Skolfoto

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Skolfoto är en stor industri. Varje höst kommer fotografer till nästan alla daghem och skolor i Sverige för att fotografera barnen både i grupp och individuellt. De gör bilderna som sedan skickas till barnens föräldrar. Men metoder som de flesta företag i skolfotobranschen använder är tveksamma och passar ofta inte familjeförsörjare.

Details

För att locka föräldrarna att köpa samtliga bilder i bildpaketet är priserna satta så att man måste skicka tillbaka flera av bilder för att priset skall bli något lägre än paketpriset. Det gör att föräldrarna ofta köper fler bilder än de tänkt sig. Problemet är också att barn får många gånger med sig skolfoton hem som föräldrarna inte tackat ja till. Då måste förälder vara aktiv och gå till posten och skicka tillbaka de bilder man inte vill ha, och allt detta tar tid. Dessutom finns många föräldrar, och speciellt de vars barn är något äldre, som tycker att det är onödigt att fotografera barn varje år. De vill själva bestämma tid och antal bilder de köper. Här kan du hoppa in.

Komma i gång

Skaffa nödvändig porträttutrustning och ta kontakt med skolorna och dagis i ditt område. Ta reda på vilken skolfotograf de har och föreslå ett avtal med bättre villkor än det som de redan har. Genom att lämna ett frågeformulär i daghem och i skolan kan föräldrarna beställa både vilka, hur många bilder de vill köpa och hur ofta ska de göra det. På det sättet slipper också de som jobbar i skolan och daghem onödiga förklaringar när något gått snett. Föräldrarna bestämmer själva, inga returer och frågetecken. 

Alternativt kan du marknadsföra dig även på egen hand. I så fall annonserar du i de tidningar som barnföräldrar brukar läsa och i lokala media. Eftersom de flesta fotograferar på hösten kan du dela ut lite direktreklam under den perioden. Du ska erbjuda föräldrarna allt från att göra enstaka bilder till bildserier, med rätt att köpa hela paketet, några bilder eller inget alls. I den stressiga vardagen är det lätt att glömma beställa tid hos fotografen och chansen att föreviga barnens uppväxt går därmed förlorad. Erbjud kunderna medlemskap och påminn dem om fotografering.

Att tänka på

En stor del av skolfotomarknaden håller de stora företag med många år i branschen. Ditt pris kan vara något lägre än konkurrenternas för du jobbar i mindre skala och dina omkostnader är mindre. Rätt utrustning är viktig. Som skolfotografen har du mycket kortare tid på dig att fånga ögonblick och göra en fin bild. Skaffa adekvat utrustning. Bilder på småbarn går betydligt bättre än på tonåringar i gymnasiet. Försök därför att i första hand vända dig till dem. Foto är en färskvara och när dina första kunder blir nöjda då får du mer jobb.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo