Sälj egentillverkade smycken

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Smycken blir man ju glad av! Någon som har suttit hemma och tillverkat smycken till sig själv, fyndigt! Man tjänar ju på att göra sina egna grejer. De flesta av de smycken som skapas börjar som en hobby och tyvärr stannar på det stadiet, även om potentiella intäkter kan göras på de hemmagjorda smyckena.

Details

Människor från alla samhällsskikt och på alla nivåer, kan göra vackra handgjorda smycken med pärlor, fynd, stenar, kristaller och metall. Om att göra handgjorda smycken är ditt hantverk val, kan du överväga att starta egen smyckeverksamhet, och erhålla en vinst från det du älskar att göra!

Innan du börjar

Du älskar att göra smycken med pärlor, det är en hobby som underhåller dig, och du funderar på att ta det ett steg längre: skapa ditt eget smyckeföretag! Först av allt måste du stanna upp en stund och tänka, vad är vad du verkligen vill uppnå med dina hemgjorda smycken? Vill du skapa en verksamhet som ger dig massor av pengar? Eller är det berömmelse och kunskap om dina smycken vad du verkligen letar efter?

Svaren på dessa frågor kommer att visa den riktning som din smyckeverksamhet måste ta. Det är inte samma sak att planera en verksamhet utformad för att maximera vinst som en som har för avsikt att göra en produkt populär, eller en som bara kommer att täcka produktionskostnader. De pengar som du bör investera i ditt företag och den tid du ska använda beror av svaren på dessa frågor.

Hitta din nisch

Det finns många olika typer och stilar av smycken som du kan göra. Det viktigaste är att skapa något som du älskar och kommer inte att tröttna på. Oavsett vilken typ av smycken du njuter av att göra, kommer du att kunna marknadsföra den och göra en vinst. Det viktigaste är att hitta sin egen marknadsnisch. En nisch är en specifik målgrupp för dina handgjorda smycken. Att vara specifik med din nisch är ett bra sätt att maximera din vinst genom att marknadsföra direkt till dem som är mest benägna att köpa dina skapelser. 

Det finns flera saker att tänka på när du räknar ut vad som är ditt speciella område. Du bör ta hänsyn till kostnaderna för dina smycken. Kanske mer än något annat, dina kostnader kommer att avgöra vem du ska marknadsföra det till. Hand i hand med försäljningspriset är stilen av smycken. Tonårsflickor, en stor köpgrupp för handgjorda smycken, kommer förmodligen inte köpa smycken som ädelsten eller bröllop juveler. Dessa typer är definitivt dyrare. Omvänt kanske överklassens kvinnor inte köper kropps- eller hampasmycken. Dessa billigare typer av smycken bör säljas till den yngre publiken.

Komma i gång

När du har gjort dina mål tydliga, är det dags att ha tillräckligt lager för att visa och sälja. Se till att du har en bra mängd smyckebitar att visa och sälja, kanske du borde spendera lite tid bara arbetar på det, innan du försöker sälja ett par stycken. Du bör ha en grundläggande lager av dina hemgjorda smycken alltid tillgängliga. Framför allt den smyckegrupp som skulle vara din personliga signatur, och inte säsongsbetonade urval.

Du måste göra mer av dessa smycken hela tiden, förbättra dem och använda nya tekniker. Varje säsong kan du göra mer fashionabla smycken, oberoende samlingar som kan matcha de färger och texturer för kläder av varje specifikt tillfälle. En del smyckeskapare tar nästa steg genom att starta en blogg och sköta försäljningen via den, vilket är bra men ofta inte tillräckligt. Det bästa sättet är att sprida ut dina smycken till så många försäljningskanaler som möjligt.

Marknadsföring

För att lyckas med att driva en smyckeverksamhet, precis som alla andra verksamheter, behöver du en bra marknadsföringsstrategi. När du har skapat din inventering av hemgjorda smycken, grundläggande signaturlager och säsongsbetonade, är det dags att börja marknadsföra den. Det första steget för att annonsera ett eget litet företag och dina produkter är att ha ditt visitkort. Det låter grundläggande och enkelt, men för en näringsidkare som vill sälja en konstnärlig produkt är utseendet på hans eller hennes visitkort viktigt. En potentiell kund kommer att ha en bra första intryck av dina förmågor som skapare om dina visitkort är konstnärliga och originella.

Tänk inte bara om kunder som vill köpa ett par bitar av dina smycken, du bör övertyga butiksägare också. Nå ut till den rätta målgrupp är avgörande och också den svåraste delen för en ny kreatör som vill expandera sin verksamhet. Inte bara att det är den mest kapitalkrävande delen av verksamheten men också en av de mest tidskrävande. Därför är det bra om det finns någon med erfarenhet som kan avlasta dig så att du kan lägga din energi på det du gör bäst, nämligen vackra smycken. 

Ett viktigt sätt att annonsera och hitta nya kunder är att bära dina hemmagjorda smycken och komma ut på offentliga platser som gallerior, butiker och föräldramöten i skolan. Om dina smycken är vackra, kommer det att dra nyfikenhet, och du kan sälja den. Om du är säker på din produktions förmåga, dvs. om du har möjlighet att göra tillräckligt mängd smycken, kan du gå runt i din stad och ta reda på butiker och konstgallerier som kan vara intresserade av att sälja dina produkter. 

Ett annat sätt att hitta kunder för dina hemgjorda smycken är att erbjuda homeparty. Bjud in alla dina vänner och grannar till ditt hem till ett öppet hus fest, och visa dem dina smycken. Skapa ett rabattsystem, ge bort rabattkuponger och hitta de som är intresserade av att sälja vidare inom sina kretsar. Använd små och billigare delar av dina smycken som priser och belöningar för de människor som bokar visningsfester. 

När ditt företag är i gång, investera lite pengar att hyra en monter på ett hantverks- eller julmässa, det är ett bra sätt att sälja och få nya kunder. Kolla på nätet och i din lokala tidning för att ta reda på när och var hantverkmässor är.

Fotografera dina smycken

Nästa steg är att fotografera dina smycken. Du kommer vilja ha högkvalitativa digitala bilder för din webbplats och marknadsförings material. Smycken kan vara knepigt att fotografera eftersom det tenderar att innehålla blanka delar som reflekterar och bryter ljus. Om du har lite extra pengar att arbeta med, kan det vara mycket fördelaktigt att låta dina smycken professionellt fotograferas av en katalog fotograf.

Sälja på webben

Naturligtvis finns det en hel del hemsidor som erbjuder tjänster där du kan sälja dina smycken online, tyvärr så är många överflöda med tusentals säljare, med ett sådant medlemsantal är det nästan omöjligt att skilja mellan de äkta hemmagjorda smyckena från vanliga återförsäljare. Om hemsidan är så pass överflödig på medlemmar så måste du spendera mycket tid och pengar på att marknadsföra för att dina smycken ska sticka ut från mängden. Å andra sidan finns det sidor med ett begränsat antal smyckeskapare, ner till ett par hundratal eller tiotal säljare.

Det bästa för dig som säljare är om dessa webbplatser redan är etablerade smyckebutiker på webben, vilket resulterar i fokusmarknadsföring för ditt varumärke och dina smycken, samtidigt som du investerar mindre tid och pengar. Eftersom kundernas första syn på dina egentillverkade smycken kommer vara den beslutsfattande faktorn för köpet, därför innebär en snygg presentation att vara avgörande i slutändan. Detta är det sista steget innan köpet och det spelar ingen roll om du säljer kronprinsessans smycken, dålig presentation kommer i de flesta fall vara lika med ingen försäljning.

En bra presentation är inte svår att uppnå, en snygg och enhetlig serie på bilder som täcker de viktigaste detaljerna på smyckena och en kort, men rik, beskrivning av smycket är vad som behövs. Bilderna bör vara ljusa, bra skärpa och med en kreativ uppsättning. Beskrivningen bör besvara köparnas vanligaste frågor och ska innehålla 80 % säljande text och 20 % informativ text om produkten.

Beställning

Förutom marknadsföring och presentation, kommer betalningsalternativ och delningsalternativ att höja kundernas köpupplevelse och hjälpa dig att marknadsföra dina produkter till deras familj och vänner. De kundalternativ som finns bör vara liknande dem som finns i en typisk webbshop. Såsom val av betalningssätt (VISA, PayPal och banköverföring) och leveransvillkor som kan hjälpa dig att sälja dina produkter till en internationell publik.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo