Starta en klädkollektion

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Det finns mycket att tänka på när du startar en klädkollektion. Du behöver mer än talang och coola klädidéer för att vara framgångsrik. För de flesta designers som börjar på egen hand, innebär det hårt arbete, design, marknadsföring och även finansiering. När ditt klädföretag växer kan du senare hyra produktion, transport eller andra tjänster för att frigöra mer av din egen tid.

Details

Starta en egen klädkollektion själv eller genom samarbete med ett befintligt klädföretag är en utmaning men kan också vara kreativt mycket givande. Tänk på din möjliga klädkollektion. Förmodligen har du grundläggande färdigheter som krävs för att designa och skapa kläder. Du bör ha en övergripande vision av vad du vill göra och hur du ska agera på marknaden innan du överväger att skapa din egen klädkollektion.

Hitta eller skapa en arbetsyta

Många människor börjar arbeta på sina kläder i sina egna hem. Kontrollera att du har utrymme för att skapa och paketera dina designade modeller. En välorganiserad arbetsplats kommer att hjälpa till med alla aspekter från producering till leverans. Se till att all nödvändig utrustning är i gott skick.

Komma i gång

Bestäm vilken typ av kläder du tänker producera. Bläddra mellan olika klädlinjer som du tycker om för att få inspiration och idéer till dina egna framtida produkter - detta kommer också bidra till att hålla dig uppdaterad med aktuella modetrender. Brainstorma idéer för din egen klädkollektion. Fundera på vilken typ av kläder du vill producera, din åldersgrupp och demografiska faktorer samt prissättningen för dina kläder. Samla dina klädmönster och skisser och anteckna mått, tyg, storlek av tillbehör (t.ex. knappar eller blixtlås) samt välj specifika färger för kläder du vill producera. 

Du kommer förmodligen vill börja i liten skala, välja ett begränsat antal mönster att börja med, så att du kan hänga med efterfrågan. Om du säljer t-shirts, till exempel börja med fem mönster snarare än 50. På samma sätt, försök inte göra allt på en gång. Även om ditt slutgiltiga mål är att producera ett komplett sortiment av mode för både män och kvinnor, begränsa dig i början till några bitar som antingen är könsneutrala eller skapa några objekt för respektive kön. 

Köp nödvändiga material för att komma i gång och kunna skapa ett urval av klädlinjer för att visa potentiella köpare. Gör en liten körning av varje produkt du tänker sälja, så du får några av varje objekt i lager och ser hur lång tid det tar dig att göra varje objekt. Detta kan påverka dina beslut senare, när du utökar din produktion och väljer vilka delar du ska fortsätta tillverka. 

Köp tyg och tillbehör du vill ha för din klädkollektion och skapa en inventarielista för att hantera dina lager, försäljning och vinst.

Marknadsföra och sälja ditt arbete

Du behöver prover av ditt arbete, och om försäljning sker på nätet, kvalitets fotografier. Se till att göra foton som visar dina kläder helt korrekt, och överväga att byta tjänster med en lokal fotograf vid behov. Du kan sälja dina kläder i lokala butiker, på mässor, och via online-marknadsplatser.

När du prissätter ditt arbete, se till att räkna materialkostnader och en rimlig timlön för din egen tid. För ett litet oberoende företag, kan kommission vara bra alternativ. Prata med lokala boutiqueägare och se om de vill visa upp och sälja dina kläder i sina butiker på kommission. Med den typen av försäljning, kommer butikerna inte betala på förhand för din produkt, men ger dig det avtalade priset efter någon produkt har sålts.

Det är ditt ansvar att kolla med butiken för att se hur bra (eller dåligt) dina objekt säljer och hålla koll på hur många varor du har gett till vilka butiker. Vanligtvis chefer kommer att välja en provperiod på en månad eller två för att se hur väl dina objekt kan sälja, och om de är nöjda med hur saker och ting går säljer ut kommer de att be dig att ta in fler objekt. Om dina kläder inte säljer, kommer de tillbaka till dig i slutet av testperioden.

Ett annat bra alternativ för små klädlinjer är online försäljning. Du kan lista dina objekt på andras handelswebbplatser och auktionera eller sälja dem till fasta priser. Eller så kan du också ställa in din egen webbplats och aktivera beställningsfunktion på nätet.

För nya företag är reklam i tidskrifter eller mode tidningar ofta dyra. Mun till mun är ofta ett bättre sätt att gå, liksom andra metoder för direkt reklam. Berätta för dina vänner om ditt nya projekt och se om de skulle vara intresserade av att köpa eller rekommendera dina varor! Skriv inlägg om dina kläder på modeforum på nätet eller modeblogg. Om du skapar mönster som hänger ihop med lokala händelser och kan få ett utrymme att sälja dina varor på den händelse, eller har råd att donera en del av dina objekt som ska bäras av värdar eller deltagare, kan detta vara bra gratis reklam. 

Känner någon journalist? Ge dem en berättelse och se om de vill skriva en artikel om din klädkollektion. 

Bestäm din klädkollektion startbudget samt de totala kostnaderna som du planerar att spendera på material kontra vinst du förväntar dig att vinna. Även om detta kommer att vara en uppskattning i början kommer det att hjälpa när du planerar dina marknadsföringsaktiviteter.

Utvärdera hur ditt klädmärke verksamheten växer

Börja i liten skala är en bra början. Med minimal investering, kan du börja sälja ett par artiklar på nätet. Du kan välja att behålla ditt företag litet och producera bara så mycket som du kan hantera på egen hand. Du kanske också vilja överväga att anlita sömnad personal eller andra som kan hjälpa till med förpackning och produktion. Undvik att kvaliteten blir lidande. Ditt företag kommer inte att blomstra om du producerar en dålig kvalitet.

Se till att din design och mönster är din egen och inte bryter mot lagar om upphovsrätt.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo