorv med hemmagjorda tillbehör i en liten butik med några få sittplatser; de flesta skulle ta maten med sig eller äta på stående fot. Inget porslin, inga tallrikar, utan plasttråg och plastbestick. Maten skall naturligtvis serveras snabbt, det är take away som gäller.

Sortiment

Bestäm fördelningen mellan inköpta och egentillverkade korvar. Tyskland är ett korvland, och därifrån kan du hämta både korvar och recept. Eller så kan du tillverka en del korvar själv efter egna recept, både i ditt eget kök och genom samarbete med lokala charkuterister.

Bra råvaror och mycket kött måste vara grunden, och där kompromissar du inte! Ska du kalla det gourmetkorv bör du ha en kötthalt på mellan 85-95%, så det är klart att dina priser hamnar högre än den vanliga korvkioskens. Det är ju alltid billigare för producenten att framställa korv med potatismjöl.

Du kan också göra en del av tillbehör själv exempelvis ditt eget mos, sallader, din egen senap och surkål.

Var går gränsen mellan en vanlig korvkiosk och ett gourmetkorvställe?

Gourmetkorvshop behöver inte vara mer än ett hål i väggen på någon välbesökt gata. Några få sittplatser plus bänkarna på utsidan. Men ändå, mycket mer än ett vanligt gatukök. Orsaken är korvutbudet, tillbehören och inte minst din ambitionsnivå och service.

Utbudet av korvar från olika delar av världen kan också vara ett sätt att imponera. Genom att samarbeta med små, lokala charkuterier och mindre korvtillverkare kan du erbjuda många olika spännande sorters korvar, ex. belgisk chilikorv, lammchorizo, lax korv, knackvurst eller korv med persilja.

Marknadsföring

Du marknadsför kvalitetsprodukter det vill säga riktiga korvar utan onödiga tillsatser. Dina kunder är således medvetna konsumenter som efterfrågar korvar med högre köttinnehåll.

Vill du få en flygande start på din korvhandlare­ karriär låt pressen veta om det nya korvstället, bjud in de att komma, prova ­ och gilla konceptet. Med positiva recensioner i pressen får statsborna upp ögonen för dina gourmetkorvar.

En faktor som är ytterst viktig är personalen, oavsett om du är själv eller har någon medarbetare. Att erbjuda kvalitetsmaten och gourmetkorv i toppklass, kräver personliga bemötande­ i samma klass!

Nu du får kunder bör du ta väl hand om dem, alltid hälsa dem välkomna, växla några ord och rekommendera någon korv om de inte direkt vet vad de vill ha. En kund som känner sig välkommen och som dessutom får bra hjälp när korven skall väljas kommer garanterat tillbaka – och pratar också troligen väl om dig.

Försäljning och catering

Ett kanske lite ovanligt grepp för en korv­ restaurang kan vara att du säljer alla korvsorter som erbjuds i butik också på lösvikt. Priset kan vara högre exempelvis 100-200 kr/kg, men man måste komma ihåg att det är kvalitetsprodukter du talar om med mycket hög kötthalt, och då blir prisbilden där­ efter.

I framtiden kan du utveckla vidare, få igång ditt eget charkuteri och sälja dina korvar i daglig­ varuhandeln under eget varumärke. Du kan också testa med catering, börja i liten skala och se var du hamnar. Kvalitet och gott kund­bemötande kommer fortfarande att vara led­ stjärnan.


Features

Location: