Starta ett broderiföretag

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Syftet med broderi är rent dekorativt; man vill göra tyget vackrare. Andra dekorativa föremål som pärlor, läder, filt eller plastmaterial som paljetter kan också användas.

Details

Broderi innebär applicering av grafiska mönster för bärbara produkter och tyger med hjälp av en speciell symaskin med flera spolar och nålar för varje trådfärg. Kommersiella maskiner drivs av datorer med särskilda broderiprogram som styr maskinerna när man broderar mönster, och kräver en del skicklighet för att upprätta, driva och underhålla.

Maskinbroderi utgör idag stor del av den kommersiella textilindustrin och till exempel företags logotyper återfinns på många plagg i form av broderier. Men det finns även många hembroderimaskiner på marknader som har bredda användarmöjligheter och hastighet och utseende som en proffsmodell.

Har du god kunskap om produktion i brodyr och kännedom om hur denna nischade marknad fungerar kan du starta egen brodyrverksamhet med god lönsamhet.
Broderiverksamhet kan startas från ett extra rum i ditt hem, eller i en lokal utanför ditt hem utan behov av ett skyltfönster.

Lär dig brodera

För att driva ett broderiföretag, måste du veta hur man broderar på kläder, filtar, kuddar och andra hushållsartiklar. Det finns broderikurser på många ställen. Ofta erbjuds klasser på lokala utbildningscentra i din ort eller inom lokala sy-föreningar. Dessutom kan du ibland hitta utbildning genom att kontakta återförsäljare av broderimaskiner som ibland sätter ihop olika klasser i hopp om att deltagarna kommer sedan köpa en broderimaskin från dem.

Innan du börjar

Förbered en arbetsplats i ditt hem, eller hyr ett skyltfönster eller byggnad för ditt broderiföretag. Utrymmet ska ha tillräcklig storlek för din utrustning, och tillgång till el och luftkonditionering. Broderimaskiner kan vara känsliga för fukt och temperatur, och kommer att kräva en viss temperatur i lokalen. 

Planera inköp av din utrustning och inventarier. Du behöver en broderimaskin, design mjukvara, tråd, små verktyg och tillbehör som nålar och hjulringar och en inventering av handdukar, t-shirts, jackor eller andra typer av objekt som du kanske broderar. Dessutom är det viktigt att tänka på andra saker du kan behöva som saxar, ramar, bandmått och klädhängare för dina plagg. 

Innan du satsar pengar, spendera tid noggrant planera din satsning och se till att du har en tillräckligt stor potentiell marknad och kan sälja tillräckligt mycket för att driva en lönsam verksamhet i ditt område. Undersök dina konkurrenter och bestäm var luckorna på marknaden är. Det kan finnas stora broderifabriker som serverar ett brett utbud av dina potentiella kunder, som ger utrymme för dig att göra små, anpassade projekt för skolor eller företag.

Eller du kanske upptäcker att små, anpassade butiker är vanliga i ditt område, men ingen kan ta på stora jobb för företagskunder. Lokala broderier kan fokusera på enkla, återkommande mönster, medan du kan satsa på en konst profil eller annan nisch för att skapa vackra och originella brodyrer.

Köp nödvändig utrustning

Det viktigaste du behöver köpa är naturligtvis en broderimaskin, och dessa kostar väldigt olika beroende på märke du köper och om du köper ny eller begagnad. Vissa symaskin-modeller har också broderi komponenter som gör att du kan brodera med dem. Men du kommer troligen vilja köpa en riktig broderimaskin eftersom dem är snabbare och ger fler alternativ. 

Dagens broderimaskiner kommer med en mängd olika alternativ för programvara, från paket som hjälper dig att skapa grundläggande broderier till dem som gör mer komplexa mönster. Dessa prydnadssömmar kan utgöra komplicerade eller enklare mönster, som bokstäver, blommor eller annat.

Det är viktigt att välja en broderimaskin som kan växa med ditt företag. Leta efter en maskin som har möjlighet att uppgradera sin programvara som ditt företag växer och teknik förändras. Du kommer också att behöva utbildning i den utrustning du köper, varav en del kommer med utrustningen. Du kan behöva köpa mer utbildning beroende på förfining av maskinen och din nuvarande kompetensnivå. 

Försök att driva verksamhet i liten skala utan stora investeringar tills du har ett kontrakt för arbete i handen eller har etablerat en detaljhandel plats där du eller någon annan företagare kan sälja dina broderade varor.

Marknadsföring

Det broderas på allt mellan himmel och jord, allt från vardagskläder som jeans och jackor till arbetskläder och hemtextil. När du har fått allt du behöver, kan du börja sprida ordet om de tjänster du erbjuder. Använda vänner och bekanta kan vara en bra början för att få första kunder, medan gula sidorna eller annonser på nätet kan hjälpa dig nå andra kunder som söker efter broderi tjänster. 

En professionell webbplats är en självklarhet. Ett annat bra sätt att marknadsföra dina produkter är att arrangera försäljning runt specifika säsonger. Till exempel när tiden riktar sig mot vinter, satsa på broderade mössor och tröjor. Du kan också dra nytta av semester säsonger och lansera broderade t-shirt med lokal anknytning. 

Konfigurera broderiprover för att visa potentiella kunder. Skaffa så mycket kunskap du kan och erbjud kunderna nya broderier från senaste trender. Beställningar av profilkläder, väskor, handdukar, kepsar, mössor, presentartiklar med mera kan göras med hjälp av en katalog, som du tar fram för företagskunder. 

För att locka nya kunder, kan du erbjuda snabb produktion med fast leveranstid och personlig kundservice. Du kan också erbjuda konstverk och design service i samråd med en grafisk byrå eller lokala konstnärer. Om du själv tillverkar dina mönsterkort (brodyrprogram) kan du ta fram prover för kundens godkännande och därmed garantera att kunden blir nöjd med slutprodukten.

Expandera

När ditt företag växer, överväga att utvidga både produktion av varor och företaget självt. Det kan omfatta flytta från ditt hem till en extern lokal eller butik, eller köpa utrymme i en större butiksfront. När ditt företag växer, växer också kvaliteten på din utrustning. Broderingstekniker och maskiner utvecklas precis som alla andra teknikområden. Håll dig uppdaterad om ny utrustning och programvara för att ligga steget före konkurrenterna.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo