Spinning studio
Key Info:
En del människor har aldrig tid för sig själva. Särskilt småbarnsföräldrar med familj och jobb sätter ofta sig själva i sista rummet. När man har jobbat, gjort uppgifter i hemmet och sedan hjälpt barnen med läxorna orkar man inte mer. Man brukar bli trött och sofflocket har ibland en starkare dragningskraft än motionsspåret. Då är det mycket lätt att ens motion prioriteras bort.
Info
Att träna hemma är för många ett sätt att få tiden att bättre räcka till. Men det är ofta så att motionscykeln blir en möbel som får det att se ut som om man tränar. Ett fåtal människor motionerar regelbundet och de flesta gör det inte alls. Alla talar om att man borde, men sedan blir det inte av.
Trender
Framfarten för mindre nischade studios fortsätter att vara en het trend i träningsbranschen. Dessa specialister levererar något av väldigt högt värde till sina medlemmar. De har bara fokus på en eller max två saker - i jämförelse med att försöka vara allt för alla.
Under de senaste åren har spinning blivit en stor favorit hos både kvinnor och män. Konceptet är både enkelt och framgångsrikt. De flesta gillar att cykla, alla vet hur man gör och nästan vem som helst kan sätta sig på en motionscykel och trampa igång. När man kan göra detta i en annan miljö än hemma och dessutom utan att bekymra sig om väder och vind så får man plötsligt motivationen och lusten att motionera.
Vill man slippa värk i axlar och nacke, bli snyggare till sommaren eller bara orka bättre, då passar spinning bra. De flesta motionärer tycker om gruppträning, och blir inspirerade av att träna tillsammans med tjugo andra träningssugna cyklister.
Den sociala delen är för dem minst lika viktig som själva träningen, att kunna gå till ett träningsställe där andra ser ut som man själv.
Innan du börjar
När du bestämmer dig för att öppna din egen spin-studio, är det viktigt att välja rätt plats och inredning så att ditt utrymme sticker ut. Det finns många spinstudior och spinning har blivit en naturlig del av alltfler gym runtom i landet. Den stigande populariteten betyder också att du kommer att ha mycket konkurrens.
För att din studio ska stå fram från mängden måste du tänka på vad som gör dig annorlunda. Är du på ett utmärkt läge? Är din marknad annorlunda på något sätt? Har din studio en inredning och känsla som det inte finns någon annanstans? Att hitta din studio-faktor tidigt i processen kommer att vara avgörande för att få en så bra start ditt företag.
De lokaler som används för spinning inreds ofta med olika slags lampor som kan ge ljuseffekter under passet, en ordentlig stereoanläggning och inte minst ett effektivt fläktsystem.
Sist men inte minst är det cyklarna: de står vända mot instruktören på podiet i mitten så att alla har möjlighet att följa undervisningen.
Komma i gång
Cykling är en enkelt utförd aktivitet och extremt skonsam för leder och muskulatur. Risken för skador är minimal, eftersom träningen inte utsätter kroppen för plötsliga slag eller stötar utan låter istället kroppen använda det egna rörelsemönstret. Man kan dessutom ändra tempot enligt egna förutsättningar.
Det finns mängder av modeller av motionscyklar. Grunden är alltid detsamma och det är nyanser som skiljer dem åt. Satsa i första hand på enkla och kraftiga cyklar. En ”läcker”, smidig och ny motionscykel utrustad med träningsdator och pulsmätare kostar bara några tusen kronor. För en nybörjare är skillnaden mellan en vanlig och en avancerad motionscykel ändå obefintlig. Skaffa ett antal cyklar och öppna ett inomhus spinning studio.
Ordna lite underhållning till träningen och låt kvinnorna lyssna på musik eller följa favoritprogram på TV medan de tränar. Skapa en behagligt och inspirerande träningsmiljö där kvinnor skall kunna slappna av och ha roligt tillsammans. Ordna barnpassningen för de kvinnor som annars inte skulle ha möjlighet att träna.
Kan du inte själv tillräckligt om spinning eller behöver en assistent hitta en spinningsinstruktör som ska hjälpa dig. På vissa håll i världen förekommer det att spinning utövas i kombination med en större bildskärm där cykelturen illustreras rent konkret. Det kan du också göra i framtiden när du får tillräckligt många besökare.
Välj rätt plats för din spin-studio
Om du försöker öppna din första spin-studio i storstaden, kan konkurrensen kännas omöjligt tuff. Det kommer att vara svårt att dra in kunder från platser där spinning redan har etablerat sig.
Om du öppnar din studio i en liten stad eller en förort bort från livets rörelse kan du ge en möjlighet att nå en publik som ofta lämnas utanför de senaste trenderna. Ett bra val kan också bli att öppna din studio i ett framtida område i en stor stad. Du vill kunna marknadsföra till de som lämnar arbetet eller till de som bor i närheten.
Tänk på miljön och företagen runt din spin-studio. Är platsen för din spinstudio bredvid ett trendigt kafé, en juicebar eller en sportfokuserad butik? Dessa kan alla fungera som affärsmöjligheter. Du vill skapa ett varumärke som representerar wellness, lycka och sund konkurrens. Ditt område och utsidan av din studio kommer att säga mycket om ditt företag och potentiella kunder.
Välj ut en målgrupp
Hur är ditt gym designat, vilket utbud erbjuder du, har du någon personalstyrka och i så fall på vilken nivå ligger deras kompetens? Vem vill du ”hänga med” på din spinning studio, vem vill du hjälpa till ett liv fullt av kvalitet och kvantitet? Vilken inställning till träning tycker du att de ska ha? Vilka problem går de runt med som du kan hjälpa till att lösa?
Svara på dessa frågor så ser du tydligt vilken målgrupp du vill ska vara kunder på din spinning studio. För det krävs stora resurser att skapa en studio där "alla" känner sig välkomna. Som studioägare kommer du ha många olika uppgifter och utmaningar om du ska försöka göra alla till lags. Då är det bättre att göra färre saker och göra det riktigt bra än att vara överallt där allt blir halvbra.
Marknadsföring
Försök undvika att bli en kopia som erbjuder samma saker som alla andra. Lägg mycket tid på att vara originell, kvalitet är man alltid beredd att betala för. Du kan prestera mycket mer än du tror och nyckeln är att ha en strategi som tar dig närmare något som tydligt markerar din unikhet. Kan du inte drastiskt särskilja ditt erbjudande från andra branschaktörer blir du direkt bedömd på pris och tillgänglighet.
I dagens digitala värld blir din hemsida det första intrycket som många nya intressenter får av din verksamhet. Lägg därför mycket resurser på att skapa en säljande hemsida. Använd Instagram, Facebook och annan social media plus det klassiska e-postmeddelandet för kommunikationskanaler. Lyft alltid fram kunder som är nöjda med dina tjänster och som ser positiva resultat. Nya potentiella kunder lyssnar mycket hellre på dessa än på att du predikar om hur bra din verksamhet är. Visa foto eller ännu bättre videos på nöjda kunder som berättar sin story.
Skapa en relation med dina medlemmar och gör allt vad du kan för att förlänga tiden som dina medlemmar i snitt stannar som en betalande kund.
Ibland är det enklare att sälja mer till kunder som du redan har än att förvärva helt nya kunder. Få befintliga medlemmar att köpa mervärde och då framförallt personlig träning men även kostrådgivning, tester mm. Se till att de värvar sina vänner eller köper presentkort för att ge bort i present.