Konstagentur

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Stora besparingar inom staten, landstingen och kommunerna har gjort att jobben för många kulturarbetare har gått upp i rök. Skolorna köper färre teater och musik föreställningar och byggkrisen minskar efterfrågan på kreativa konstutsmyckningar. Man kan inte längre räkna med gamla uppdragsgivare.

För de flesta skådespelare, dansare, målare och musiker finns det nästan inga fasta jobb utan bara tillfälliga uppdrag. Konkurrensen är oerhört hård och endast de kända och etablerade kan räkna med arbete. Behovet av marknadsföring av konstnärer är stort.

Info

Så gör du

Starta en konstagentur och förmedla konstnärliga tjänster och produkter till tänkbara kunder. Din uppgift är att hitta nya arbetsgivare bland företag och organisationer som vill profilera sig med kultur så erbjud dem kulturkompetens.

Hyr ut konstnärer till olika projekt eller uppdrag, det kan vara allt från ett uppträdande på personalfesten och utsmyckning av lokaler till utformning av företagslogotyper eller att göra företagens trista datorer lite vackrare genom att låta konstnärer handmåla dem och förvandla dem till färgsprakande konstverk. De som tröttnat på sin gamla image kan du även erbjuda en ny logotyp och annat grafiskt material. Till slut vill företag kanske beställa en speciell målning med något motiv eller miljö från egen verksamhet eller historia. 

I början kan du arbeta 50% med marknadsföring och att hitta uppdrag och 50% med att dra in duktiga konstnärer till din kulturpool. Det kommer inte att vara svårt för de flesta konstnärer behärskar sitt hantverk men har begränsad förmåga att marknadsföra sig själva och det gör du åt dem.

Marknaden

Framtidens arbetsmarknad för konstnärer och mediafolk är näringslivet. Många företag och organisationer börjar nu satsa pengar på att försköna sin arbetsmiljö och använder kultur för att profilera sig på samma sätt som man har gjort med miljö. 

Rikta dig till chefer och direktörer. Visa vad kultur kan ge och hur ett företag eller en organisation kan gå tillväga för att ta kontakt med aktuella konstnärer. Presentera dina konstnärer och deras prestationer. Ta fram goda exempel på hur kultur påverkar företag och anställda. 

Bearbeta marknaden för kulturutövare med hjälp av en broschyr. Åk runt med den eller skicka den till möjliga uppdragsgivare. Du tar i din tur procent som kan variera något beroende på uppdraget som skall utföras och omfattning av service som dina medlemmar skall få av dig.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg