Smyckegrossist

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Att bli en distributör av smycken kombinerar en passion för mode och accessoarer med en kärlek till att arbeta med människor. Många människor gör och bär smycken, men ofta vet de inte särskilt mycket mer om former, material och nyanser.

Details

Som ett smycke återförsäljare behöver du goda kunskaper om hela smyckebranschen. Eftersom du kommer att sälja smycken till återförsäljare och andra enheter som vill köpa mängder av smycken på en gång för att sedan sälja till sina kunder för en vinst. När de investerar i dina grossistsmycken, kommer de att betala dig i förskott. Med bra känsla för smycken, lite hårt arbete, tid och god kundservice, bör du ha bra förutsättningar för att starta en framgångsrik grossist smyckeverksamhet.

Innan du börjar

Undersök vilken typ av smycken du vill sälja. Avgör om det finns ett visst varumärke du är intresserad av, eller om du vill välja och vraka dina objekt genom olika leverantörer. Kolla upp distributions krav hos tillverkarna du vill arbeta med. Upptäck vilka tillverkarens krav fungerar bäst för din affärsmodell. Vissa tillverkare kommer att kräva sina distributörer att endast arbeta med egna produkter och eventuellt även köpa en franchise koncept. Andra kan låta företag att distribuera deras produkter men också liknande produkter från andra tillverkare sida vid sida. 

Beställ prover för att testa och undersöka marknaden. Du behöver inte en speciell licens för att importera produkter för dig själv för personligt bruk eller visning. Detta gäller import av smycken samt pärlor.

Skriv en marknadsplan

Även om du kommer att sälja importerade smycken av ett visst företag via hemförsäljning och liknande, är det fortfarande viktigt att skriva ut en marknadsplan. Detta hjälper dig att sätta upp mål för dig själv, utveckla en försäljningsstrategi, finjustera ditt nätverk och planera utbyggnaden av ditt företag. Om du kommer att hitta och sälja smycken obundet, måste du komma med en prissättningsplan samt lista butiker som vill sälja dina smycken. 

Börja med din målgrupp, de människor du kommer att marknadsföra dina smycken till (barn, vuxna, återförsäljare, män, kvinnor, etc.). Se till att din marknadsplan inkluderar en reklambudget. Med andra ord, bestäm hur mycket du har råd att spendera varje månad på reklam.

Skaffa dina smycken

Hitta dina produkter. Om du kommer att sälja smycken oberoende, ring producenterna av de smycken du vill sälja. Om din leverantör är en lokal hantverkare, boka ett möte och beskriv din plan för distribution. Om du ska arbeta med ett etablerat smyckevarumärke, kommer de att hjälpa dig komma igång med prover och reklammaterial, vanligtvis mot en avgift. Ta reda på vilka eventuella licenser eller tillstånd du behöver, särskilt om du arbetar hemifrån.

Hitta en pålitlig leverantör

Hitta en smyckegrossist genom leverantörskataloger på nätet eller handelsorganisationer. Välj smyckekategorin under grossistleverantörer och hitta en leverantör som erbjuder den typ av smycken du vill importera. Om du vill importera smycken från ett visst land, kan du begränsa sökningar. Gör en beställning, kolla leveranstid. Om du importerar smycken från utlandet, kan leveranstid vara flera veckor. Även vid beställning, se upp för minsta beställnings belopp. De flesta grossister har minsta beställningskrav som kan begränsas till specifika mönster eller typer av smycken. 

Om du planerar att visa smycken i en butik eller på en utställning, planerar att köpa smyckedisplayer. Många leverantörer säljer sådana också. Bygga en fungerande relation med din leverantör är grunden. Lär känna hela inköpsprocessen och hur företaget hanterar avkastning, expedierar order och tar hand om osålda produkter. Skapa en relation med en bestämd kontaktperson inom leverantörsföretag kan underlätta för ditt företag hantera tillverkningsproblem och förseningar.

Etablera dig

Om du säljer dina produkter uteslutande via Internet, behöver du en webbplats och en metod för att acceptera betalningar online. Ett antal online-företag erbjuder kreditkortstjänster för företagare eller så kan du skapa ett konto via din bank. I vissa fall kommer du att få de verktyg som behövs för att göra försäljningen via ditt valda distributionsnät, om det redan är etablerat. Om du blir distributör eller återförsäljare, kan du nog komma i kontakt med vissa speditionsföretag. Genom att välja en speditör behöver du inte oroa dig för pappersarbetet i samband med import.

Marknadsföring

Bygg en webbplats så att du kan sälja dina smycken till en mycket större kundbas. Förutom en webbplats starta ett smycke-relaterade blogg för att hjälpa till att öka din försäljning och bygga lojalitet med potentiella kunder. Din blogg skulle kunna omfatta en eller flera av följande: din försäljning, senaste smycketrenderna, hantverk kring smycken, senaste smycken nyheter, dina bästsäljande smycken för den kommande semestern etc. Kontrollera att det finns en länk längst upp på din blogg till din smyckegrossist webbplats. 

Börja bygga din e-postlista. Du kan skicka ett nyhetsbrev varje månad, veckovis eller dagliga nyhetsbrev till alla dina prenumeranter, låta dem veta om din försäljning, specialerbjudanden, bästsäljare, etc. 

Registrera dig för ett konto på köp och sälj webbplatser, sedan använd den för att sälja dina grossistsmycken till intresserade anbudsgivare.

Om du vill våga utanför nätet också, besök lokala butiker i ditt område och prata med chefer om dina smyckeprodukter. Ta med broschyrer och visitkort om chefen vill komma i kontakt med dig senare att göra en beställning eller få mer information om smycken du har att erbjuda honom eller henne. 

Gå tillbaka till din marknadsföringsplan för att börja annonsera din grossist smyckeverksamhet till dina målgrupper. Börja med att skapa flygblad och hänga det runt i ditt samhälle. Därefter skicka ett pressmeddelande till lokala och online media för att låta dem veta om din etablering. 

Prenumerera på nyhetsbrev, bloggar och tidningar för att hålla dig uppdaterad om de senaste smycketrenderna. Du vill hålla koll på denna bransch. 

Bygg dina kontakter. Använd mässor och offentliga evenemang och konferenser, demonstrationer för att ta kontakt med potentiella köpare. Omfatta alla tillverkarens certifieringar, utbildning eller officiella titlar på visitkort, reklam och webbplatser för att bygga trovärdighet med potentiella kunder.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo