Komihåg-service
Key Info:

Att hålla kontakt och underhålla relationer med familjen, kollegor och kunder kräver mer och mer av en redan begränsad tid. Meningen med elektronisk kommunikation är att man ska kunna jobba snabbare och effektivare. Man drunknar i högar av elektronisk post och blir galen på glömda papperslappar i fickorna.
Info
Tendenser
Det finns sådana som planerar dåligt och alltid kommer försent till möten, och få saker är mer irriterande än när någon glömmer ett avtalat möte. Ändå kan det vara lätt hänt. Man tror att man kommer ihåg, men det gör man inte. Hur mycket tid ägnar man inte åt att fundera på vad man skall göra i stället för att göra det.
Allt tar tid, att handla kläder, skriva ett brev, prata i telefon eller boka tid hos tandläkaren. Man hastar från butik till butik och ändå hittar man inte det man vill ha. Tidstjuvarna som telefonen som ständigt ringer eller arbetskompisar som vill samtala gör att man glömmer bort saker som ex. att skicka julklapp till en viktig kund, att gratulera barn eller barnbarn på födelsedagen. Många har dåligt samvete för att familjen ständigt får sitta emellan.
Så fungerar det
Lösningen på problemet är att låta andra ta hand om det man själv inte hinner med. Öppna en ”komihåg service” för alla människor som har stressiga jobb, begränsad tid och har lätt att glömma.
Kunderna abonnerar på dina tjänster. När det aktuella datumet kommer ringer du helt enkelt abonnenten och påminner om det kommande datumet. Påminnelsen kommer ungefär en vecka innan det aktuella datumet inträffar så att man hinner beställa present eller annat. Samtidigt presenterar du ett eller några förslag om lämpliga presenter eller andra åtgärder beroende på vilken händelse det gäller.
Komma i gång
Skaffa ett dataprogram som hjälper dig att hålla reda på dina kontakter. För varje person som är registrerad i ditt register lägger du upp ett kontaktkort där du samlar all information du behöver: adresser, namn, historik, personprofiler, vilka högtider som skall påminnas om och vem som skall påminnas. Du själv anpassar uppgifterna efter den information som du har fått från kunden. De planerade aktiviteterna och påminnelsedatum sammanställs i en kalender.