Sälj dina smycken till butiker och gallerier

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Om du har gjort handgjorda smycken under en längre tid, kanske har du funderat på att starta eget företag inom smyckedesign. Ett av de bästa sätten att testa marknaden för dina smycken är att sälja dina smycken till modebutiker och gallerier i ditt område.

Info

Närma sig en butik eller galleri för första gången med dina smyckemönster kan vara lite skrämmande eftersom det finns alltid potential för avslag. Det är viktigt att se detta i rätt perspektiv, eftersom ingen smyckedesign, oavsett hur vacker den blir - är rätt för varje marknad.

Undersökning

För att minska risken för avstötning när man närmar sig en boutique, är det viktigt att du gör din undersökning först för att se till att dina handgjorda smycken verkar vara rätt passform för butiken. Ditt första steg bör vara att besöka butiken som kund. Titta runt i butiken och gör en mental anteckning om vilka typer av mode och smycken de bär. Anteckna prisklasser, hur smycken visas och hur mycket vikt läggs vid smyckeexponering.

Är dina smycken av en liknande stil och i samma prisklass?

Om du designar sterling silver smycken objekt med halvädelstenar, dina smycken förmodligen inte kommer att sälja bra i en butik som betonar lägre smyckepriser. Varje butik har en tendens att locka en viss typ av kund som har särskilda behov och smaker. Se till att dina smycken är i linje med vad den butiks kund vill köpa. 

När säljaren närmar sig avslöjar inte att du är en smyckesdesigner på denna punkt. Du är i butiken anonymt för att göra din forskning. Om du känner att butiken skulle kunna vara en lämplig marknad för dina smycken, ta ett visitkort från butiken med dig så du har deras kontaktuppgifter.

Kontakta butiksägaren

När du har identifierat en grupp av butiker som kan vara en bra marknad för dina smycken, kan du börja processen med att kontakta butiksägare. Välj ditt första visitkort och ge butiken ett samtal. Artigt be om att få tala med ägaren. Låt denne veta att du är en etablerad smyckedesigner och vill ställa in ett möte för att visa upp din senaste kollektion. I en eller två meningar, förklara varför du tror att dina smycken skulle vara en bra passform för deras butik. Om de säger att de inte är intresserade i dagsläget, fråga om du kan kontakta dem vid ett senare tillfälle eller skicka en broschyr. Om ägaren går med på detta, placera butikens visitkort i en speciell fil för att påminna dig om att kontakta ägaren igen om några månader eller skicka dem en broschyr.

Besöket

Nu vill du förbereda sig för stora mötet. Börja med att välja en representativ grupp av smyckemönster från din samling. Försök att välja några representativa bitar från varje typ av smycken som du gör. Du vill inte överväldiga henne med alltför många alternativ eftersom detta kan skapa obeslutsamhet som minskar dina chanser till en försäljning. Å andra sidan, ju fler olika typer av bitar du tar, desto mer kan du sälja. Viktigt!

Transportera dina handgjorda smycken till butiken på ett professionellt sätt. Du vill inte rulla dina pjäser i en handduk och stoppa dem i en påse. En professionell alternativ skulle vara juvelerare fack som du placerar i en bärväska. Se till att smycken är ordentligt fäst på displayen så att du inte har en tilltrasslad röra när du anländer. Detta gör inte ett bra första intryck.

Också vara säker på att ta med visitkort, en orderbok, kopior av eventuell positiv publicitet eller erkännande du fått, och din portfölj. Kontrollera att du har en prislista utskriven och redo att ta med dig. Generellt använder boutique återförsäljare en tumregel vilket betyder att de dubblar grossistpriset. Ibland butiker med högre renommé kommer att markera upp 2 ½ till 3 gånger grossistpriset. Ha detta i åtanke när du prissätter dina smycken. Du vill att dina priser ska överensstämma med priserna på andra delar i butiken. 

Du är äntligen redo att möta butiksägare!

Glöm inte att se till att du är fint kläd och bär ett av dina bästa handgjorda smycken, naturligtvis. Dina smycken är noggrant utvalda och arrangerade i en professionell smyckeväska tillsammans med broschyrer, prislistor, visitkort etc. Se till att du kommer fram i tid. Ägaren kommer att dra slutsatser om din förmåga att producera dina handgjorda smycken i tid om du är sen. Å andra sidan, var inte för tidigt. Ägaren kommer sannolikt bindas upp med kunder och kommer inte att uppskatta det extra trycket att behöva dela sin uppmärksamhet. Var trevlig och försök skapa bra kontakt med ägaren från början.

När du visar dina smycken, ta dig tid att svara på ägarens frågor på ett utmärkande sätt. Försäkra ägaren om att du kommer att vara tillgänglig när dem har frågor eller behöver beställningsnummer. Låt dem veta att du inte kommer att marknadsföra dina handgjorda smycken till butiker i hennes omedelbara närhet. Ge henne den tid hon behöver för att titta på dina smycken utan tryck. Du kan föreslå några idéer om hur du visar dina objekt bäst och hur de hänger ihop med andra varor. Berätta för ägaren vilka av dina artiklar har varit mest populära på utställningar etc. Detta är alla värdefull information till återförsäljaren och stärker ytterligare din professionalism som designer.

Om du får avslag

Om du får avslag, ska du inte ta det personligt. Det finns många skäl varför en butiksägare inte vill köpa från en enskild leverantör. De kan vara överfulla med varor, redan föremål av samma slag, känna sig obekvämt att göra beställning från en ny leverantör, har inte tillräckligt med pengar för beställning etc. Låt dem veta att du återkommer i framtiden för att se om behovet har förändrats.

Var noga med att lämna ett visitkort och uppmuntra återförsäljaren att ringa om dem har några frågor. Efter mötet är det alltid elegant att skicka ett tack-kort om de valde att göra en beställning. Denna lilla gest gör mycket för att främja god vilja hos köparen och kan resultera i en ökad beställning längre fram. 

Förhoppningsvis lyckas du etablera en relation med butik eller galleri ägare och kommer att kunna sälja dina smyckelinjer löpande och framgångsrikt. Om inte, ordna ett möte med några fler butiker i ditt område. Kom ihåg att det kan ta tid att etablera din marknad, men när du gör det - belöningen att kunna tjäna pengar på något du gillar kommer att göra det hela värt.

Tips

Din personlighet kan spela en viktig roll i huruvida dina smycken accepteras i vissa gallerier. Gallerister verkar inte uppskatta påträngande smyckedesigners och de som försöker för hårt att "sälja" sina produkter. En artig uppträdande och goda seder går långt mot att visa att du är professionell och kan öka dina chanser att få godkännande om du har en bra produkt. 

De flesta gallerister letar efter smyckemönster som deras konkurrenter inte har. Även om det kanske inte är praktiskt för dig att ge dem "exklusiva rättigheter" till dina mönster, skulle vara lämpligt att inte sälja till deras konkurrent nere på gatan.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg