Starta en grossist verksamhet

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Distributören, som ibland kallas en grossist, är ett företag som säljer tillverkarens produkter till andra tillverkare eller detaljhandel. Hur du gör kommer att variera från bransch till bransch, det finns ingen enhetlig väg att gå. Dock kan grundläggande riktlinjer vara användbara när du vill komma i gång. Normalt driver en grossist en butik eller lager, men idag är fler och fler som väljer online verksamhet dvs. säljer sina produkter och varor enbart på internet.

Details

Innan du börjar

Bestäm vilka typer av produkter du vill sälja. Sälj helst produkter som du är bekant med eller har ett intresse av, som du redan har en viss kunskap om. Till exempel, om du vet mycket om bilar, gå mot fordonsindustrin. Om du vet en hel del om tv-spel, bli en spel- eller elektronik distributör. 

Gör upp en affärsplan över hur du planerar att starta ditt företag. För att slutföra det här steget, du behöver veta vilka produkter du planerar att sälja, hur mycket varor du räknar med att ta hem och vilka på marknaden kan bli dina kunder. Var noga med att specificera alla kostnader och utgifter när du räknar vinstmarginalen. 

Etablera ett företag. Tillverkarna behöver veta att du är seriös, och har förmågan att ta emot och distribuera deras produkter. Vissa kan kräva bevis på att du är i affärer och har ett skyltfönster eller lager.

Välj leverantörer och tillverkare

Du kan hitta olika leverantörer på nätet för grossistprodukter. Vad du måste göra är att förstå dem senaste produkten och konsument trenderna så att du vet vad du ska sälja. Ta bara en titt på vad dina potentiella kunder köper och börja därifrån. Du kan specialisera dig på att sälja en viss typ av produkt eller bara försöka sälja de mest populära. Det är upp till dig.

Kontrollera tillverkarnas distributionskrav. Upptäck vilka tillverkare fungerar bäst för din affärsmodell. Vissa tillverkare kommer att kräva av sina återförsäljare att endast arbeta med deras produkter och eventuellt även ta över ett färdigt koncept. Andra kan göra det möjligt för företag att distribuera sina egna - och liknande produkter från andra tillverkare sida vid sida. Varje tillverkare kommer att ha sin egen ansökningsprocess. Vissa tillverkare har egen träning som du och dina eventuella medarbetare kommer att krävas gå. Andra kan helt enkelt kräva en ifylld ansökan, bevis på ett företag licens och köp av en första order tillsammans med säljmaterial och prover.

Starta mindre och bygga större

Välj om du vill lagra dina grossistprodukter, eller se till att dessa transporteras direkt från leverantörer till dina kunder. Du kan ibland spara tid och pengar genom att låta dina grossistprodukter levereras direkt till dina kunder. Ha inte orealistiska förväntningar på dina första beställningar. Det kommer att ta tid för ditt företag att registrera sig på grossistkartan och du måste skilja dig från dina konkurrenter genom lägre priser eller bättre service för att locka och behålla din marknadsandel. Var beredd att träffa många potentiella kunder och lämna många varuprover tills du börjar få första beställningar. Fortsätt sedan att bygga och utveckla din distributionsverksamhet tills det blir lönsamt.

Bygg en fungerande relation med din tillverkare. Lär känna tillverkarens inköpsprocess och hur företaget hanterar returer, expedierade order och osålda produkter. Håll dig informerad om tekniker, trender och lagstiftning som kan påverka branschen du distribuerar till. Gå med i organisationer och bransch nätverk som kan hjälpa dig att spåra den här typen av information.

Marknadsföring

Studera dina konkurrenter. De mest framgångsrika grossister vet vad deras konkurrenter gör i text och siffror och använder kunskapen för att göra det bättre. 

Skapa en hemsida för ditt grossistföretag, eller be en webbdesigner att skapa en åt dig. Inkludera din webbadress på alla visitkort och reklamtryck såsom broschyrer och kataloger.

Dela ut visitkort och broschyrer till fristående detaljister och små grossister i ditt område. Få en lista av detaljhandeln tidskrifter och publikationer. Placera liten display annons i några av dessa detaljhandeln tidningar. Inkludera din hemsida i din annons.

Skicka ett försäljningsbrev och broschyrer till alla återförsäljare som vill ytterligare information. Maila kuponger eller specialerbjudanden till dem varje månad, särskilt om de inte har beställt på ett tag. Utveckla strategier för privatkunder du arbetar med. Till exempel kan du kräva att kunder beställer ett minimum antal av varor vid order.

Bli medlem i en branschorganisation för grossister. Detta hjälper dig att ta kontakt med presumtiva kunder och leverantörer. 

Var alltid villig att acceptera och ersätta återlämnade eller skadade varor från kunder. Ställ beställnings- och betalningsvillkor. De som tittar på olika grossist företag och jämför dem kommer att noga läsa igenom dessa. Om du kan erbjuda bättre betalningsvillkor än dina konkurrenter – du har bättre chanser att vinna kunder. Läs dina konkurrenters betalnings - och kreditvillkor för deras kunder och se hur du kan förbättra det utan att gå sönder. 

Använd industri och offentliga evenemang och konferenser, eller ring och besök kunderna direkt för att hitta potentiella köpare. Inkludera alla tillverkarens certifieringar, utbildning eller officiella titlar på visitkort, reklam och webbplatser för att bygga trovärdighet med potentiella kunder.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo