Sälja information och kunskap på postorder

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Att sälja information och kunskap på postorder kan vara en mycket lönsam idé. Det finns gott om massproducerad litteratur, pocketböcker och videos i varje bokhandeln, men när det gäller dokumenterad kunskap och praktisk information som man kan använda och ha nytta av finns fortfarande ett stort behov.

Details

Komma i gång

Det bästa med att sälja information och kunskap på postorder är att du inte behöver något speciellt tillstånd, utrustning eller lokal. Du kan börja så snart du har en idé och riktlinjer hur du ska publicera den. Sedan om det behövs under framställningen kan du alltid anlita någon som kan hjälpa dig kring praktiska detaljer.

Så fungerar det

De flesta av oss har ett unikt liv och erfarenheter som kan vara till hjälp för andra. Inom ditt yrke finns säkert något område där du är extra duktig i, ett område som dina vänner brukar fråga dig om råd och tips om. Fundera över vad du skulle kunna dokumentera. Vilka specialkunskaper du har och vilket ämne gillar du mest? Det kan i princip vara vad som helst, arbete, hobby, idrott, musik eller hälsa. Om du är hantverkare känner du säkert till några knep som man kan använda när man tillverkar något. Eller vet du någon information saknas? Det kan handla om hur man kan semestra billigt, var man hittar jobb i utlandet eller en lista över saker och ting som man inte kunde hitta när man behövde den. 

Egentligen behöver du inte vara någon expert alls för att kunna skapa vissa guidade broschyrer eller handböcker. Det finns upplysningar redan som du lätt kan ta tillvara och som du kan använda i din egen produktion. Olika adressförteckningar, resehandböcker, spartips, mässöversikter och shoppingguider är bara några av de informativa handböcker som redan finns på marknaden. Telefonkatalogen är ett klassiskt exempel av förtryckt information som alla behöver men självklart behöver man inte vara expert för att kunna skapa den. Det som du säljer när du samlar, bearbetar och producerar sådan information är din tid.

Tänk på innehållet

Du ska inte underskatta dina kunder. De har ofta redan vissa kunskaper i ämnet och du måste ha något att säga till dem, något som de antingen inte vet eller inte kan hitta i denna form som du har skapat. Och det måste vara sant. Innehållet är alltså det viktigaste i informationen som du säljer. Detta gör att du relativt billigt kan producera information.

Din slutliga produkt kan vara handböcker eller kompendier, men det kan också vara vilken annan form som helst: online nyhetsbrev, ritningar, instruktioner, tipshäften, förteckningar eller till och med korrespondenskurser. Färdiginspelade dvd eller digitala filer är också ett utmärkt sätt att förmedla information. På det sättet får du dessutom en ny målgrupp, de som lyssnar i bilen, medan de joggar eller cyklar. Inspelning och kopiering av talmedier är till skillnad från inspelning av musikkassetter inget stort problem.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo