Rådgivning vid köp av småföretag
Key Info:

Att köpa ett befintligt företag har många fördelar. Faktum är att många gånger är det billigare att ta över befintlig verksamhet än att lansera en start. Verksamheten är "igång" redan och det är sannolikt att det finns en befintlig kundbas.
Under de närmaste åren kommer ett stort antal småföretag att vara till salu. En stor marknad öppnas också nu när 40-talister går i pension. Trots olika färdiga modeller, traditionella värderingsmetoder är så generella att det är omöjligt att kalla dem som säkra.
Info
I praktiken är det svårt att använda andra liknande verksamheter som en realistisk barometer eftersom inga två företag är de samma. Beslutet att köpa ett företag är ett mycket viktigt, för ett sådant förvärv nästan oundvikligen medför betydande förändringar i köparens ekonomiska situation och privatliv. Sådana köp då inte bör göras före första grundligt utreda alla aspekter av verksamheten i fråga och de effekter som ägandet i företaget sannolikt skulle ha på köparens personliga och professionella liv.
Du som har ekonomisk eller juridisk utbildning kan tjäna pengar på att specialisera dig som rådgivare till personer som är intresserade av att köpa ett mindre bolag.
Så gör du
Det första steget en köpare måste ta för att bedöma ett företag för försäljning är att se över dess historia och hur den fungerat. Det är viktigt att lära sig hur verksamheten startade, vilka förändringar har skett och hur företagets skick kan ha ändrats sedan starten. En köpare bör förstå företagets metoder för att förvärva och tjäna dess kunder och hur försäljning, marknadsföring, ekonomi och verksamhet samverkar. Nyckeltal i bolagets resultat- och balansräkningar kan användas för att räkna viktiga nyckeltal som kan ge insikter i bolagets skattemässiga välbefinnande.
Men hur många företags köpare som behärskar detta?
Som rådgivare står du på köparens sida och bistår med hjälp och stöd som de behöver för att göra en bra affär. För att göra en företagsutredning och fungera som rådgivare ska du vara tvungen att samla in all information och göra en grundlig granskning av dess verksamhet, dess nuvarande status, konkurrensen i respektive branschen eller området och dess framtida potential. Dessutom ska du kontrollera vad företaget gjorde i det förflutna som resulterat i den aktuella statusen för verksamheten.
Marknadsföring
När du har startat din konsultverksamhet, är nästa steg att låta folk veta att du är tillgänglig för dem. Du måste nu hitta någon som vill och kan betala dig för dina expertråd. Din marknadsföring bör fokusera på dig som en expert inom ditt område och lyfta fram det mervärde som du kan ge dina kunder. Du måste ange referenser och låta folk veta att du är professionell med den expertis de behöver.
Nätverk
Det skulle vara bra om kunder knackar på din dörr hela tiden, men det är inte ofta fallet. Du måste gå ut för att leta efter dem. Ju fler kontakter du har, desto större är dina chanser att få kunder för din konsultverksamhet. Du ska aktivt delta i alla nätverk där du kan hitta potentiella kunder: frukost sammankomster, branschorganisations händelser, mässaktiviteter, starta eget evenemang och sociala medier. Ju mer synlig du är, desto större är chansen att ditt namn kommer att ligga på toppen av potentiella kunders huvuden när de letar efter en person med dina kunskaper.
Skaffa referenser
En glad och nöjd kund kan vara ett mycket effektivt verktyg för marknadsföring för din konsultverksamhet. När du har avslutat ditt projekt med kunder, och de är mycket nöjda med ditt resultat, se till att du ber om remisser och rekommendationer! De kommer bara att vara glada att hjälpa till att sprida ordet om hur bra du är och kvaliteten på ditt arbete. Starka ord i munnen från en annan företagare är så mycket mer effektivt än någon annan form av reklam.