Dessert bil

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Alla har hört talas om glassbilen, mobila frisörer, mobila gatukök m.m. Mobila måltider och tjänster som finns och utförs på olika ställen är inget nytt. Men, hur många gånger har man köpt en färsk kanelbulle på gatan? Svaret - inte så ofta. 

När man går till arbetet eller skolan vill man kunna slinka in och inhandla lite gott fika eller ett gott fikabröd utan att gå långt.

Info

De lokala fikbagerierna öppnar oftast inte förrän 9-10 på morgonen. Att få ett nybakat bröd eller kanelbulle tidigt på morgonen utanför på gatan eller vid dörren vore det mest ultimata vid frukosten eller till morgonfikat på jobbet. Ett mobilt bageri som finns där ute eller kommer på bestämda tider och platser eller efter beställning vore helt suveränt. 

Är du en brödälskare och en njutare av fikabröd? Kan du göra grymma handgjorda desserter? Bli en pionjär inom mobil konfektyr försäljning! Demokratisera dessert och sälj godis till folk på gatan. Skaffa en lämplig dessert bil och leverera bakat fikabröd och konfekt vid olika platser och tillfällen. Satsa på rätt marknadsföring och du kommer att lyckas!

Så gör du

Att sälja konfekt från en lastbil har sina fördelar. Mer utrymme än en vagn, och lägre omkostnader än ett skyltfönster. Det kostar visst att köpa och anpassa en lastbil men fortfarande satsar du förmodligen ungefär hälften jämfört med vad du skulle betala för ett skyltfönster i ett bra läge. Du kan sälja kakor och andra bakverk till kunder på stadens gator och i kringliggande stadsdelar. 

Köp och anpassa en lastbil som du hittar exempelvis på nätet. Fyll lådor av nybakade favoritkakor och godsaker. Favorit läckerheter på din lastbil kan innehålla olika godsaker ex. brownies, chokladkakor, sockerkakor, wienerbröd och en roterande lista över specialerbjudanden. Alla godbitar skulle kunna komma från ditt eget – eller från det lokala bageriet och helst, så mycket som möjligt, bakade av naturliga ingredienser. Godis som går att äta med händerna eller med en plastsked. 

Du kommer att besöka olika stadsdelar under varje vecka. Kunderna kollar på nätet för att se på din hemsida efter den aktuella schema och rutt. Du kan också finnas vid olika händelser och evenemang. Förutom standardprodukter och favoritrecept, satsa på en daglig variation av bakverk gjorda med kvalitet, hälsosamma ingredienser. Säsong, semester och kundinspirerade skapelser. Eller för speciella tillfällen, både stora och små. På Alla hjärtans dag kan du exempelvis erbjuda massor av hjärtformade socker och choklad kakor.

Marknadsföring

Om möjligheterna är bra här, då är konkurrensen också ganska hård. Alla säljer kakor och bullar idag, från lokala livsmedelbutiken till pressbyrån. Du måste hitta din egen nisch för att lyckas. Använd det som skiljer dig från konkurrenterna -spela på nostalgi och nyhet av lastbilen. Baserat på din erfarenhet, med lite fantasi och lite uppfinningsrikedom kan du också kunna förvandla din mormors bäst bevarade hemlighet till ett framgångsrikt försäljningsargument. 

Parkera din konfektyr på hjul/fordonet strategiskt utanför ett studentcampus eller industriområde. Leta efter folk som har något att fira -en ny ankomst, ett dop eller en födelsedag. Berätta att de nu kan beställa från dig ett utbud av skräddarsydda firandekakor, muffins och annat gott och få allt levererat på plats.

Fixa en hemsida där kunderna har möjlighet att välja sina kakor och leveransdatum. Se till att du kör en dekorerad bil som drar uppmärksamhet.

Skapa konversation med kunderna

En nackdel med en mobil verksamhet är att konsumenterna kanske inte alltid vet var du finns, så en vanlig kundbas kan vara svårt att fastställa. För att alltid vara lätt att hitta och lätt att nå, vänd dig till sociala nätverkssajter. Om människor förväntar sig att du ska vara någonstans och du inte är, förlorar du god vilja hos dina kunder. Sociala sajter tillåter dig att omedelbart uppdatera kunder med var du är och vart du ska. 

Använd också sociala medier som ett marknadsföringsverktyg. När det finns ett uppehåll, eller om det regnar och gatorna är tommare än vanligt, han kan du lämna ett specialerbjudande på din nuvarande plats. Använd det unika i din verksamhet. Om du har en spännande ny smak som du vill att folk ska testa twittra om det och få folk glada. 

Få din hemsida fungera som en samhällsbyggare, tillhandahålla öppna forum för kunderna att diskutera sina erfarenheter med bageriet, ta reda på deras favoritbakelser. Skapa en känsla av gemenskap och medlemskap, även utan en riktig butiksplats.

Tillstånd

Om verksamheten inte har en fast plats, utan du åker runt till olika platser och säljer livsmedel, anses du ha en mobil livsmedelsanläggning. Som livsmedelsföretagaren har du ansvaret för att livsmedlen är säkra, rätt märkta och att de kan spåras framåt och bakåt i hanteringen. Tillstånd behövs också för tillfällig försäljning av livsmedel på exempelvis gator eller marknader och festivaler.

Innan du startar din verksamhet se till att du skaffar tillstånd och att ditt mobila företag uppfyller alla relevanta krav i lagstiftningen. Mer information hittar du på Livsmedelsverkets webbplats. Anmälan ska också göras i den kommun där verksamheten huvudsakligen kommer att bedrivas.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg