Baka och sälja cupcake

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Den ökade populariteten för små dessertkakor gör en cupcake verksamhet till en möjlig affärsalternativ för dig med baknings färdigheter. De olika sätten att driva ett cupcake-bageri ger dig flexibilitet när det gäller startkostnader, tid och engagemang för dina produkter.

Details

Spendera sin tid för att göra läckra bakelser kanske låter som kul, men att starta och driva ett cupcake företag kan dock vara mer utmanande. Konkurrensen är hård och människor kan vara ganska kräsna konsumenter. Men om du har en talang för att göra läckra godsaker och gillar tanken på att vara entreprenör, att öppna en cupcake shop kan vara en spännande möjlighet för dig. Även om du älskar att dekorera tårtor, kan du använda många av dessa kunskaper för att skapa fantastiska cupcake för alla tillfällen.

Viktigt att komma ihåg med en sådan affärsidé, om du ska baka och sälja själv måste du ha ett kök som är godkänt för detta, glöm inte att räkna in det i planeringen. Hälsomyndigheten är mycket noggranna.

Vad är cupcake?

Man skulle kunna säga att en cupcake är som en liten en portions tårta. Ofta är det en lättare kaka, ungefär samma konsistens som sockerkaka, fylld med en kräm eller bärblandning och den har alltid glasyr. Många gånger är den dekorerad med strössel, glitter, dekorationer i choklad, sockerpasta eller marsipan (eller en kombination av dessa). Toppningen kallas frostning.

En cupcake skall vara söt och är menad att ätas som dessert. De blir mer och mer vanliga på olika tillställningar som till exempel bröllop eller födelsedagsfester. De brukar då serveras som ett alternativ till en större tårta eller ett komplement till en mindre tårta och vanligtvis har då tårtan och cupcakesen samma smaksättning.

Lite förenklat skulle man kunna säga att cupcake är ett muffins med glasyr. Skillnaden mellan muffins och cupcakes är att receptet skiljer sig för att i cupcakes finns det mer socker och ägg enligt regel. Generellt sett är de mindre och luftigare än ett muffins. Anledningen till att de heter cupcakes är att innan det fanns muffinsformar så bakades de i små koppar. Cake in a cup – enkelt och bra. Dessutom äts cupcakes aldrig varma till skillnad från muffins.

Innan du börjar

Utveckla dina recept för att hitta cupcakes som kommer att sälja. Det finns många böcker som beskriver hur man gör kreativa muffins samt några hemsidor som beskriver det på nätet. Spendera lite tid att experimentera med olika smaker för att avgöra vilka recept har rätt kombination av smak och konsistens. Du kanske överväger att ta en bakutbildning eller gå på livsmedelshantering och hygienkurser för att få nya idéer och färdigheter. Om du inte vill baka själv, publicera platsannonser och sök en bagare som är villig att arbeta med dig.

Kontakta Miljöförvaltningens livsmedelsavdelning och kontrollera om eventuella tillstånd fordras. Det är generellt svårt att få tillstånd att göra mat eller baka för försäljning i sitt eget hem om man inte gör det i ett separat kök. Det är skillnad mellan hobbybagare och företagsverksamhet dvs. endast bakade varor som tillverkats i ett kommersiellt kök kan säljas, i vilket fall du behöver hyra eller låna ett kök. 

Lokala kyrkor, skolor och restauranger kan låta dig hyra tider i deras kök. Alternativt kan du försöka bygga om ditt kök och skaffa arbetsutrymme på det sättet. Du får inte ha företagets varor i din egen kyl och måste ha separat kök för din verksamhet.

Skriv din affärsplan. Det kommer att hålla dig på rätt spår och fokuserad. Din plan bör bl.a. innehålla hur du ska marknadsföra ditt företag, vilken typ av vinst som du förväntar dig att göra, vilka dina konkurrenter är och vilken typ av kostnader som du kommer att stöta på.

Planera kostnader för inköp av utrustning och tillbehören. Du behöver en högkvalitativ varmluftsugn, rack och bakplåtar, blandare, arbetsbord, handfat, dekorationsverktyg, kastruller, bestick och förpackningsmaterial.

Räkna ut dina kostnader per cupcake. Gör sedan en kalkyl på hur många du tror att du kommer att kunna sälja och vilka marginaler blir det. Planera smaker som byts efter säsong. Har du butik som ska vara öppet sju dagar i veckan tänk att det blir en hel del tid framför ugnarna för att ständigt fylla på med färska cupcakes.

Du kommer också att behöva överväga sådana saker som en minsta beställning eller om du kommer att tillåta människor att beställa mindre mängder av ett större utbud av muffins, till exempel 3 cupcakes vardera av 10 olika stilar, för totalt cirka 30 cupcakes.

Välj en plats

Du kanske kan baka och sälja dina muffins direkt från hemmet. Många människor har nått framgång genom att driva ett virtuellt företag, vilket eliminerar kostnaden för att hyra en butik. Du slipper då trycket att sälja en viss mängd cupcakes bara för att betala butikshyra och ev. anställda. Men, var medveten om reglerna kring kök som används för kommersiella ändamål. Om du har mer startpengar, då kanske du överväger satsa på en kommersiell plats, då får du mer utrymme och möjlighet att producera och visa upp fler muffins än du kan i ditt hem.

Hitta din nisch

Cupcake är en small nisch inom bakningsområdet. För att öppna och driva en framgångsrik cupcake företag, måste du skilja dina produkter och tjänster från konkurrenter. Att starta exempelvis en cupcake skola kan vara ett bra sätt att skilja ditt cupcake företag från andra. Genom att erbjuda cupcake lektioner till kunder och marknadsföra dem som en rolig aktivitet för barnens födelsedagskalas eller andra festliga arrangemang, ger du kunderna en spännande upplevelse som kommer att hålla dem komma tillbaka för mer.

Hitta en passande lokal och ge dina elever alla ingredienser, glasyr, gel, strössel och söta dekorationer att arbeta med. För jul eller till exempel Halloween, satsa på cupcake tema dekorationer. Visa dina kunder enkla utsmyckningstips, till exempel hur man skapar rosglasyr, och låt dem ta hem sina mästerverk. Lägg till en cupcake-dekoration tävling för barn eller vuxna, och ge vinnaren en gratis cupcake.

Ett annat sätt att profilera sig är att göra cupcakes för speciella grupper. Många människor har kostbegränsningar som gör det svårt för dem att äta traditionella bakelser. En tydlig affärsidé för ditt cupcake konditori kan vara att baka cupcakes för intoleranta människor. Som sådant lägger du special cupcakes till din meny som är gluten, protein och nötter fria. Dessa alternativ kommer att bredda din verksamhet till en outnyttjad konsumentmarknad. Kunder med kostbegränsningar kommer att uppskatta cupcakes som är speciellt bakade för deras behov.

En leveransservice är också ett bra sätt att nischa sig. Tillåt kunder att förbeställa sina sötsaker och ordna de cupcakes som ska levereras för speciella evenemang i hemmet, kontor eller andra platser. Gå ett steg längre och utveckla en webbplats där kunderna kan skräddarsy sina beställningar och betala online för ökad bekvämlighet.

Marknadsföring

Konceptet handlar inte bara om att baka och sälja cupcakes till sötsugna konsumenter. Oavsett hur du säljer dina cupcakes är det viktigt att skapa inte bara godaste utan också ett igenkännligt märke. Även om varje cupcake kan ha sin egen personlighet, bör alla dina cupcakes se ut som de är från samma familj. I huvudsak bör det finnas något i din cupcake som är igenkännbar. Välj omsorgsfullt firmanamn, logotyp och företagsfärger. Ditt varumärke kommer vara grunden till företagsinredning, hemsida, marknadsföringsmaterial och förpackningar.

Skapa en webbplats som presenterar din meny med bilder, priser, information om dig själv samt information om hur du bakar cupcakes. Du kan anlita någon för att designa din webbplats eller så kan du bygga den själv med hjälp av tillgängligt verktyg på nätet.

Annonsera på radion och i lokala tidningen. Brodera bageriets namn på skjortor och ge dem till din familj och vänner. Skriv upp några flygblad och göra en brevlådekampanj i ditt område.

När du har kunder i dörren, är allt du behöver göra är att ge dem en anledning att komma tillbaka. Var kreativ och gör det roligt för dina kunder att beställa. För att få extra uppmärksamhet lägg upp dagens smaker på ett socialt nätverk sida.

Bästa tiden för försäljning brukar vara från alla hjärtansdag till midsommar och sedan från sensommar och över hösten. Högsommar och jul är inte cupcake ätartid, i alla fall inte här i Sverige.

Att gå till de lokala marknader eller ta en monter på en fest är andra sätt att annonsera och börja sälja cupcakes. Dessa är alla relativt billiga sätt att komma igång men kan ge goda resultat.

En viktig inkomstkälla för verksamheten kan vara att erbjuda catering till fester och företagsevenemang. Samarbeta med lokala evenemangsplanerare som vill använda din butik som främsta källa till leverans av cupcakes och andra bakverk.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo