Sälj godsaker och godis

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Julen är ofta en period där folk älskar att äta gott. Julgodis, bakelser, kakor och pepparkakor är alla omtyckta under julhelgerna. Trots att alla älskar kakor, är inte alla villiga eller kan göra sötsaker för sig själva.

Details

Om ditt kök ständigt fylls med lukten av nybakade desserter under julen, varför inte tjäna extra genom att förpacka och sälja dem till andra? Folk älskar att äta samt ge och ta emot godis och bakverk under julen, så efterfrågan finns.

Om du inte är skicklig nog att baka goda sötsaker själv, samarbeta med någon som har färdigheterna eller köp dem i stora mängder och sälj vidare till kunder.

Inte bara kakor och godis

Ditt första beslut är att välja ut ett urval av produkter - ett beslut som starkt kommer att påverkas av vad du är bra på! Det finns många affärsmöjligheter som kan byggas på produkter från ditt kök: karameller, sylt, pajer, bullar, och specialrecept av alla sorter, och samma grundläggande affärsmetoder kommer att fungera med de flesta av dem.

Du kan producera alla av dessa eller andra köksprodukter - eller specialisera dig på en kategori, såsom dietmat (sockerfria bakverk), etniska rätter (strudel, lumpia bullar), bröd, eller gammaldags maträtter. Vilken specialitet du än har, så är affärstillämpningen liknande.

Marknadsföring

Var du bor har stor inverkan på den marknadsföring du ska använda. På landsbygden skulle du kunna kolla med affärer om de vill sälja dina produkter, eller det kanske är bättre att göra upp en runda och leverera färskt till flera affärer och/eller individer, dagligen eller veckovis.

Ett alternativ till färska produkter är djupfryst, konserverat eller torkat, så att de kan ackumuleras och säljas över längre distanser.

Detaljhandel kräver annonsering. Eftersom du inte har en affär, där många människor kan se dina produkter varje dag, så behöver du på något sätt få ut att dina produkter finns. Det är helt enkelt att ta upp beställningar för senare avhämtning.

Sälj i stor eller liten skala

I mer tätbebyggda områden har du flera val och flera möjligheter till marknadsföring i den omedelbara närheten. Ibland kan du bara annonsera dina produkter för hämtning eller speciella beställningar och affärerna är igång.

När du säljer i stor skala kan du bespara dig den extra ansträngningen (och oron) att finna de enskilda individerna och får mindre spill genom att du tar upp beställningar - men då får du inte heller så mycket för dina produkter.

Frågan är om du kan göra större vinster genom att koncentrera dina ansträngningar på produktion. Om så är fallet så överlåter du åt dina detaljister att finna, sälja och ta betalt av kunderna. Eller bör du göra allt detta själv och ta lite mer betalt?

Svaret på detta beror mycket på din personlighet såväl som annat, mera praktiska betänkligheter som hur mycket tid du har och storleken på din marknad.

Tänka på

Du kan sätta upp minimum beställningar för sötsaker och ge rabatt för större (familjestorlek) beställningar. Den möjligheten kräver inte nödvändigtvis leverans och det blir väldigt lite spill, eftersom du i förväg vet hur mycket du kommer att sälja.

Gör så mycket av dina produkter du kan vid samma tillfälle - och spara det som blir över. Det kommer att bespara dig tid, el och utrustning. När du producerar mindre än din kapacitet så kommer din produktionskostnad per produktdetalj att gå upp, och dina vinster går ner. Det är också bra affär med att välja ut produkter och ingredienser som inte förstörs så lätt - sådant som kan djupfrysas, konserveras, eller torkas.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo