Bli en godisdistributör

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Det finns många butiker och företag i hela landet som säljer godis. De flesta återförsäljare får sin godis inventering från grossister eller distributörer till ett rabatterat pris, och sedan säljer godis vidare till sina kunder med ett annat pris.
För att tillverka godis måste man vara både klurig och noggrann, men för att göra affärer med godis måste man känna branschen och ha kontakter. Trots din lilla storlek utmanar du godisbranschen med din kunskap, ditt engagemang och ditt fantastiska godis.

Details

Innan du börjar

Forska godis industrin för att utvärdera trender och utveckling. Identifiera potentiell konkurrens, vilket kan inkludera andra lokala godisleverantörer, partihandlare och nätbaserade grossister.

Fundera vilken typ av godis du vill sälja och identifiera dina målgrupper. Försök komma på ett kreativt namn som dina potentiella kunder sedan lätt kan identifiera med godis eller den specifika typ av godis du planerar att leverera. 

Ordna ett område i ditt hem för att använda som ditt kontor. Ge dig själv tillräckligt med utrymme för att lagra dina leveranser och pågående beställningar. Utrusta kontoret med ett skrivbord, dator, telefon och annat nödvändigt du behöver. 

Skapa en affärsplan som ger en översikt över din godis verksamhet, hur du planerar att finansiera, marknadsföra och driva den. Sök efter lokala godistillverkare, såväl som online leverantörer som säljer de godisprodukter du vill satsa på. Planen bör omfatta information om dina potentiella kunder och hur du kommer att sälja till dem. Den bör beskriva dina startkostnader och planerad budget inklusive godis marknadsföring och distribution. 

Nätverka och skapa kontakter med lokala företagare som erbjuder eller kommer i kontakt med godis på något sätt. Kontakta bröllopsplanerare, bagerier, eventföretag, florister för att se om de kommer att tillåta dig att annonsera på sina webbplatser eller insidan av sina butiker. Se till att deras kundkrets passar din målgrupp. 

Gör en kartläggning av lokala företagsnätverk och organisationer för att marknadsföra ditt företag.

Komma i gång

Att bli en godis återförsäljare kan vara en lönsam satsning om du har rätta kontakter. Som grossist köper du utvalda godisprodukter direkt från tillverkare och sedan säljer till andra företag dvs. återförsäljare och detaljhandlare. En grossist kan välja att lagra en mängd olika varor eller bara sälja en viss typ av godis.

För att hitta godis leverantörer skriv ordet " godis grossister " i en sökmotor. Vissa mindre godis producenter kan vara ytterligare specialiserade och erbjuder kanske bara en viss typ av godis som godis med fruktsmak eller julgodis.

Hur köper du godis?

Bestäm vilken typ av godis du vill köpa. Godis finns i många olika typer inklusive socker baserade, choklad baserade och föremål i kombination med nötter och frukt. Sälj bara det du själv tycker är gott och blanda och testa nya smaker så ofta du kan, för att kunna erbjuda nya leveranser. 

Välj en nisch för din godis distributionsverksamhet - detta kommer att hjälpa skilja dig från dina konkurrenter och ger dig en målgrupp att fokusera på. Till exempel kan du välja choklad, nostalgiska godis, organiska eller sockerfria godis. Tänk på vilka typer av förpackningar som erbjuds. En del godisbitar är individuellt förpackade medan andra typer säljs som lösgodis utan omslag alls.

En godisprodukt kan säljas i små- eller större bitar. Du kan köpa in och vidare sälja så många olika typer av godis som du vill.

Hitta ett lager

Göra i ordning en egen- eller hyr ett kommersiellt livsmedelslager för att lagra dina produkter. Den anläggning du väljer måste vara temperaturstyrd, särskilt om du kommer att lagra choklad eller tuggummi, som tenderar att smälta lätt.

Förvara godis i svalt och torrt åtskilt från en värmekälla. Håll godis i originalförpackningen om du kan. Om du använder containrar för att lagra godis, märka utsidan av varje fack ordentligt med namnet på godis och inköpsdatum.

Formulera din grossiststrategi

Som distributör kommer du att sälja godis till andra företag, inte allmänheten. Till exempel kan du bestämma att alla order måste uppfylla en beställnings minimivolym, eller att återförsäljarna måste visa en viss dokumentation om sitt företag för att skapa ett konto hos dig. Fastställa lämpliga grossistpriser för ditt godis - du bör ge återförsäljare en rabatt på 40 procent till 60 procent rabatt pris. Till exempel, om ett kilo godis kan kosta 70 kronor per kg i affären kan du sälja den till återförsäljare för 35-40 kronor per kg, beroende på godistyp och volym. 

Ge incitament till återförsäljare att välja dig över andra godis distributörer. Du kan erbjuda rabatterad frakt, ett nyhetsbrev med näringstips, vänlig och snabb service eller låga minimum order.

Marknadsföring

Godis konsumeras traditionellt som ett snacks eller i slutet av en måltid. Vissa helgdagar som Alla hjärtans dag, mors och fars dagar, Påsk, Jul och Halloween är förknippade extra med godis och godis lämnas då ofta som present till andra. Utnyttja helgdagar och fokusera extra på din marknadsföring.

Marknadsföring idéer inkluderar broschyrer, kataloger, visitkort och reklam i print och online. Marknadsför ditt företag genom att inrätta en webbplats eller PR blogg, skicka en flyer eller katalog till lokala godisaffärer, gå med i en grossist eller distributörers nätverk, företagarförening, sätt upp reklam på branschinriktade hemsidor och forum, och lista ditt företag i grossistkataloger. Ge till alla en katalog, flyers eller visitkort. 

Skapa marknadsföringsmaterial som visar bilder av dina godisbitar tillsammans med information om hur man beställer dem. Använd producenternas material eller hyr en fotograf för att ta bilder på dina produkter. Du kan använda bilderna på din webbplats och i dina tryckta marknadsföringsmaterial.

Arbeta med en grafisk formgivare för att skapa en logotyp, visitkort design, vykort och broschyrer som hjälper dig att marknadsföra din grossistverksamhet på ett fackmässigt sätt. Hyr en webbdesigner för att skapa en proffsig hemsida för ditt företag.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo