Kundvård konsult

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Tidigare under högkonjunkturer fokuserades intresset på att kapa åt sig nya marknadsandelar. Idag när nya företag dagligen tillkommer med tusentals nya produkter, hårdnar konkurrensen och det handlar mer om att behålla de kunder man redan har.

Details

Kunderna har nästan alltid fler alternativ inom räckhåll och kan byta produkter och affärer från den ena dagen till den andra. Utbudet är enormt och man kan inte längre konkurrera bara med sortiment och pris. Kunderna vill trivas, bli trevligt bemötta och gärna då och då överraskade. De måste få positiva upplevelser från företagens sida för att komma tillbaka en gång till. Det är mycket billigare att behålla en gammal kund än att hela tiden jaga nya. Att inte ta hand om sina kunder och stänga in sig kan vara livsfarligt för företag.

Bakgrund

Tankarna om kundens betydelse och vad som är viktigt för att få nöjda kunder är ofta lågt värderat inom många företag. Arbetsmarknaden har blivit rörlig och folk alltmer oroliga för sina jobb. Det är naturligt att anställda som hela tiden är rädda för att förlora jobbet har svårt att ta till sig nya kunskaper och inte heller kan de ge någon bra service till kunderna. All energi går åt till att hålla den egna oron borta.

Många chefer har en uppfattning om att kundservicen inte är den bästa men lyckas ändå inte ta tag i problemet. Det resulterar ofta i kunder som sprider dåliga rykten till vänner och bekanta om den miserabla service de fått. I värsta fall försvinner kunderna för evigt.

Så gör du

Om du har kunskap om kundvård, vet vad det är som gör en kund glad och hur man motiverar kunden att köpa en vara, starta en rådgivningsverksamhet för de andra som inte har kundvård som sin specialitet. Hjälp de chefer som inte har en plan för kundvård att introducera nya metoder och att hantera de viktigaste frågorna kring kundservice.

Att vårda kunder kan betyda allt från att erbjuda kunderna ett häfte fyllt av festligheter, evenemang och attraktioner till att introducera medlemsförmåner genom olika rabatter och extra erbjudanden. Man kan även skicka en julgåva till de trogna kunderna eller ordna ett biobesök. Det handlar om inlevelse och fantasi. En bra kundvård betyder faktiskt inga stora hemligheter, det gäller bara att hitta ett lämpligt sätt att bli uppmärksam och omtänksam mot kunderna.

Företagen tjänar inga direkta pengar på sina förmånskort och kundklubbar men genom dem håller de kontakt med kunderna och påminner dem om att företaget finns, och i alla företag är lönsamheten i första hand beroende av långsiktiga kundrelationer. För att kunna jobba effektivt bör du kartlägga den gamla processen i företaget och skaffa ett kundregister som du kan utgå ifrån. Ett välvårdat kundregister med aktuella uppgifter om kunderna är en viktig faktor för företagens långsiktiga planer. Först när du vet vilka kunderna är kan du hitta metoder att ta hand om dem på ett personligt sätt.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo