Unika pop up-kort

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Att starta en korttillverknings business är en spännande framtid, men för att lyckas sälja handgjorda kort är det ett antal saker du behöver göra innan du öppnar dina affärsdörrar (verkliga eller virtuella) till kunder. Perfekt verksamhet för begåvade designer, pappersmagikerna och konstnärerna med intresset för sälj och marknadsföring. Förutom att ha en stark designlinje finns det annat förberedelsearbete som du måste slutföra för att komma på vägen till framgång.

Details

Oavsett om du planerar detta som ett deltidsarbete som kan ge lite extra inkomst eller om det här är en ny karriärväg, kräver varje framgångsrik korttillverkning noggrann planering.

Pop up-kort är roliga och kan göras enkla eller hur komplicerade som helst. Börja helst med att lära grundtekniken och enklare kort, men sedan kan du testa lite klurigare varianter och variera korten i det oändliga.

Kolla filmer från youtube som visar hur du gör olika roliga kort för olika tillfällen. Där finns möjligheten att lära sig av riktiga pop up-experter hur du skapar egna magiska popup-projekt.

Undersöka

Innan du går längre, ta dig tid att undersöka marknaden väl. Titta på handgjorda kort som säljer i butikerna, online-försäljningsställen och överallt, för att se vad som säljer bra, vad säljer inte så bra och vilka typer av kort är för närvarande representerade.

Titta på priser som korten säljs till (kom ihåg att kortföretagaren har sålt kort till tredje part till ett grossistpris, därför är det pris kunden betalar inte den summa som den korttillverkaren tar emot). Bra forskning i början hjälper dig att bestämma hur du positionerar ditt produktsortiment i form av kostnad, typ av kort och reklam. Testa också några enkla pappersprojekt först för att se om din hantverksdisciplin är den som du är intresserad av att utveckla.

Återkoppling

Att få bra feedback på ditt arbete är viktigt. Din familj och vänner kan ha subjektiva åsikter om dina handgjorda kort, de kanske inte vill skada dina känslor genom att ge negativ feedback. Ta dina kort till några lokala företag och be om feedback, gå med på korttillverkningsforum (varav många har medlemmar som kommer att kritisera dina mönster) och be om feedback från så många kortköpande personer som du kan!

Lyssna på feedbacken och se vilken åtgärd du kan ta. Medan kritik av dina egna handgjorda saker kan vara svårt att ta, kom ihåg att den feedback du får är avsedd på ett positivt sätt och hjälper dig att skapa en bättre affär. Den värsta typen av feedback är ingen återkoppling!

Börja designa

När du har avslutat din forskning och fått lite feedback om ditt arbete i allmänhet är det dags att börja förbereda en rad produkter som kommer att utgöra grunden för din första lansering. Du kanske inte kan bestämma sortimentet på detta stadium. Din planering bör innehålla potentiella mönster, tekniker och material som du behöver, vilken marknad behöver de här korten, till exempel vilket tillfälle kommer korten att riktas mot? Du borde skapa prov av några av dessa mönster. Du kan se hur länge de tar för att skapa och identifiera eventuella byggproblem.

Kommersiell tillverkning?

Innan du går längre - är de varor du tänker använda i dina handgjorda kortmönster ok för kommersiell användning? Om du använder gummistämplar, kolla stämpelproducenternas villkor. Om du använder utskrivbara element, till exempel ordkonst eller digitala bilder, se till att dessa också är ok för kommersiell användning (CU). Bilder kan ex. vara skyddade av upphovsrätt.

Planen!

Här börjar du sammanställa allt som du kom fram till hittills och startar planering! Att skapa en detaljerad plan eller affärsplan hjälper dig att skapa en tydlig progressionsväg, samtidigt som den hjälper dig att identifiera eventuella svagheter. Din plan bör innehålla ett antal nyckelelement inklusive att svara på några viktiga frågor:

Din marknad - vem är ditt kort riktat till?

Din marknadsplats - var ska du sälja dina kort? Kommer du sälja dina kort på en av de online- marknadsplatserna för hantverk?

Marknadsmöjligheter - finns det ett marknadsbehov för dina kort? Har du kort som innebär skillnad, till exempel unika mönster eller konstruktion, uppfyller du en nisch?

Konkurrens - vilka är dina konkurrenter, vad gör de som är bättre/sämre än du? Hur jämför du deras priser, mönster, material med dina? Var är deras svagheter?

Pris - vilket prisintervall kommer dina kort att falla inom? Ska du göra en vinst i det prisklass du har identifierat. Har du räknat in din tid, inklusive den tid du behöver för att marknadsföra dina kort?

Tid - kan du säkra den tid som krävs för att göra din verksamhet till en framgång?

Finansiering - lyckligtvis, som en kortmakare som vill sälja sitt arbete, kommer du inte att möta de startkostnader som vissa andra företag står inför. Till exempel är det osannolikt att du behöver extra lokaler eller dyr utrustning. Ändå måste du vara absolut säker på att du kan generera tillräckligt med pengar från ditt företag för att komma på den nivå du behöver och att du har pengar att investera i tillväxten av ditt företag.

Marknadsföring

Arbeta ständigt med att hitta och utveckla intressanta produkter och variera genom att bryta ut säsongsmässigt mot icke-säsongsbundet pappershantverk. En mängd olika teman och speciella tillfällen kan integreras i detta kort - födelsedagar, gratulationer, bröllop, blommor, julmotiv, djur, båtar, bilar, eller något annat objekt.

Skapa nyhetsbrev och ett konto på sociala medier. Presentera rabatter och erbjudanden. När du tar fram idéer för dina pop-up kort försök variera teman så att det finns något för alla. För att kunna ge dina kunder bra service och snabba leveranser är det bra om du har dina kort som man kan se i webbutiken på lager.

Kunder

Att skicka ett pop up kort till någon är ett roligt sätt att överraska på. Pop upp kort är speciella - när man öppnar och stänger kortet ser man hur hantverket, genom dess trådar och konstruktion, vecklar ut sig och bildar ett konstnärligt motiv. Vad sägs om Alla hjärtans dag eller Halloween? Varje tillfälle kan göras mer festligt med ett handgjort pop up-kort.

Andra högtider: Jul, Nyår, Påsk, Mors dag, Fars dag, Dopp, Student, Födelsedag, Bröllop.

Till skillnad mot rutinmässiga gratulationer och hälsningar som sprids via sociala medier gör handgjorda pop up kort att hälsningar blir äkta och personliga. Oavsett vem är mottagaren så blir man alltid glad och förvånad.

Återförsäljare kan du hitta bland blomsterstudier, hantverksbutiker, presentbutiker och leksakshandlare. Personifierade med din signatur eller anpassade med företagslogotyp på matchande taggar blir de här genuina pop up korten perfekta som gratulationer, bröllopsinbjudningar, presenter eller som juldekorationer! Ett kort, en gåva, en prydnad - allt i ett!

Starta ett pappershantverksföretag

En pappersaffärsverksamhet är en av de billigaste konsthantverksstarterna. Grundläggande startmaterial och verktyg är billiga och lätta att hitta. Pappershandverktyg och tillbehör innehåller bl.a. olika typer av papperstyper, färgämnen och lim, skärverktyg och tryckverktyg.

Utforska olika typer av papper. Precis som någon annan konst eller hantverk är det viktigt att du väljer rätt råmaterial för jobbet. Lär dig om pappersverktyg och tillbehör. Du behöver kartonger i olika färger som passar ihop, skalpell, sax, lim, klistermärken, stämpeldyna, pennor mm.

Tänk bara på att de billigare hobbyverktygen bara är användbara för nybörjare som vill lära sig grunderna om en färdighet. För att tjäna pengar i ett pappersföretag behöver du arbeta bara med det bästa kvalitet och investera i professionell utrustning.

Konstworkshop för barn

Du kan också utveckla din verksamhet och erbjuda workshops i pop up kort tillverkning för barn. Först genomgång av tekniker, och sedan väljer man en teknik att jobba med för att göra sitt eget kort, med hjälp och handledning av dig. För att lättare komma igång kan du ge förslag på teman men det går också bra att göra något kopplat till fritidsintresse eller favoritämne i skolan.

Många barn idag, i den digitala vardagen, har aldrig fått ett brev eller skickat ett kort. Det här är en skapande workshop för till exempel skolor och bibliotek, främst mellanstadiet.

I workshopen får du lära barn göra pop up och bemästra magin i att få ett platt papper att växa till ett överraskande scenario. Du visar grunderna och lär ut de mest använda grundteknikerna i pop up. Eleverna jobbar med tjockt papper, collage, sax, lim, falsben, linjaler, målar och ritar. Du har med dig pop up-kort och extra material att titta på och inspireras av!

Du kan även utforma workshops om din grupp har ett speciellt önskemål kopplat till ett tema t.ex djuren eller idrott.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo