Starta en barntidning

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

En barntidning är en tidning med barn som främsta målgrupp. Barntidningar är i allmänhet mer lättlästa än andra tidningar, och innehåller ofta avdelningar med tävlingar och pyssel. De kan även ha insändar- eller frågespalter där läsarna kan ställa frågor.Många serietidningar är barntidningar. Det finns barntidningar som inriktar sig på ett visst intresse, exempelvis fotboll eller hästar.

Details

Att starta en egen barntidning innebär att lära sig hela tidningsmakeriet från grunden, nätverka, lära känna folk i branschen, lära sig vad tryck, post osv kostar, hitta kreativa sätt att sprida tidningen och arbeta fram något sorts redaktionellt upplägg. Det är inte enkelt att göra en tidning bra från första numret. Du lär dig för varje nummer och tidningen blir bättre och bättre.

Undersök marknaden

Bekanta dig med vad din tänkta läsare är intresserad av. Om dina vänner, grannar och arbetskamrater har barn, fråga dem vad deras barn läser. Ännu bättre, fråga barnen själva vad de egentligen tycker om de olika tidningar de brukar få tag i.

Studera större dagstidningar som har barnsidor. Unga människor är ofta snabba att kommentera aktuella händelser, eftersom de har betydelse för deras egna liv och situation. De har säkert meningar om mycket, om skolan, loven, musik, tv, spel mm.

Nischa dig

Barntidningar täcker ett brett spektrum av intressen. Ta reda på hur du kan skapa en barntidning som kommer att fånga intresset hos din målgrupp och resultera i en lönsam publikation. Reflektera över det som fångat din egen fantasi, eller höll dig vaken på natten som barn.

Bestäm vilken typ av innehållet du vill att din tidning ska ha. Exempel: noveller eller fiktion, pussel, skämt, tävlingar, intervjuer, tecknade serier, unga kändisar. Jämför din lista med innehållet i tidningstitlar som du forskat innan och identifiera en vinkling som gör att din tidning sticker ut.

När du har bestämt tidningens åldersgrupp, se till att ditt innehåll är anpassat efter åldern.

Målgrupp och distribution

Du skapar en juniortidning som är gjord för, och delvis av, barn. Du måste veta exakt vem din målgrupp är. Utan att veta det, blir det svårt att marknadsföra din tidning eller säkra seriösa annonsörer. Barn i lågstadiet har andra intressen än stora barn i skolåldern.

Dina pengar kan vara begränsade när du startar en tidning, så du kanske vill välja bara ett visst geografiskt område i början. Börja i ett specifikt storstadsområde, eller, om du har finansieringen, gör en breddare lansering. Välj hur du kommer att distribuera tidningen.

En barntidning går att marknadsföra så att grundskollärare delar ut ett provnummer av tidningen och en prenumerationskupong till eleverna. Men, kolla alltid först vad som gäller, du får inte dela ut marknadsföringsmaterial till minderåriga, såsom reklam, varuprover eller reklamgåvor genom skolan eller ordna marknadsföringsevenemang utan föräldrarnas tillåtelse. Som marknadsföringsmaterial räknas också sådana gratispublikationer som till stor del finansierats med reklaminkomster eller som innehåller reklamtext.

Komma i gång

Om du inte har det startkapital för att trycka och distribuera en tidning, kan du vara bättre att testa vattnet först som en webbtidning. Om tidningens innehåll är riktat till en unik population (ex. barn med diabetes), kanske du vill kolla in möjligheten att få ett bidrag.

Bestäm hur mycket av ditt innehåll kommer att skrivas av vuxna författare respektive av din målgrupp. Du kommer också att behöva bedöma din budget och avgöra om du kommer att kunna betala dina författare för sitt arbete. I stället för honorar, kan ex. unga skribenter få en present från tidningen, något som kan bli en stor uppmuntran. Det minsta du kan göra är att ge 1-2 gratis exemplar av tidningen där deras arbete visas.

Ett sätt att fånga duktiga skribenter är att organisera skrivtävlingar.

Ta reda på om din tidning kommer att presenteras i ett elektroniskt format som kan nås via Internet eller om det kommer att tryckas ut och antingen delas ut med vanlig post eller ska finnas tillgänglig på olika träffpunkter dvs. skolor, bibliotek, fritidscentra.

Bilda ett team som består både av de som skapar innehållet liksom de som arbetar med den nödvändiga marknadsföringen eller utvecklar temasamarbeten mot skola, företag och organisationer. Sök efter de som kan bidra ideellt och skapa en stabil organisation kring din barntidning, både barnboksillustratörer och författare.

Skapa din tidning

Välj ett lämpligt namn för din tidning. Namnet bör uttrycka avsikten med din tidning eller beskriva din målgrupp. Namnet bör tilltala barnen utan att vara för barnsligt. Bara för att din målgrupp är ung betyder inte att de inte är seriösa läsare.

Internet och tillgången till desktop publishing program gör det enkelt för nästan vem som helst att skapa och publicera en tidning. Det finns många olika program för att skapa en tidning. I dessa program kan man skriva eller importera text, lägga in bilder och linjer samt flytta runt dem på tidningssidan oberoende av varandra. En av huvudfördelarna med desktop programmet är den stora mängden färdiga mallar som du kan använda.

Designa layout och planera innehållet. Du kan göra allt detta själv om du har en talang för att skriva, fotografera eller rita. Om inte, bör du kanske hyra en författare, illustratör och fotograf. Arbeta tillsammans för att skapa barnvänligt innehåll. Försök att ta minst två bilder eller illustrationer med varje artikel. Det här är en tidning för barn, trots allt, och barn är visuella. Illustrationer och fotografier kommer att göra en artikel mer intressant. Se till att skaffa tillstånd för att använda barnbilder eller något annat upphovsrättsskyddat material.

Testa marknaden

Dela ut demo kopior till föräldern, men viktigast, dela ut kopior till barnen. Hur reagerar de? Håller materialet deras intresse? Har de gillar färgerna och grafik? Gör eventuella ändringar som krävs. När du är nöjd med tidningen, är det dags att ta nästa steg.

Ekonomi

Framgången för en oberoende tidskrift beror naturligtvis främst på antalet läsare, som i sin tur beror av tidningens popularitet. Bestäm hur din tidning kommer att betala sig. Detta sker vanligtvis genom att locka annonsörer och/eller genom att sälja abonnemang. Nästan alla tidningar erbjuder nya prenumeranter att först prova ett par nummer billigt eller gratis innan man bestämmer sig för att prenumerera. Dessutom får man ofta någon extra välkomstgåva på köpet i många tidningserbjudanden.

Du måste också bestämma hur ofta tidningen kommer att publiceras. Detta bygger på hur mycket innehåll du vill leverera i varje nummer. Ju yngre läsaren, desto kortare magasin blir det.

Populära annonsörer i barntidningar är exempelvis bokklubbar, samt de som säljer spel, dvd -filmer och samlargrejer.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo