Nyhetsbrev
Key Info:

Behovet av specialiserad information ökar ständigt inom alla yrkes- och intressekategorier. Mångfalden ökar och världen blir allt mer komplicerad, indelad och föränderlig. Att producera nyhetsbrev och ge idéer, råd och tips som läsare kan använda och ha praktisk nytta av är en av de affärsidéer som kräver minst kapital och kan startas hemifrån.
Info
Om du grundligt undersöker människors behov och intresse i din omgivning kommer du säkert att hitta något område där det är svårt att få aktuell och uppdaterad information om. Ge ut ett nyhetsbrev om just detta intresseområde.
Så fungerar det
För att kunna producera ett nyhetsbrev behöver du inte vara någon berömd konsult eller kirurg med mångårig erfarenhet. Det finns många som ger ut nyhetsbrev om allt från idrott och hantverk till hälsa, hushåll eller hur man kan vända på slantarna. Har du ett speciellt intresse eller någon hobby som du delar med många andra kan du kanske skapa ett nyhetsbrev som blir intressant även för dem. Det som är viktigast är att du själv är tillräckligt insatt i respektive område och att du vet var man kan hitta mer fakta.
Ett nyhetsbrev är en regelbundet utgiven trycksak (alternativt en publikation på Internet) som bevakar ett ämne eller ett intresseområde. Tanken är att det skall innehålla korta och de mest aktuella nyheterna inom områden och förklarande artiklar. Informationen i nyhetsbrevet är alltid färsk och aktuell och kan vanligtvis inte hittas någon annanstans.
Bestäm dig för vilket format och utseende ditt nyhetsbrev ska ha och hur ofta det ska komma ut. Det är bättre att skicka ut ett nyhetsbrev med hög kvalité varje kvartal än att skicka ut en ineffektiv publikation en gång per vecka eller med ojämna mellanrum. När du har etablerat ditt nyhetsbrev och fått en del abonnenter kan du hitta en medarbetare som hjälper dig med utskicken så att du själv kan koncentrera dig på innehållet.
Hitta den information som ska levereras
Till dina utgivningar kan du hitta fakta på många sätt. Utom egna erfarenheter finns det alltid andra informationskällor som tidskrifter, mässor eller Internet. Har du en kompis i andra delar av världen kan du starta en korrespondent som förser dig med fakta. Då kan du med dennes hjälp bevaka utländska nyheter, sammanfatta och faxa dem som ett elektroniskt nyhetsbrev till svenska abonnenter. Dina samarbetspartner och kollegor är också en källa för upplysningar. Läs andra nyhetsbrev som du kan komma över och kontrollera innehållet och utseenden.
När du har hittat ett tema som du kan skriva om, prova först intresset bland kollegor och bekanta som föreställer din målgrupp. Om de är redo att betala för att sådant nyhetsbrev då är även andra inom målgruppen det. Kontrollera om det finns tillgång till register, listor eller förteckningar som är relaterade till ditt ämnesområde eller dina presumtiva prenumeranter.
Tjäna pengar på nyhetsbrev
Att driva nyhetsbrev är inte längre svårt eller krångligt på något sätt. Även om det finns många sätt du kan använda för att skapa en inkomst genom nyhetsbrev så finns det några klassiska metoder som används där ute. Om du driver en blogg och skapar en prenumerationslista finns det möjlighet att tjäna pengar på det. Detta är personer du kan nå om och om igen genom att skicka ut ett nyhetsbrev till dem. De flesta som vill tjäna pengar på sin blogg använder ofta riktade annonser till besökare för att skapa en inkomst. Det många dessvärre inte gör är att bygga en maillista istället. Genom att alliera dig med ett företag som passar målgruppen för din blogg så kan du gå med i affiliate nätverk och aktivt söka upp produkter som passar dina prenumeranter.
Ett annat sätt att tjäna pengar på ditt nyhetsbrev är att sälja en produkt direkt. Det bästa sättet att göra det på är att först skapa en gratisprodukt som du erbjuder dina besökare som väljer att gå med i ditt nyhetsbrev. Därefter så följer du upp med gratisinformation per automatik och lär kunden mer i ämnet. Efter ett tag så har de fått förtroende för dig och då ger du dem ett erbjudande att köpa en produkt av dig.
Till sist kan du sälja reklam i nyhetsbrevet. Har du ett nyhetsbrev men hyfsat många prenumeranter så får man ofta erbjudanden från företag som vill annonsera direkt i nyhetsbrevet.