Sälj ekologiska påsar

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Tiden när återförsäljarna kommer att förbjudas sälja plastpåsar är inte långt borta. I många länder finns förbudet redan och man har infört plast-fri zoner i en del shoppingcentra och supermarket.

Details

I nuläget förbrukas det årligen en biljon plastpåsar runt om i världen. Uppskattningsvis återvinns endast bara några procent av dem. De plastpåsar som inte blir återvunna bidrar till en försämrad miljö när de slängs i naturen eller förbränns. De plastpåsar som vi idag köper livsmedel i är tillverkade av olja och innehåller flera av de farliga ämnen som finns i till exempel bensin.

Passar för dig?

Släcker du lampan så fort du går ut ur ett rum och handlar ekologiskt? Har du starkt miljö engagemang? Börja arbeta med en miljöanpassad produkt är väldigt aktuellt i dagsläget. Du kan starta din egen verksamhet och erbjuda konsumenterna ett miljövänligare alternativ till de plastpåsar som idag används till livsmedel. Försäljningen av påsarna kommer att ske via din hemsida, personlig kontakt och förhoppningsvis så småningom i någon lokal klädbutik.

Omvärlden

Miljöfrågor är något som diskuteras intensivt på alla nivåer i samhället. Människor har påverkats av detta och det har skapats en trend av miljövänliga produkter. Ett exempel på detta är en del köpcentra där det finns butiker som har förbjudit plastpåsar och affärerna erbjuder idag endast tygpåsar. Därför är din produkt mer aktuell än någonsin.

En tygpåse kostar mer än vanliga påsar men produkten har ett mervärde gentemot din indirekta konkurrent plastpåsen.

Marknadsundersökning

Genomför en undersökning i syfte att kartlägga konsumenternas behov och efterfrågan. Gör intervjuer vid flera tillfällen och på olika platser runt om i staden. Utför intervjuerna i livsmedelsbutiker för att på bästa sätt nå din tänkbara målgrupp. Fråga vad de tycker om dina ekologiska påsar. Och vad de skulle kunna tänka sig betala för en sådan påse.

Dina konkurrenter är alla handlare och matvarubutiker som säljer plastpåsar. Plastpåsens största fördel är att det är ett billigt alternativ att köpa in och ibland gratis för kunderna. Dessutom väger plastpåsarna mindre.

Målgrupp

Det finns en efterfrågan av miljövänliga alternativ på marknaden. Din primära målgrupp är butiker och miljömedvetna personer som handlar livsmedel. Exempelvis en medelålders kvinna eller man som bor i storstadsregionen.

Du kan också välja mer specifika målgrupper genom segmentering vilket framkommer genom geografiska faktorer och livsstilsfaktorer. Hon eller han handlar livsmedel minst en gång i veckan. Personen vill även engagera sig miljöfrågan och därför vill personen på ett enkelt sätt bidra till en bättre miljö i vardagen.

Din tygpåse är ett utmärkt alternativ åt denna person eftersom den erbjuder ett enkelt och miljövänligt alternativ till plastpåsen som används till livsmedel idag. Anledningen till att du inriktar dig på just en vald målgrupp beror på att företaget inte ännu är känt på marknaden och vill därför börja försäljningen i ett specifikt område.

Självklart kan du utvidga försäljningsområdet då marknaden fått kännedom om vem du är och vad du står för.

Du vänder dig också till företagskunder som handlarna och livsmedelsbutiker. Det är viktigt att etablera bra relationer med ett urval företag.

Så gör du

Du köper dina påsar från ett textilföretag som har tillverkning helst utomlands exempelvis Indien eller Kina. Inköpspriset i de länderna blir mycket lägre än om du skulle köpa samma påsar på hemmaplan. Därefter fraktas produkten från utlandet och förs till ditt lager i Sverige. Tullavgiften och fraktkostanden tillkommer. Vinsten kommer att variera beroende på inköpspriset och växelkurs, men marginaller borde vara minst 50 % vid ett kundpris på 20-30 kronor per styck.

Har du ingen bra tygleverantör utomlands kan du såklart sälja ekologiska påsar genom att köpa färdiga påsar från lokala leverantörer. Ditt pris kommer då hamna runt 50-80 kronor.

Din produkt är en tygpåse gjord av 100 procentig bomull. Till skillnad från de plastpåsar som används idag kan din tygpåse tvättas och återanvändas. Vid köpet medföljer dessutom en broschyr med några enkla tips om hur kunden på andra sätt enkelt kan bidra till en bättre miljö.

Bestäm dina priser genom en marknadsundersökning. Fråga folk vad de skulle vilja betala för en sådan påse. Prissättning kommer variera och marginallvinsten kommer att skifta beroende på volymrabatten. Du har inte någon förpackning då det säger emot din policy för en bättre miljö.

Eftersom de flesta företag handlar fler påsar välj att erbjuda rabatterat pris i olika företagspaket. Vid större inköp kan du också erbjuda tygpåsar med tryck av till ex. logotyp efter kundens önskemål.

Du vill göra något för miljön, därför kan vara en bra idé att en del av de pengar du tjänar skänka till någon miljö organisation, vilket är att ta det ekologiska tänket ett steg vidare.

Marknadsföring

Du erbjuder dina kunder designade tygpåsar i ekologiskt bomull. Samhället är just nu inne i en miljötrend. Du kommer marknadsföra dig genom tidningar, affischer, flyers, skaffa en blogg och hemsida.

Ekologiska påsen är ett bättre alternativ ur miljöperspektiv då den går att återanvända och tvätta i stället för att slängas. Du erbjuder dessutom logotryck på påsen vilket kommer vara en fördel när du ska sälja till företag då de får gratis reklam när konsumenter bär påsar med deras namn på.

Lämna kunderna möjlighet att beställa företagets produkter över internet.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo