Idrott på nätet

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Internet växer konstant som exponerings- och informationsmedium och är ett effektivt sätt att nå väldigt många till ett lågt pris. Tekniken finns för att göra bra hemsidor och om man har datakunskap och lite fantasi kan man göra det själv.

Details

Men många har fortfarande inte gjort hemsidor, exempelvis har många idrottsklubbar utnyttjat tekniken väldigt dåligt. En mängd av de idrottshemsidor som finns på nätet är oerhört tråkiga och det finns verkligen plats för förbättringar.

Bakgrund

Med tanke på hur många idrottsklubbar och idrottsföreningar det finns i detta land skapas en fin marknad för kunniga hemsidesskapare. En del webbyråer var snabba med att ordna hemsidor åt företag och idrottsorganisationer, men det finns fortfarande mängder av aktörer som ännu inte insett nyttan av Internet och felprioriterar satsningen på nätet.

En idrottshemsida som kan avnjutas av alla de som är intresserade av just den idrotten är inte det lättaste att sätta samman, men den skulle kunna innehålla aktuell information om lag, statistik, historia, bilder, krönikor, tabeller, skvaller och senaste nytt. För att kunna utforma hemsidan måste du inte bara kunna hantera data utom du bör även ha kunskaper om själva idrotten. Så om du passar in på den profilen så starta en webbyrå som enbart inriktar sig på idrottshemsidor.

Så fungerar det

Koncentrera dig i första hand på de mindre idrottsklubbarna som aldrig får chansen att platsa i de stora medierna, och idrottsgrenar som har få hemsidor i jämförelse med antal utövare. Minst antal sidor har sporter som biljard, mångkamp och frisbee, där antalet rör sig om några få stycken. Ser man till antalet utövare inom golf är även deras sidor få. Överraskande nog när man vet att de flesta golfspelare är höginkomsttagare och som har mest tillgång till datorer, både privat och på arbetet.

Alla klubbar har ett intresse av att ha en bra hemsida. En bra hemsida kan avlasta informationschefer som kan slippa svara på rena standardfrågor rörande information som kan och bör läggas ut på nätet. Dessutom kan klubbar ta betalt för tjänsterna på nätet om hemsidan är välbesökt. Precis som en vanlig tidning kan föreningen ta betalt för sina annonser på hemsidan.

Den som börjar tidigt har alltid ett försprång gentemot de andra. I framtiden blir en hemsida ett måste, och ett utmärkt komplement i servicen av information till dem som är intresserade av idrotten, samtidigt som olika sponsorer lätt och snabbt kan få ut information om sina produkter och tjänster, både externt och internt.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo