Den mobila matbilen

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Om du är ute efter att starta ett eget företag inom matservering - och du inte vill skaffa en fast butik - så kanske du överväger att starta en mobil matverksamhet.
Ta dina recept på väggen och ge maten där konsumenterna finns! Även när man inte har en massa pengar eller tid, vill man fortfarande en välsmakande måltid, och mobila livsmedelsföretag är unikt positionerade för att erbjuda det.

Details

Denna typ av mobila livsmedelsföretag har funnits i decennier och är en stor industri. Ägarna förbereder mat i förväg som sedan säljs från en bil eller köper färdig mat som värms upp eller dras från frysen.

Skaffa tillstånd

Ingenting är enkelt i näringslivet som man ibland tror, och du kan inte bara köra en matbil eller inrätta en kundvagn var du vill. Städer har olika krav, inklusive hälsocertifikat, tillstånd för lastbil, och restriktioner ang. parkeringsplatser. Varje stad har sin egen politik, så kontakta din kommun för att få fakta. 

Var beredd på hinder. En del kommuner, till exempel, sätter ett tak för antalet tillstånd som de kommer att utfärda på vissa platser. Om de är maxade, kommer du vara på en lång väntelista eftersom vissa tillstånd gäller i många år. Andra samhällen tillåter inte matvagnar eller lastbilar att parkera i det offentliga rummet, du måste hitta parkering med tillgång till ett trångt område, vilket kan vara en mycket svår uppgift. När du har listat ut hur man får de licenser och tillstånd som du behöver, kommer du bli redo att starta.

Skaffa en lämplig bil

Om du arbetar med en stram budget, kan en matvagn vara det bästa sättet att börja. Du bör kunna hitta en vagn mycket billigare än pengar som krävs för att köpa en livsmedel lastbil. Varför är de så dyra? Myndigheterna har samma regler för matbilar som de gör för restauranger, så din bil kommer att behöva dyr specialutrustning. Om du vill få en bil billigare kan du förmodligen hitta ett fullt beredd begagnad lastbil.

Kontrollera webbsajter för att hitta bra erbjudanden på begagnade lastbilar i ditt område. Innan du satsar på en lastbil eller kundvagn, planera ut exakt vad du behöver för att driva din verksamhet. Om du tänker sälja pizza eller andra varma livsmedel som du behöver för att förbereda sig på plats, behöver du en stor lastbil. Om, å andra sidan, kan du laga mat i förväg i ditt hem eller kommersiellt kök, så du kan bara hålla dina varor varma i en vagn eller mindre lastbil. Eftersom detta kommer att bli den största kostnaden i ditt nya företag, måste du få det rätt. Du vill inte spendera startkapital på en lastbil om du kan sälja lika bra med en kundvagn.

Så fungerar en matbil

En matbil kan bära ett obegränsat antal livsmedel, och i vissa fall, mer sofistikerad utrustning för lagring, servering, matlagning och förberedelse av mat. Traditionella matbilar var kända för att tillhandahålla luncher, typiskt smörgåsar, kebab, tacos, hamburgare och annan standard pris lunch för folkmassan. Många har utökats till att omfatta hälsosammare varianter och vegetariska erbjudanden. De gör stora affärer i företagens parker och platser som har begränsad tillgång till restauranger.

De flesta matbilar fungerar som egna livemedelsföretag, men det finns ett växande antal som är förknippade med befintliga snabbmatställen och restauranger. Större än vagnar, kan lastbilar transportera mer mat och hantera fler beställningar och kunder. Men matbilen behöver mer utrymme för att parkera både när dem säljer och när de vilar. 

I huvudsak finns det två typer av matbilar. En är det mobila matlagningsfordon där livsmedel bereds medan kunderna väntar, förhoppningsvis inte särskilt länge. Den andra är den industriella catering fordonet, som bara säljer färdigförpackade livsmedel. En mobil matlagningsfordon kostar vanligtvis mer än en catering fordon, och båda kostar mer än en livsmedel kundvagn. Till exempel kan en begagnad korvvagn kosta under 10-15 tusen kronor medan en ombyggd matbil skulle normalt kosta mer än 100-150 tusen kronor. En nydesignad matlastbil som eftermonteras med ny utrustning kan kosta dig uppåt en miljon. 

Att följa livsmedels och hälsoregler och förordningar kan också driva upp kostnader. En mindre bil, en begagnad lastbil, eller en lastbil med begränsad utrustning kostar mindre. Därför är det upp till dig att avgöra om du ska laga mat i lastbilen, laga mat någon annanstans och servera från fordonet, eller sälja förberedda och färdigförpackade livsmedel.

Bestäm vad du vill sälja

Redan innan du bestämmer vilken mat du vill sälja, ska du tänka på hur du vill lägga upp ditt företag. Ditt beslut om vad och hur du säljer din mat beror på storleken på det företag du vill starta, dina startpengar, budget och avkastningspotential, ditt engagemang för verksamheten: deltid, heltid, etc., din erfarenhet och ditt demografiska läge. 

Hitta en nisch! Glöm tacos och kalla smörgåsar. Dagens Food trucks serverar gourmetmat, delikatesser från andra länder, hälsokost och godis specialitet som unika muffins och exklusiva praliner. Nyckeln till framgång i denna nya bransch är att hitta din egen nisch och bli topp expert. Vilka livsmedel inte säljs på 100 andra livsmedel lastbilar, vagnar, kiosker eller mobila storkök i ditt område? Gör en del research för att ta reda på vad som redan är täckt i ditt område, och kom sedan med ditt eget skapande.

Planera din meny

Om man tittar på matbilar, trailers, vagnar och kiosker på gatorna och på mobila catering menyer, ser du att nästan allt ätbart kan serveras på gatan. Bestämma vad man ska servera kan vara kul. Men det finns många faktorer att tänka på när det kommer till menyplanering i mobila matvärlden. Här är några:

Vilka livsmedel är populära i din stad, län, stad eller region?
Vilka ingredienser är lätta att få från grossister, marknader eller gårdar i ditt område?
Vilken mat är lätt att transportera till och från ett kommersiellt kök?
Vad kan du förbereda och/eller värma upp utan större svårigheter?
Vilka livsmedel kan kunderna bära lätt runt med dem?
Vilka tider på dagen kommer du att vara öppen för företag? Frukost? Lunch? Middag? Sent på kvällen? Dygnet runt?

Testa din mat. Oavsett om du lagar själv, köper färdiglagad mat eller har en kock som ger dig mat, kommer du behöva testa din mat. Testa med dem du känner. Var inte rädd för en del kritik - bättre att få det från vänner och familj än från livsmedel kritiker och kunder.

Att köpa ingredienser

Som en mobil restaurang, måste du bestämma din potentiella volym och köpa därefter. Du måste alltid planera i förväg för att handla eller ta emot beställningar. Om du är matlagning, göra en detaljerad inköpslista med ingredienser. Om du köper mat från grossister, vet hur mycket du behöver, hur mycket du kan säkert hålla fräsch, och hur mycket du kan sälja innan någon mat går dåligt. Du är bättre att köra slut på mat på en hektisk dag än att sälja något som inte är färsk. 

Bestämma rätt mängd för att köpa är oftast inte enkelt. Var köpa din mat, kan vara en faktor i planeringen av ditt köp, schema och erbjudanden. Vanliga källor är grossist matdistributörer, matproducenter, lokala och regionala leverantörer, greenmarkets och bönder marknader, kooperativ mat och klubbar shoppingområden.

Platser

Dina platser kommer att spela en viktig faktor i din framgång. Dina beslut om var du kan parkera och sälja kommer att bero på flera viktiga faktorer. Först måste du fundera på var du får parkera enligt lag. Nästa, du vill fråga dig själv var i dessa områden kan du hitta de kunder som skulle vilja dina livsmedel och/eller dryck. Tänk på att även om du har hittat den perfekta lunchplats på kartan och du får parkera där, kan du också hitta 10 andra matvagnar och lastbilar som kantar gatorna.

Det kan alltså vara en stor utmaning att hitta bra lägen och synas på gatorna, särskilt i storstäder. Vissa platser att tänka på parkering:

Parker och stränder

Ta reda på om livsmedel bilar får parkera och under vilka tider. Om du har turen att hitta en park utan större konkurrens, få ett tillstånd att parkera där regelbundet. Frukost och lunch ska vara dina primära försäljningstider.

Shoppingområden och gallerior

Du får sällan parkera på en allmän gata intill butikerna. Du kan dock kunna parkera nära parkeringsplatser eller på en intilliggande hörnet till en gallerientré. Gallerior kommer troligen att kräva att du har tillstånd att parkera på deras egendom - fråga i köpcentret.

Populära turistorter

Bra ställen däremot kan konkurrensen vara hård nära välkända sevärdheter. Visst, hittar du matvagnar i närheten av kända platser, men många har etablerat sig i vissa lägen, vilket gör det nästan omöjligt att bryta sig in i deras territorium. I vissa fall kan du behöva betala dyrt för privilegiet att parkera nära främsta turistattraktioner. Du kan också leta efter öppnandet av ett nytt museum, galleri, teater, arena, besökscentret eller var som helst som just har lagts till i listan över måste-se platser i din stad.

Idrottsplatser

Du kan behöva tillstånd för att komma nära en arena eller stadion. Men om det finns parkeringsplatser för biljett innehavare, kan du försöka komma på en gata eller en större väg som leder till eller från anläggningen.

Festivaler och evenemang

Kolla evenemangskalender och ta matbilen till lokala händelser som utomhus konsert och årliga evenemang. Prata med organisatörer om tillstånd. Leasa din plats i god tid eller hitta en plats på en allmän gata som leder till event.

Buss-och tågstationer

Återigen, du måste veta var du kan parkera, så fråga. Också få en uppfattning om vilka timmar kommer att ske mest gångtrafik.

Universitetsområden

Utanför campus, kan offentliga gator vara bra för parkering. Men om det inte är en pendlare skola, kanske du inte har mycket trafik. Att få på campus för ett par timmar om dagen, måste du få tillstånd från skolan, och det kan vara svårt beroende på institutet och dess politik. Om inte annat kanske du kan säkra en plats när det finns stora skolhändelser, såsom fotbollsturneringar eller basket spel.

Lär dig om parkerings regler och förordningar i din stad och hitta de bästa möjliga platserna för din verksamhet. Även när du har hittat ett par ställen som passar dig, håll dig vaken. Parkering regler och bestämmelser samt lokala föreskrifter, ändras ofta, så en bra plats en månad kan vara borta nästa. Observera också att när årstiderna växlar, vissa platser blir mindre lönsamma, exempelvis plats i närheten av stränderna, vilket inte kommer att bli så stor på hösten eller vintern. Så kom upp med andra planer.

Marknadsföring via sociala medier

Några av de mest framgångsrika matentreprenörer är de som använder sig av sociala medier för att få kontakt med sina kunder och skapa rykte. Du kan hålla anhängare informerade om din position via ditt Twitter-flöde, eller använda mindre nischade nätverk för att locka nya kunder. Sociala medier verktyg ger dig en möjlighet att interagera med dina fans och supportrar genom att låta dem rösta om nya menyalternativ, välja färg på din bil innan du målar, eller plocka ditt nästa speciella erbjudande.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo