Exportera det svenska kösystemet
Info
Som det ofta händer, kom impulserna till tekniska förändringar från kunder. Irritationen över alltför långa lunchköer på restauranger var det problemet som födde idén om kösystem. Man vill se sina gäster sitta ner i lugn och ro och bestämde sig för att skapa ett kösystem som håller ordning och reda i restaurangen.
Från det första kösystemet, som var förtryckta nummerlappar och en display i taket som visade vilket nummer som står i tur, har systemet utvecklas flera gånger. Idag finns tusentals svenska kösystem, allt från enkla kösystem för mindre butiker till stora datoriserade system med avancerade funktioner.
Hitta din marknad
90% av produktion går på export och svenska kösystem är redan installerade i många andra länder. Men marknaden är långt ifrån mättad och produkten kan bli intressant för dig som letar efter nya affärsmöjligheter. Du kan även exportera till ett land där kösystemet redan är etablerat. Det handlar om att hitta nya kunder eller erbjuda nya system till de som redan har det gamla. Det kan vara t.ex. en variant som har inbyggd röst och som hälsar kunderna välkomna och talar om vems tur det är. En perfekt hjälpmedel för de som är synskadade och en idealisk produkt för företag och affärer som vill satsa på ökad kundservice.
Idag finns system med integrerad programvara, självbetjäningsautomater och avancerad digital skyltning. Moderna kösystem som går att anpassa helt efter kundens behov.
Du säljer bättre service
Smidig köhantering är ju en grundläggande service till kunderna. Koncentrera dig i första hand på de länder där kösystem fortfarande inte är så vanligt och där du har kontakter. Det finns flera Öst- och Centraleuropeiska länder där kösystem fortfarande räknas som en ny produkt och kölappar och elektroniska skyltar inte existerar. Alla butiker är fulla av otåliga kunder som ständigt bryter kön i sina försök att spara lite väntetid. Ibland kan kunderna till och med bli rätt besvärliga, knuffas och ställa till bråk. Det är ofta en mardröm att behöva stå i kö och vänta om det så är på banken eller i livsmedelsbutiken. Människor skiljer sig och kulturer är olika, men att sitta i en soffa och vänta på sin tur är säkert bättre än att vara spänd och hela tiden hålla ögonen på vilken kö som rör sig snabbast.
Skapa en bild om vilka som är dina potentiella kunder och sätt igång. Ska du sälja små lågprissystem, vänd dig till små enheter som resebyråer, små bankkontor, restauranger, mindre affärer, butiker, apotek med mera. Om det gäller större monitorsystem och PC-lösningar kan dina kunder vara större banker, post, flygplatser, försäkringskassan, större livsmedelsaffärer, varuhus, bibliotek med mera.