Partihandel med choklad

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Bli en del av grossistmarknaden för chokladprodukter! Alla älskar choklad, om det är ett speciellt tillfälle, en present till någon man älskar eller bara när man sitter ensam hemma. Många säger att de inte behöver en anledning att äta choklad, njuta av smaken är tillfälle nog! Så, om du vill starta ett grossistföretag och vill ha en produkt som verkligen är populär - välj choklad. Men innan du kommer i leken och bygger din verksamhet som en chokladgrossist, måste du lära dig allt om partihandel och produkter du ska sälja.

Details

Idag, med hjälp av Internet har det blivit lättare att starta en grossist verksamhet direkt från hemmet. Allt du behöver göra är att inrikta dig på den typ av choklad du vill sälja, hitta pålitliga leverantörer och sprida ordet runt att du är i branschen!

Lär dig mer om branschen

Som grosshandlare startar du ett grossistföretag som köper in produkter till ett lägre pris och säljer vidare till ett högre pris. Vanligt pålägg är 20-30 procent. Prata med någon som redan finns i verksamheten. Hitta en entreprenör som driver en choklad eller kakao grossistverksamhet eller chokladtillverkande företag som är villiga att prata med dig, men inte bor i närheten? Kontakter i en annan stad kan vara mer glada att ge dig några tips, eftersom du inte konkurrerar med dem i deras område. 

Den uppenbara och första som du bör veta är skillnaden mellan grossist försäljning och detaljhandel. Inkomster för detaljhandel företag vilar på antalet produkter som säljs till konsumenter. Nu i grossistförsäljning, är poängen att sälja i tillräckligt stora volymer till olika återförsäljare. Att sälja i volymerna innebär också ett behov av att ha ett rymligt utrymme att förbereda och lagra produkter i.

Undersök konkurrenter

Innan du öppnar är det viktigt att undersöka hur stark konkurrensen är. Se efter choklad och konfektyr grossister och tillverkningsföretag i din kommun. Vad tillverkar dina konkurrenter, vilka kör deras varor, vilka återförsäljare finns och vilka priser de erbjuder? Se till att du vet vad du kommer att erbjuda dina kunder som ger en betydande fördel gentemot dina konkurrenters erbjudande.

Hitta en nisch

I världen av konfektyrproduktionen, särskilt grossistverksamhet, är utbudet stort och varierat. En viktig del i din grossistverksamhet är att hitta en nisch. Du bör erbjuda något som ingen av dina konkurrenter kan matcha för att få uppmärksamhet. Till exempel, om du tycker att de flesta av dina konkurrenter säljer gammal och välkänd choklad, koncentrera dig på nya importerade märken eller på nya smaker. Du kan också överväga att erbjuda reducerad fett eller sockerfria chokladprodukter, medan konkurrensen distribuerar mer traditionella kaloririka karamell.

Allt som hjälper dina produkter sticka ut från massorna kommer att stänga av konkurrensen och öka vinsten.

Välj produkter

Det första du behöver göra för att starta denna verksamhet är att besluta om vilken typ av choklad du vill sälja. Det finns ett enormt utbud av choklad som finns på marknaden idag, med Internet har ökat tillgängligheten av globala grossister och chokladleverantörer. Du kan komma åt allt från exklusiva gourmetchokladprodukter till klassiska chokladbitar. Och naturligtvis finns också god choklad, som snabbt ökar i populariteten som människor blir mer medvetna om fördelarna med att välja hälsosam och ekologiskt producerad choklad jämfört med andra sorter.

Hitta leverantörer

Nästa steg är att besluta om leverantören. Olika leverantörer erbjuder olika villkor, fraktmetoder och prissättning. Fokusera på den meritlista och rapporter från människor som redan har använt en specifik leverantör. Man måste vara extra försiktig eftersom grossist choklad verksamheten innebär att du kommer att göra med livsmedel, som måste vara helt säker för konsumtion. Återförsäljare måste hålla i minnet att försäljningspriset för partihandel objekt är mindre än detaljhandeln. Du måste sänka priset vid större order.

Marknadsföring

Ge gratis prover. När du har skapat en produktlista och prissättningsschema, erbjud gratis prover till din riktade marknaden. Skapa gratis sortiment brickor med små prover av varje chokladobjekt som du tänker sälja och distribuera dem bland dina främsta försäljningskandidater. Du kan välja en försäljare som gör rundor, men en personlig introduktion från ägaren ofta gynnas av potentiella köpare. Du kan också överväga att hålla "stängd dörr" evenemang med endast smaktester och mingel med potentiella storköpare. 

Förutom att sälja produkter per styck eller vikt, kan du också skapa och erbjuda vackra presentkorgar med choklad eller speciella anpassade produkter med företags logotyper.

Du kan skicka ut flygblad och besöka detaljhandelsbutiker som säljer chokladprodukter. Försök övertyga butiksägare att få leveranser från dig. Bortsett från de lokala butikerna, kan du också leverera till butiker som finns på andra ställen. Via Internet, kommer dessa potentiella kunder kunna hitta dig.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo