Bröllopsfotografen

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

En bröllopsdag bör vara perfekt planerat för att förvandla den till en mycket efterlängtad upplevelse och en dag som minns och delas av par för resten av livet. Detta är orsaken till att många människor satsar på extern bröllopfotografering. Människor som har talang och passion för fotografi kan starta denna typ av verksamhet!

Info

Vilken utrustning kommer att behövas?

Många fotografer använder digitala kameror för allt sitt arbete. Andra kommer använda fortfarande traditionellt film. Avgöra vilken typ av kamera du vill använda kommer från din egen personliga smak och det kan sluta upp att vara en avgörande faktor för många av dina kunder. En sak som är etablerad är dock att alla professionella fotografer kommer att använda en professionell kvalitetskamera.

Räkna med att investera i en utrustning som kan kosta en del. Om du väljer att arbeta med film i stället för digitala bilder, bör du ha ett eget mörkt rum. Anlita andra som inte är helt proffs att utveckla dina bilder rekommenderas inte. Dina kunder kommer att vilja veta att du hanterar deras bilder själv och när du tar hand om de foton du tog, kommer du att få en bättre känsla för detaljer.

Hur funkar det?

Som bröllopsfotograf kommer du med din kamera att fånga de känslor brudparet kände på sin bröllopsdag! Bröllopsbilder kommer att vara en av de mest älskade minnessaker för en bröllopsfest och många par kommer att se till att de anställer en duktig bröllopsfotograf som kommer att kunna ge dem med perfekta bilder. Som proffs bör du vara skicklig på att fånga hela bröllopsceremonin och viktiga stunder - varje tår, varje leende, varje kyss!

Bröllop planerarna brukar börja söka efter en professionell filmare fyra till sex månader innan bröllopet, eller om man ska gifta under högsäsong minst ett år innan. Du bör träffa organisatörer eller brudparet personligen innan ett slutgiltigt beslut fattas och visa dina demospelningar för att avgöra om de har den stil dina klienter söker. Bröllopsfotograf är allmänt erkänt ett mycket kompetent jobb - inte bara i termer av att ta fotografier, men hanterar alla typer av människor på ett proffsigt sätt.

Och bröllop fotografering brukar vara säsong arbete. Maj till september är den mest trafikerade tiden - står för 80-90% av arbetet - medan resten av året är relativt tyst. 

Om du har kompetens som fotograf, bör du kunna hitta arbete i en rad olika områden. Många bröllop fotografer måste komplettera sina primära inkomster med extra arbete som passbilder och porträtt fotografering, speciellt under de lugnare vintermånaderna. Några breddar även till andra linjer, till exempel PR-arbetet, kommersiella och industriella fotografering. De mixar och matchar vad som är tillgängligt för hela året.

Marknadsföring

För att din bröllopsfotografering verksamhet ska vara framgångsrik, bör du marknadsföra ditt företag. Eftersom det inte finns några regler för marknadsföring av sådan verksamhet, finns det massor av strategier du kan använda för att marknadsföra dina tjänster för par. Fotoföretagare kan lägga sina kontaktuppgifter på webbplatser, till exempel telefonnummer, blogg information och ett urval av sina fotografier och bröllopreferenser.

Om du vill starta ett företag som bröllopsfotograf, se till att du har ett stort utbud av arbeten som du kan uppvisa. Mycket få människor är villiga att anställa en fotograf som inte har ett etablerat arbete. Om du har en portfölj som du kan visa intresserade kunder, kan du bevisa att du har en fotograf öga. Detta är ännu inte tillräckligt för många människor, så du kanske vill erbjuda dina tjänster gratis på några bröllop. Genom att satsa din tid och låta paret betala bara för kostnaden för bilder, kan du leverera fina minnen från bröllopet och etablera dig själv som en begåvad fotograf.

Senare, när paret ser de prydliga bilder som du producerade, kommer de rekommendera ditt namn till andra som är intresserade. Alternativt kan du hyra en liten butik med en display och en liten studio, priserna varierar beroende på var du befinner dig. Men naturligtvis kommer en butik att ge dig en högre offentlig profil och du kanske inte behöver spendera så mycket på marknadsföring av ditt företag.

Delta på bröllop arrangemang och events

Det finns massor av marknadsförings möjligheter på bröllop konferenser, mässor och andra bröllop evenemang. Ställ upp ett bord för att marknadsföra dina tjänster. Glöm inte att ta med visitkort och prover av dina foton. Genom att delta i dessa händelser, har du chansen att träffa personer som förmodligen behöver dina tjänster. De kan också hjälpa dig att hitta andra kunder genom att hänvisa dina tjänster till dem. Du kan också söka på nätet för lokala bröllop evenemang. Som du får information om platsen omedelbart kontakta arrangörerna för att se om de kan vara intresserade av dina tjänster.

Skapa en webbplats

Liksom andra företag, är en webbplats också mycket viktig för bröllop fotografer. Numera, bl.a. på grund av mobil teknik, många par föredrar att leta efter bröllop fotografer online. Så, om du inte har en hemsida för ditt företag kan du förlora viktiga kontakter med kunder. Att skapa en webbplats kan vara ganska svårt för dem som inte har tillräckligt med kunskap om datorer. Om du inte har aning om grafisk webbdesign, kan du leta efter en designer för att hjälpa dig att skapa din webbplats.

Se till att din webbplats innehåller fullständig information, t.ex. dina tjänster och dina kontaktuppgifter. Förutom detta bör du se till att du har snygg och organiserad grafisk design, eftersom det också återspeglar dina tjänster. Användningen av marknadsföring via sökmotorer är att fastställa de sökord som kunderna använder för att hitta ditt företag inom bröllopsfotografering. Skapa sedan en annons som berättar om värdet av dina tjänster.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg