Sälj förädlade produkter av frukt och bär

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Har du tillgång till färska råvaror och bra recept för hemmagjorda marmelad, gelé eller andra hemprodukter? Dina vänner och familj säger att du ska gå in i affärer och sälja det? Det finns en ökande efterfrågan på småskaligt förädlade och unika produkter. Egen vidareförädling kan dessutom vara ett bra sätt att utveckla ditt befintliga landsbygdsföretag. 

Utan konserveringsmedel, kemikalier och tillsatser som finns i kommersiellt konserverad frukt/bär, kommer du ge dina kunder en naturlig upplevelse.

Details

Bestämmelser som du behöver känna till

All livsmedelsförädling berörs av flera bestämmelser, oavsett om du bedriver ett stort eller litet företag. I de alla flesta fall måste verksamheten godkännas enligt den lagstiftning som gäller. Det är du som förädlar livsmedel som har ansvaret för att konsumenterna ska få säkra och hälsosamma livsmedel. Ta kontakt med din kommun för att ta reda på vad som gäller för dig! Information om livsmedelslagstiftningen finns på www.livsmedelsverket.se.

Livsmedelsverket har ett ansvar för standardisering av bedömningsgrunderna, samma villkor gäller oavsett vilken kommun förädlaren bor i. Där kan du också läsa om olika bestämmelser för förpackningar, märkning och klassificering av livsmedel. KRAV godkänner idag recept vid småskalig ekologisk förädling.

Vidareförädling

Efterfrågan på förädlade frukt och bärprodukter är stor och även större livsmedelsföretag satsar på ett ekologiskt sortiment. Många ekologiska odlare väljer att själva vidareförädla sin frukt och bär till saft, sylt och marmelader. Småskalig förädling av ekologisk frukt och bär ger möjligheter till ökad avsättning och anses av många som en viktig förutsättning för förbättrad lönsamhet. Produkterna som sägas symbolisera mervärden som miljövänlighet, matkultur och levande landsbygd. Det ger dig också möjlighet att ta hand om tillfälliga överskott som du inte kan använda för stunden. Arbetet jämnas ut över året eftersom frukt och bären kan frysas ned för att sedan tas om hand under vintern.

Försäljning

Förädlade produkter av hög kvalitet i vackra förpackningar köps ofta som presenter till något högre priser. Ofta är verksamheten småskalig och arbetsintensiv och högre priser krävs då också för att det ska vara lönsamt. Din frukt och/eller bär blir smakrika snapsar, ingefärspäron, äpplemos, must och andra mumsiga delikatesser. Du levererar till handlare, grossister, skolor och daghem. 

Ordna en monter eller bord på en bondemarknad eller loppis. Kontakta organisatörer för att ta reda på hur mycket det kostar att hyra utrymme på marknaden. Ta ett hopfällbart bord, en trevlig bordsduk, en bekväm stol, dina hemgjorda produkter och kvitton samt mynt pengar för att växla. Bestäm priser inklusive kostnaden för burken, råvaror och din tid (arbete) så att du kan göra en vinst. 

Kontakta din lokala livsmedelsbutik för att se om du kan få utrymme på hyllan. Prata med butikschefen och ta med prover och bilder av dina produkter. 

Många småskaliga ekologiska förädlare säljer sina produkter i egen gårdsbutik eller på torg. Egna försäljningskanaler är ofta nödvändiga eftersom tillgången till livsmedelsbutikernas hyllor ofta är starkt begränsad. 

Sätt upp en hemsida, en produktsida som har både information och en länk för att köpa produkten, och en kontakt sida med en besöksadress, e-postadress och telefonnummer. Var noga med att inkludera frakt och hanteringskostnader när du ställer in din prisstruktur.

Köp tåliga förpackningar och stötdämpande emballage att leverera dina varor i. 

Se till att dina produkter är av bästa kvalitet för att locka köpare.

Profilera dig och samarbeta med andra

Genom att skapa en unik profil har du bättre förutsättningar att bli uppmärksammad och på så vis kan du få en del gratis marknadsföring, till exempel i tidningar. Det finns kanske regionala mattraditioner och recept med anknytning till din bygd som du kan ta tillvara och servera i nya kombinationer. Det kan vara dyrt och svårt att bygga upp ett eget varumärke. Samarbeta med andra!

Om ni är flera odlare/företag som jobbar mot samma mål kan ni samarbeta och blir större, starkare och tydligare på marknaden. Använd och utveckla lokala traditioner och identitet till din/er fördel. Det finns ett särskilt projektstöd som producenter kan söka om ni gemensamt utvecklar nya produkter och bygger upp ert samarbete. Här kan du läsa mer om projektstödet för att utveckla nya produkter www.jordbruksverket.se.

Samarbeta med lokala upplevelseföretag, lokala turistbyråer, regionala marknadsföringsbolag, bussbolag eller specialresearrangörer.

Marknadsföring

Ekologiska produkter marknadsförs idag främst mot miljömedvetna konsumenter som finner trygghet i närheten till förädlaren/odlaren. Förbered en professionellt presenterad broschyr innehållande material som ger information som en livsmedelsbutik köpare kommer att vilja veta om din produkt. Inkludera ett ark med produktinformation om vikt eller volym, såsom partipriset, rekommenderat pris, volymrabatter, hållbarhet och antalet enskilda enheter i ett paket, om tillämpligt. Också förbered ett ark som innehåller information som är särskilt relevant för återförsäljare såsom betalningsvillkor, leveransdatum, returrätt och provtagning. 

Förbered marknadsföringsmaterial som en daglig varuhandel kommer kunna använda när dem marknadsför din livsmedelsprodukt. Inkludera objekt som skapar extra uppmärksamhet som hylltalare, eller färgglada kort så att din återförsäljare kan visa upp var din produkt finns. Erbjud försäljningsidéer, såsom att erbjuda en rabatt de första veckorna din produkt är tillgänglig för att uppmuntra kunderna att prova den.

Utveckla en tilltalande och informativ hemsida. Ta fram stödmaterial till återförsäljare när de vill presentera din produkt, för att visa att du är engagerad i processen att marknadsföra den till slutanvändare. Oavsett hur professionell din presentation på din livsmedelsprodukt, kommer de flesta detaljhandlare vilja veta att det smakar bra innan de är överens om att sätta den på sina hyllor.

Ring mataffären där du planerar att marknadsföra dina produkter och fråga om protokollet för att föra in prover. Vissa butiker kräver att du bokar tid för att lämna prover till en inköpsansvarig eller avdelningschef, medan mindre butiker ofta kommer acceptera dina produkter utan att göra formella arrangemang.

Förpackning

Designa förpackning som visar upp din produkt och dessutom håller den fräsch. En tilltalande presentation är avgörande för kundens beslut om köp. Dessutom kan tankeväckande, intelligenta förpackningar förlänga en produkts hållbarhet, vilket minskar behovet av att kasta osålda produkter eller reklamation från kunderna. Din förpackning bör också vara informativ, artikulera säljargument såsom huruvida en produkt är frisk eller organisk och innehåller lagstadgad information såsom ingredienser och näringsinnehåll.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo