Starta en egen tidning

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Tidskrifter startas ofta av människor som har ett intresse för ämnet som tidskriften täcker. Många tidningar är generella och har ett brett spektrum av ämnen, medan andra är specialiserade på ett enda ämne.

Details

För att starta och driva egen tidning bör du först lära dig de viktigaste grunderna i tidningsmakeri, marknadsföring, distribution, formgivning och tidningsekonomi.

Välja en nisch

Kraven är större än någonsin och din tidning måste kännas ny och fräsch för att hitta sin målgrupp. Bestäm vilken typ av tidning du vill publicera. Kommer ditt ämne vara sport, hästar, tonårsflickor, arbetande mödrar, resor? Kolla in marknaden. Vad kommer att skilja din tidning från andra tidningar? Om tre andra tidningar redan skriver om samma ämne förmodligen kan marknaden inte stödja en till. Men om ditt koncept är unikt och säljbart kan detta mycket väl vara en annan historia.

Kommer tidningen vara tekniskt och djupgående, eller lätt och underhållande? För att skapa egen tidning, måste du få så mycket information som möjligt om ditt ämne via bibliotek, böcker och andra källor. Skriv för en bestämd målgrupp och använd ett språk och exempel som passar dem. Läs igenom alla tidningar som trycker sådant som handlar om ditt tema. Gör anteckningar om artiklarnas längd och den typ av ord som används.

Innan du börjar

Kolla tidningskiosken och hör med fackmänniskor om heta ämnen och trender - för att kunna börja planera ditt innehåll. Prata med distributörer, redaktörer och andra branschkollegor för att få råd och tips.

Lär dig om tidningsekonomi, hur man lanserar en okänd tidskrift, bygger en prenumerationsbas, rekryterar talanger, och genomför distribution. Dessa faktorer är viktiga att känna till innan du hittar en publik, så fundera på hur du skulle hantera dem. Potentiella finansiärer kommer att vilja veta också.

Du måste givetvis testa din marknad. Använd desktop publishing program, förbereda en prototyp av hur din tidning kommer att se ut och kontakta regionala annonsörer. Om du kan presentera ett lovande material, kommer fler annonsörer att visa intresse.

Kontrollera att den idé du skapar är säljbar och att det finns människor där ute som vill läsa det din tidning skriver om. Gör detta helst innan du lägger en massa pengar eller resurser på ditt projekt. Om du kommer till den slutsatsen att det kanske inte är så stor efterfrågan på din tidning som du trodde, du måste kunna göra om dina planer och hitta nya idéer.

Hitta finansiering. Du behöver startkapital att få tidningen från marken. Många tidningar gör inte pengar under de första åren. Välj ett namn. Du vill ha ett namn som sticker ut och fångar folks uppmärksamhet.

Rekrytera ditt team

Ditt lag innehåller egentligen tre grupper av människor. De som skapar innehållet, de som framställer tidningen och de som säljer den. Även en liten litterär tidskrift behöver en grafisk formgivare för att få det att se bra ut och en redaktör för att läsa inlagor. Att bara lämna över till andra människor låter bekvämt men blir inget bra sätt att hålla kostnaderna nere. Det är därför en bra idé att du gör själv så mycket du kan. Anställa författare, konstnärer och fotografer kommer att höja kostnaderna för att producera din tidning, och det kommer inte dröja länge innan din enkla tidning börjar bli komplicerat projekt.

Så skapar du en tidning

I dag arbetar nästan alla tidskrifter i någon omfattning med inköpt material. När du sluter avtal eller köper texter, bilder eller andra tjänster av frilansande medarbetare och produktionsbolag är det viktigt att ni är överens om vad som köps. Köper du rätten till publicering i flera kanaler, som tryckt tidskrift och digitala plattformar? Är arkivering av materialet inkluderat? Fundera noga igenom hur du vill använda materialet både i dag och i morgon.

Det kan finnas mycket pengar att spara på att välja rätt tryckeri. I dag finns det inga tekniska hinder från att samarbeta med ett tryckeri miltals från den egna redaktionen eller utomlands. Leveransen av tidskriftens innehåll/sidor till tryckeriet är en mångfacetterad process och det finns en rad viktiga frågor förknippade med valet av tryckeri, som tryckmetod, format, miljöpåverkan, bindning och pappersval.

Skaffa ISSN-kod. ISSN (International Standard Serial Number) är ett internationellt system för identifikation av fortlöpande publikationer. Numret är strängt knutet till publikationens unika titel. För vissa butikskedjor är det av stor vikt att tidskrifterna de säljer har ISSN-nummer. Det är också ISSN-koden som ligger till grund för den streckkod som trycks på tidskriftens omslag. För att skaffa ISSN-nummer vänder du dig till ISSN-centralen vid Kungliga biblioteket.

Skall du sälja din tidskrift i lösnummer bör du förse den med en EAN-kod.

Val av distributör

Det finns olika sätt att distribuera tidskrifter. Du kan sända tidskriften direkt till läsarens hem eller arbetsplats. Du kan också sälja den i lösnummer via externa distributörer beroende på hur många nummer du ger ut och hur stor upplagan är. Vill du sälja den via internet finns även där olika försäljningsplatser.

Funderar du på att distribuera din tidskrift som posttidning måste den uppfylla Postens krav, läs mer på deras hemsida. Det finns också en rad företag som hanterar prenumeration att vända sig till. Dessa företag kan bland annat hjälpa dig med marknadsföring, kundanalyser, avisering av prenumeranter och fakturering, registeruppdatering, kortköpshantering och OCR-rutiner vid inbetalning.

Vill du nå kunder som bibliotek och myndigheter kan det vara en god idé att kontakta storkunds återförsäljare som ex. BTJ.

Försäljning

Utgivare av tidningar tjänar vanligen pengar på annonser, prenumerationer och försäljningen som genereras från tidningskiosker.

Sälja lösnummer dörr till dörr fungerar bra för vissa tidningar och om du har flextid och njuter av att vara utomhus. Det kräver en vänlig personlighet dock, eftersom du måste kunna övertyga nya kunder att göra ett impulsköp.

Sociala nätverk har blivit populära ställen att visa upp sig och kan hjälpa till att marknadsföra din tidning. Det bästa med sociala nätverk är att de är gratis.

Att ha en webbplats som är knuten till din tidning kommer att ge potentiella kunder mer information. Din webbplats kan innehålla allt från vad som finns i den aktuella tidningen till utvalda artiklar, tidigare frågor eller prenumerationsinformation.

Annonsförsäljning

Du kan sälja annonsutrymme själv eller via ett externt annonsbolag. Det finns en lång rad stora och små annonsförsäljningsbolag. Som medlem i Sveriges Tidskrifter kan du få hjälp med att utforma ett avtal mellan utgivare och extern annonsförsäljare.

Förlita dig inte helt på ett säljbolag eller en säljare – våga sälja själv. Det är lärorikt, nyttigt och betydligt bättre för ekonomin eftersom du slipper betala provision. Bestäm redan från början att du säljer på vissa kunder och din säljare på andra (om du ens ska ha någon, helst inte det i början), och ha avtal på detta. Gör en snygg pdf-presentation med prislista, format på annonser och utgivningsplan och sätt igång och kontakta annonsörer.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo