Skriv ut

Inredningskonsult


10 000 - 50 000 kr
target

Info

Som en professionell designer eller inredare ska du kunna identifiera och kreativt lösa problem som leder till en hälsosam, trygg och bekväm fysisk miljön. Nyckeln är att du är utbildad och kvalificerad. Om du inte har den formal kompetens och utbildning som krävs, kan du fortfarande starta ett inredningsföretag men du skulle kalla dig som dekoratör istället. 

Inredningsverksamhet är ofta ett arbete som drivs hemifrån, medan de flesta av försäljningsmöten sker i kundens hem eller kontor där du utvärderar utrymmet, matchar färgrutor till befintliga möbler och fönster, tar mått etc.

Innan du börjar

Lär dig vad en inredare gör. Det första du måste förstå är skillnaden mellan en inredare och dekoratör och en inredningsarkitekt. Vissa använder termerna omväxlande, men arbetsuppgifterna för varje är helt olika. Båda yrken använder möbler, fönster, färger, texturer och golv för att dekorera ett utrymme. Skillnaderna är i utbildningen och tekniska aspekter. Inredningsarkitekter måste ha en examen och certifieringar. Designers hanterar också byggnormer och regler för att säkerställa att de färdiga produkterna uppfyller vissa säkerhetskrav.

Dekoratörer däremot behöver inte ha högre utbildning, inte heller behandla de tekniska aspekterna av design. Men du behöver naturligtvis förstå hur man skapar harmoniska livs- och arbetsmiljöer för att kunna utföra ett bra jobb!

Skaffa utbildning

För en dekoratör som vill starta ett eget företag, är förberedelse viktig. Även om en examen inte krävs för ditt valda område, är det en bra idé att bli mer utbildad inom design. Designkurser är tillgängliga online och på dina lokala folkhögskolor. Dessutom träna öga för design. Gå till konstgallerier, historiska hem och visningshem för att få en känsla för vad som är aktuellt. Prenumerera på design och hem tidningar.

Alla dessa saker kommer att få dig mer rustad för att arbeta med inredning. Få erfarenhet. De saker du behöver göra är att få erfarenhet och bygga din portfölj som du måste visa framtida kunder. Använd dina nyförvärvade kunskaper för att utforma ett rum i ditt eget hem eller frivilligt åt dina vänner och familjehem. Detta ger dig möjlighet uppleva vardagen som inredare och hjälper att bygga upp ditt självförtroende.

Startkostnader

En inredningskonsultverksamhet kräver grundläggande kontorsmaterial och utrustning såsom datorer, telefoner och skrivare. Utöver standard ordbehandlings och kalkylprogram, investera i AUTO CAD för att presentera mer professionella designlösningar till kunder med tredimensionell realism. Du måste också köpa böcker med prover, som är livsnerven i ett designföretag. Tillverkare av tapeter, färg och mattor producerar prover som visar olika produkter i alla möjliga design och färger. Prova förhandla med säljare, eftersom de kan ge några av dessa provböcker gratis, särskilt om de ser den potential att du kan sälja deras produkter.

Marknadsföring

Hämta kunder. Arbeta med lokala leverantörer, fastighetsmäklare, konsthandlare, arkitekter, hemrenoverare och antika återförsäljare för hänvisningar. En bra källa till kunderna är nya bostadsköpare och hem byggare. Gå med och delta på byggmässor och visningar, där finns ofta information och rapporter om nya bostads- och affärslokaler. Andra sätt att hitta kunder är att annonsera på nätet och lokala tidningar. Bygga upp en positiv affärsrelation med leverantörer. Leverantörer erbjuder ibland rabatter till inredare som du kan föra vidare till dina kunder. Detta kommer att ytterligare övertyga kunder att anlita dig att dekorera sina hem och kontor.

Intäktspotential

Vad är unikt med inredningsverksamhet är att du aldrig kommer göra samma jobb två gånger. Det kommer att bli svårt att begära ett bestämt pris vid enskilda projekt. Vad du kommer att tjäna från ett jobb som kräver nyinredning av ett helt rum från mattan och tapeter till klädsel kommer att vara annorlunda från jobb till jobb och kraftigt beroende av valda design, projektets komplexitet, geografiska läge och en mängd andra faktorer.


Location