Nyhetsbrev service till kaffer och restauranger

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Nyhetsbrev används av företag, organisationer, kulturaktörer och andra som vill marknadsföra sig eller informera om sin verksamhet – sina kunder, medlemmar eller andra intresserade. Även om många kaffeställen och restauranger redan har en egen hemsida, där de kan förstås publicera vad de vill, det finns goda skäl för att införa ett nyhetsbrev eller e-postlista ex. för att hålla kontakt med sina kunder och sprida information.

Details

Starta en nyhetsbrev service och producera nyhetsbrev till kaffer och restauranger! Denna affärsgren är inte särskilt duktig på kommunikationsbiten, ofta har man svårt att hitta tiden att skapa och skicka nyhetsbrev. Många ägare är dessutom nybörjare i nyhetsbrevsammanhang.

Nu är det dags att skärpa till sig. Med din nyhetsbrevtjänst når kaffer och restauranger regelbundet ut till intressenter och kan lämna information om nya produkter, nyheter och kampanjer.

Innan du börjar

Studera vad andra i kaffebranschen gör med sina nyhetsbrev. Vad är det de försöker förmedla till sina kunder? Marknadsföra butiken till samhället eller också fungerar nyhetsbrev som ett utrymme för lokal reklam?

Förbered en design för ditt nyhetsbrev. Vill du att det ska vara en grundmall, eller vill du lägga till foton, logotyper och annat?

Det finns online-konstruktionssystem som hjälper dig att utveckla en mall. Just type in "Skriv bara in "online-mallar för nyhetsbrev" i en sökmotor och du kommer att ha en mängd olika resultat att välja mellan.

Hitta inspiration för starkt innehåll. Gå på nätet och läs några av de mest populära bloggar inom ämnet för att få idéer till ditt nyhetsbrev. Lyssna på vad folk i din omgivning talar om. Gå till möten och ta anteckningar. Intervjua medarbetare eller kunder. Du söker nyheter samt kommande trender och idéer.

Vill du att det ska gå ut varje vecka, varannan vecka eller varje månad? Din leveransplattform bör hjälpa dig att schemalägga nyhetsbrev leverans så att du kan fokusera på kvaliteten i innehållet.

Studera din målgrupp

Om du inte vet vem som besöker ett kaffe eller restaurang, och varför, kommer du inte att kunna skriva tillräckligt intressant innehåll. Tänk på var du hittar din målgrupp, vad de som konsumenter vill ha, vilka är deras köpvanor. Om du skriver för ett redan etablerat kaffe eller restaurang, ta signaler från befintligt marknadsmaterial och presenterade produkter.

Utveckla kontakter med copywriters, grafiska konstnärer, fotografer, kaffe branschpersonligheter och, om du kommer att skriva skräddarsydda nyhetsbrev, en lista med befintliga och potentiella kunder.

Innehåll

Oavsett om du distribuerar nyhetsbrev i ägarens butik, postar dem till människors hem eller skickar ut dem via e-post, behöver du skapa ett nyhetsbrev som är spännande och som kunderna ser fram emot. Tänk alltid ur dina läsares perspektiv när du bestämmer och skriver innehåll för ditt nyhetsbrev. Vad är syfte med nyhetsbrevet? Vad vill ägaren åstadkomma?

Syftet kan vara att öka försäljningen med en viss procentsats, att öka antalet besökare till hemsidan/butiken eller helt enkelt att sträva efter en bättre kundkontakt. Om man vet vad man vill uppnå med hjälp av nyhetsbrevet är det också mycket enklare att utforma det. Har man satt ett konkret syfte är det även lättare att mäta effekten av nyhetsbrevet. När ett år har gått, har man då uppnått det man ville uppnå? Om man inte gjort det kan det vara hög tid för en revidering av nyhetsbrevet.

Den största delen av ditt nyhetsbrev är fyllt med icke kommersiellt innehåll, och kan ex. inkludera artiklar om olika typer av drinkar, fakta, kaffehistoria och liknande. Om du får slut på idéer, läs böcker, använd utdrag från nätartiklar och branschtidningar - med tidningens tillstånd. Ta med en kolumn för kommande evenemang. Exempelvis om kaffet har levande underhållning på helgerna, eller speciella provsmakningskvällar, markera dem här. Tänk över en "Fråga Barista" kolumnen där kunderna ställer frågor till ägaren att svara.

Anpassa ditt nyhetsbrev

Kombinera eget innehåll elegant med ägarens affärsidé, varumärke och marknadsföring för att skapa en övertygande presentation. Dina kunder bombarderas med massor av nyhetsbrev via e-post och vanlig post. Du måste göra så att ditt kaffe nyhetsbrev sticker ut från mängden. Den visuella aspekten av nyhetsbrevet kan göra hela skillnaden i att fånga läsaren. Håll det kort, du har läsarens uppmärksamhet bara i några korta minuter. Använd punkter och tilltalande rubriker och inkludera grafik.

Be läsare att kommentera nyhetsbrevet. De kommer att berätta vad de gillade, ogillade, eller vill se mer av. Håll opinionsundersökningar i varje upplaga, fråga vilka bryggmetoder de föredrar, vilket kaffe eller te. Allt detta samspel med kunder låter dem veta att du är intresserad av vad de har att säga och att ägaren aktivt lyssnar på deras tankar och åsikter.

Se till att nyhetsbrevet inkluderar kontaktuppgifter till ägaren och även länkar till sociala mediekonton.

Tidsplan

Hur ofta vill ägaren skicka sina nyhetsbrev? Vad är överkomligt? Det är viktigt att inte krysta fram något bara för att kunna skicka ut sitt nyhetsbrev, har man ingenting relevant att komma med kommer ens prenumeranter inte uppskatta nyhetsbrevet. Om du gör dina utskick enligt en tydlig tidsplan vet läsarna hur ofta de kan förvänta sig ditt nyhetsbrev och det är samtidigt lättare för dig att få till en strukturerad process i nyhetsbrevskapandet.

Distribution

Noggrann planering är nödvändig för att du ska få igång en rutin i skapande och utskickande av nyhetsbreven. Det finns 3 huvudkanaler att distribuera ett nyhetsbrev. Skapa en pappersversion som finns att läsa i butik, skicka till läsaren via posten eller utveckla en e-postlista och skicka det ut. Oavsett om du använder en e-postlista för distribution, eller har nyhetsbrevet nedladdningsbart på företagets hemsida, kommer denna metod bli mest kostnadseffektiv.

Se till att hålla alltid dina deadlines. Starta din tjänst med en enkel utgivningsplan såsom kvartals eller månadsvis. Du kan alltid ändra schemat för att producera nyhetsbrev, men återhämta läsekrets när du har missat dina utlovade publiceringsdatum är svårt.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo