Fisk på nätet

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

En affärsidé som ska hjälpa yrkesfiskare att nå ut till slutkunderna. Hemligheten är att hoppa över alla mellanhänder, som också bidrar till resurs- och miljöförstörning. Detta koncept ska också kunna bidra till att förbättra lönsamheten för yrkesfiskare.

Details

Nya förmedlingskanaler öppnar nya affärsmöjligheter. Letar du efter en idé som förenar traditionellt hantverk med digital teknik, då har du hamnat rätt. Om man frågar folk var de brukar köpa sin fisk, de flesta kommer att säga i frysdisken i affären. Den fisken kan vara fångad i Nordsjön, men körs sedan i väg och paketeras i Kina. Med en webbplats som kopplar ihop fiskare och konsumenter kan båda parter plus miljön bli vinnare.

Innan du börjar

Starta en fiskbutik på nätet kan vara en lönsam affärsidé för rätt person. Som med all typ av fiske verksamhet kommer det att fungera bäst för kustnära företagare och de med goda kontakter inom branschen.

Du levererar till hela landet, men det bästa sättet att börja sälja fisk är att starta lokalt. Du måste lära dig hur man säljer färska varor till kräsna kunder. Ta kontakt med lokala fiskleverantörer. Lokal försäljning kommer att minimera komplexa delar av verksamheten och ger dig bättre koll på både företag som levererar fisken och leveransprocessen. Använd dina lokala gula sidor för att få en genomgång av alla relevanta fiskeföretagare och gå från dörr till dörr samt presentera konceptet.

Välj vilken typ av fisk du vill sälja. Att hålla och sälja insjöfisk kan vara annorlunda än att sälja saltvattens arter. För att hålla både dina kunder och dina leverantörer lyckliga, ska du se till att du kan fortsätta att sälja fisken fortlöpande. Se till att dina leveranser är stabila.

Var köper du emballage som håller kylan?

Ja dessa förpackningar är inte billiga, kan kosta runt 50 spänn styck. Men kunderna visar sig ändå vill betala detta när det är "special mat". Det är oftast en frigolitlåda limmad i fogarna och byggd efter innehållet. I frigolitlådan ligger även ett par fryspåsar i något gelmaterial samt lappen med vad lådan innehåller. Frigolitlådan ligger i en wellpappkartong.

Så, om du inte vet var man får tag på de där förpackningarna får du fråga budföretag eller beställa en liknande produkt på nätet själv för att se märkning på förpackningen som leder sig till källan.

Så fungerar det

Att erbjuda matleveranser av färska varor via postorder är helt klart något nytt och spännande. Även för andra länder i Europa är det nytt.

Du startar en specialiserad och nischad nätbutik som säljer fisk via nätet. Din e-handel gör det möjligt att med några knapptryck få fisken skickad hela vägen hem till dörren. Du själv varken fångar, lagerhåller eller levererar fisken, du är mellanhand som tar emot beställningar och samarbetar med lokala fiskleverantörer och budföretag. Fiskare fångar och har hand om fisk och de skickas kylförpackade hem till köparens dörr via posten eller ett specialiserat budföretag. I stället för att folk kommer långväga för att handla fisk från lokala fiskhandlare, handlar kunder och beställer direkt i din nätbutik.

Tack vare dagens moderna förpackningsmetoder har du möjlighet att leverera fisk till hela landet. Delikatesserna packas i speciella kylemballage och tack vare deras fryselement säkerställs en temperatur på +4 grader i upp till 8 dagar, alternativt +8 grader upp till tio dagar för att hålla sin kvalitet hela vägen fram till dörren.

Efter att du får stabil kundkrets med hembeställning kan du utöka sortimentet till att omfatta även en rad andra färskvaror som kött, ost eller skaldjur. Hemkörning från leverantörer till kunderna sker kostnadsfritt men det kräver en minsta beställning på ex. 500 kr. Betalning sker vid leveranstillfället.

Marknadsföring

Det är en liten revolution på gång. När du berättar om ditt koncept för ett par fiskeproducenter kanske de börjar dansa av glädje när de inser att man kanske kan slippa grossister som skall ha hela marginalen själv, och dessutom kunna finna nya marknader i t.ex. restauranger med ekologiskt anda. Företagets framgångar ska bygga på kunskap, god service och miljötanket kring produkterna.

Du vill ge fler möjligheten att köpa fisk och delikatesser med hög kvalitet. Folk är miljömedvetna i dag, de vill i alla fall framstå som goda miljökämpar, så det kanske vore en bra idé att skicka med en liten skrift om hur man bäst återvinner frigolit "emballaget", eftersom just frigoemballage inte tillhör vanligheterna för gemene man.

Utnyttja kraften i marknadsföring på nätet och annonsera för människor runt om i landet. Gör din onlinebutik mer än bara en plats för att köpa produkterna. Öka värdet på din webbplats genom att skapa en blogg, med innehåll som är relaterat till de produkter du säljer. Skicka kunderna på din distributionslista en extra erbjudande när du har en försäljning, vill lämna en kupongkod eller om du har fått en ny produkt.

Människor skräms ofta av höga fraktkostnader som debiteras av nätbutiker. Vid en första anblick kan priset på en produkt verka mycket rimligt, men, med dolda fraktavgifterna blir totalpriset ofta mer än den produkt man säljer i traditionella butiker. Om du har råd, erbjuda fri frakt på fiskeprodukter i din webbutik vid en viss beställning. Om detta är något du inte har råd med, ge kunderna kombinerad sändningsrabatt när flera produkter köps.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo